نمای شیشه ای

‌‌Beautiful view

نمای شیشه ای یکی از زیباترین و رایج ترین انتخاب ها برای نمای ساختمان است. عنصر شیشه همواره یکی از عناصر جدانشدنی در طراحی نمای ساختمان بوده است و برای مدتی طولانی است که در ساختمان هایی با انواع مختلفی از کاربری استفاده می شود. نمای شیشه ای به علت ماهیت شیشه ای خود تنوع زیادی دارد و قابل اجرا در اشکال و هندسه های گوناگونی است

المان میان متن

کاربرد های نمای شیشه ای

از نمای شیشه ای بسیار زیاد استفاده می شود در سراسر شهر های مختلف ساختمان های متنوعی را می توان یافت که از این نوع نما استفاده کرده باشند. شیشه از گذشته تا الان  نقش ویژه ای در طراحی ساختمان دارد. استفاده از شیشه و سایر محصولات بر پایه شیشه مثل پنجره های آبگینه ای و شیشه های مشبک رنگی مدت طولانی است که در طراحی ساختمان جایگاهی مخصوص دارد.

کاربرد های نمای شیشه ای

علت این امر نیز ساختار شفاف شیشه است. بر خلاف بسیاری از نماهای دیگر، شیشه مات نیست و می تواند حداکثر تابش و عبور نور را ایجاد کند. همین موضوع سبب شده است تا بسیاری از معماران که قصد ندارند نمای زیبای ساختمان را با استفاده از متریال های دیگر مات کنند، به شیشه و نمای شیشه ای روی بیاورند. از دیگر مزایای نمای شیشه ای امکان عبور نور و تامین نور داخلی است. میزان نور محیط داخل ساختمان یکی از مهمترین عوامل طراحی داخلی و طراحی نما به حساب می رود که باید به آن توجه ویژه ای شود.

کاربرد های نمای شیشه ای -1

پس از به وجود آمدن مفهوم معماری مدرن، هر چند شیشه از بین عناصر اصلی نمای ساختمان حذف نشد؛ اما نقش شیشه به کلی تغییر کرد. استفاده از شیشه در نمای ساختمان های مدرن عنصری تجلی کننده لوکس بودن و اشرافی گری است و از حالت سنتی خود به طور کلی خارج شده است. ساختمان های مهمی در شهر های بزرگ از نمای شیشه ای استفاده می کنند که مهم ترین این بنا ها ساختمان بانک مرکزی ایران می باشد که در تهران واقع شده است.

ساختمان های بزرگ شیشه ای

نمای شیشه ای اسپایدر استاندارد

انواع نمای شیشه ای

نمای شیشه ای انواع مختلفی دارد که در همه آن ها عنصر شیشه اساسی ترین عنصر است، اما ویژگی هایی نظیر نفوذ نور، شکست نور، بازتابش و فریم شیشه ها در هر نوع با انواع دیگر تفاوت دارد. نمای شیشه ای فریم لس، نمای شیشه ای اسپایدر، نمای شیشه ای کراتین وال و نمای شیشه ای دو پوسته از جمله مهم ترین انوع این نما به شمار می روند.

انواع نمای شیشه ای

نمای شیشه ای اسپایدر استاندارد نمای شیشه ای است چرا که در کاهش معایب و محدودیت های نمای شیشه ای به خوبی عمل کرده است. یکی از اصلی ترین معایب نمای شیشه ای که بازتابش شدید نور است در نمای شیشه ای اسپایدر به خوبی مهار می شود. از این نوع نما در شیشه های ضد تششع خورشید استفاده می شود تا با محدود کردن ورود نور به داخل ساختمان از تششع شدید و گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود. در این نوع نما از فریم مشبکی استفاده می شود که به علت شباهت به تار عنکبوت به اسپایدر شهرت یافته است.

کاربرد های نمای شیشه ای -2

نمای شیشه ای به صورت بدون فریم نیز اجرا می شود. حذف شدن فریم از نمای ساختمان در عین حفاظت از استحکام و مقاومت شیشه، یکی از شیک ترین و بهترین انتخاب ها است. زمانی که شیشه به صورت یکپارچه و بدون فریم و واسطه های نگهدارنده به کار می رود زیبایی بصری بی نظیری ایجاد می کند که نظیر آن در کمتر نمایی قابل پیدا کردن است.

نمای شیشه ای

برای همین منظور از نمای شیشه ای فریم لس و نمای شیشه ای کراتین وال استفاده می شود. البته شایان ذکر است که حضور فریم برای استحکام و ثبات سازه های شیشه ای ضروری است و در این دو نوع نمای شیشه ای فریم صرفا دیده نمی شود ولی حضور دارد. به سبب همین طراحی خاص و ویژه در بسیاری از سازه های معماری مدرن از این دو نوع نما استفاده می شود تا هم زیبایی و هم ایمنی حفظ شود.

نمای شیشه ای اسپایدر

نمای شیشه ای کراتین وال به هر دو صورت فریم لس و با فریم وجود دارد و وجه تمایز این نوع نما، کامپوزیشن خاص شیشه آن است. شیشه کراتین وال نوعی شیشه خاص است که قابلیت هایی نظیر عایق بودن در برابر صدا و حرارت را داراست و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از معماران قرار گرفته است. عایق بودن در برابر نفوذ رطوبت را نیز به لیست قابلیت های این شیشه اضافه کنید.

نمای شیشه ای کراتین وال

مزایای نمای شیشه ای

علاوه بر زیبایی بی نظیر و جلوه بصری نمای شیشه ای و همچنین خواص مفید اپتیک شیشه، نمای شیشه ای مزایای دیگری نیز دارد. این نوع نما به علت هندسه خاص شیشه بار و وزن اضافه ای به نمای ساختمان تحمیل نمی کند. همچنین دید بسیار زیادی برای افراد داخل ساختمان تامین می شود که این مسئله در سازه های دیگر به صورت بسیار محدود تر مشاهده می شود.

مزایای نمای شیشه ای

مزایای نمای شیشه ای