5/5 امتیاز از (1 رای )

نمای دوپوسته نمایی است که هوا بین پوسته های آن جریان دارد. این نما همانطور که از نامش پیداست شامل دو پوسته می باشد. پوسته اول ممکن است هر نوع دیواری باشد. معمولاً در ایران پوسته اول این نوع نما را شیشه‌ای انتخاب می کنند. اما برای ساخت پوسته دوم از متریال سبکی همچون فلزات با ضخامت های حداقل استفاده می شود. ضخامت پوسته دوم به گونه ای است که از استحکام قابل توجهی برخوردار است. همچنین وزن پوسته دوم به اسکلت ساختمان تحمیل می شود.

نمای شیشه ایی دو پوسته

نمای شیشه ایی دو پوسته

5/5 امتیاز از (1 رای )

نمای دوپوسته چیست؟

نمای دوپوسته از سه لایه تشکیل شده است. لایه های آن پوسته بیرونی با یک لایه شیشه تک جداره، پوسته درونی که شامل شیشه دوجداره و فضای بین دو لایه می باشد. فضای خالی مشابه کانال هوا است. کانال هوا نقش بسیار مهمی در عایق صوتی و حرارتی دارد. همچنین این کانال هوا نوعی تهویه طبیعی به حساب می آید. استفاده از این نوع نما بیشتر برای ساختمان هایی که در معرض بادهای شدید، سر و صدای خیابان یا ساختمان‌هایی که در معرض نور شدید خورشید قرار دارند، کاربرد دارد. عناصر تشکیل دهنده نمای دوپوسته شامل شیشه، فلز و فضاهای هوا می باشد.

نمای دوپوسته چیست؟

نمای دوپوسته چیست؟

ویژگی ها و عملکرد نمای دوپوسته

امروز استفاده از این نما بسیار رایج شده است. نماهای دو پوسته در ظاهر مشابه و در عمل متفاوت هستند. یکسری تفاوت های عمده در نماهای دوپوسته وجود دارد. دربرخی از نماها فضای داخلی یا حفره کاملاً بسته می باشد. در این صورت حفره مانند یک سپر در برابر حرارت و صدا عمل می کند. دربرخی از نماها در فضای داخلی تهویه مکانیکی وجود دارد. در این نماها پوسته دوم به عنوان عایق صدا عمل می کند. دربرخی از نماها فضاهای داخلی باز می باشند. جریان هوا در این نوع سیستم ها مانند تهویه طبیعی است. نماهای دو پوسته عملکردی مشابه بادگیر در ساختمان های قدیمی دارند.

ویژگی ها و عملکرد نمای دوپوسته

ویژگی ها و عملکرد نمای دوپوسته

مزایای نمای دو پوسته

 استفاده از این نما مزایای خاصی دارد. یکی از مزایای نمای دوپوسته کاهش اوج فشار باد است. استفاده از این نما سبب افزایش استفاده از حرارت نور خورشید در فصل زمستان می شود. می توان گفت با استفاده از این نما می توان تلفات حرارتی در زمستان را کاهش داد. همچنین این نما سبب کاهش کلی حرارت خورشیدی در فصل تابستان می شود. از دیگر مزایای این نما می توان به استفاده از تهویه طبیعی، جلوگیری از ورود سر و صدا به داخل، استفاده مفید از نور در طول روز و بهبود بهره وری انرژی اشاره کرد.

مزایای نمای دو پوسته

مزایای نمای دو پوسته

کاهش مصرف انرژی در نماهای دو پوسته به چه عواملی بستگی دارد؟

کاهش مصرف انرژی در این نما به عوامل مختلفی از قبیل جهت گیری ساختمان، میزان عایق کاری، نوع و کاربری ساختمان و نسبت سطوح شفاف و غیر شفاف پوسته داخلی بستگی دارد.

انواع نمای دوپوسته

نماهای دو پوسته یکپارچه: در این نوع نما هوا به صورت نامحدود در کل سطح بین دو پوسته جریان دارد. در این نما پوسته ای شیشه ای به عنوان پوسته دوم به سطح خارجی نما اضافه می شود. از مزیت های نماهای دو پوسته یکپارچه می توان به سادگی در زمینه فنی و ساختاری آن اشاره کرد.

نماهای دو پوسته یکپارچه

نماهای دو پوسته یکپارچه

نماهای پوسته دوم بسته: این نما شامل پنل‌های نما است. پنل ها متناسب با اندازه هر طبقه در سیستم نما می باشند. از مزیت های نماهای پوسته دوم بسته این است که هر یک از افراد ساکن می توانند هوای محیط داخلی خود را کنترل کنند، زیرا امکان باز و بسته کردن هر پنل به صورت اختصاصی برای کاربر وجود دارد.

 نماهای پوست دوم راهرویی: در این نماها هوا در امتداد هر طبقه در فضای بین دو پوسته داخلی و خارجی به صورت افقی جریان دارد. این نما قادر است هوای ورودی و خروجی را متوازن و از تداخل تهویه هوا در طبقات مختلف جلوگیری کند.

 نماهای پوسته دوم ستونی: هوا در این نما به موازات نما و به صورت عمودی بالا می رود. این نما سبب مکش هوای خروجی از پنل‌های نماهای مجاور می شود.

انواع نمای دوپوسته

انواع نمای دوپوسته

دیگران مشاهده کردند: طراحی نمای اسپایدر و نکات مهم در طراحی آن

متریال های به کار رفته در نمای دوپوسته

 ورق آهن:  از ورق آهن به ضخامت حداقل دو میلیمتر در این نما استفاده می شود. استفاده از ورق آهن سبب دید مناسب از داخل می شود. همچنین اجرای این نوع متریال به صورت یکپارچه است. در استفاده از ورق آهن باید به پروسه رنگ آمیزی و مدت زمان آن توجه ویژه داشت. کیفیت و ضخامت رنگ استفاده شده باید به گونه‌ای باشد که در برابر عوامل جوی و تابش نور خورشید در گذر زمان مقاومت داشته باشد.

نمای شیشه ای با ترکیب فلز

نمای شیشه ای با ترکیب فلز

ورق آلومینیوم: وزن آلومینیوم نسبت به آهن بسیار سبک تر است. ضخامت ورق های آلومینیوم حداقل باید 3 میلی متر باشند. در این نوع متریال همانند ورق آهن باید به پروسه رنگ‌آمیزی توجه داشته باشید.

ورق آلومینیوم کامپوزیت: استفاده از این نوع ورق ها نیاز به رنگ آمیزی را برطرف کرده است، زیرا ورق آلومینیوم کامپوزیت دارای رنگ های پی دی وی اف هستند. از معایب این ورق ها این است که نمای داخلی ساختمان زیبایی نخواهد داشت. امکان اجرای این نما به صورت یک پوسته در نماهای دو پوسته ای شیشه ای وجود ندارد.

متریال های به کار رفته در نمای دوپوسته

متریال های به کار رفته در نمای دوپوسته