آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

انواع درب سردخانه ای

انواع درب سردخانه ای را می‌شناسید؟ مناسب‌ترین درب برای هر سردخانه با کاربری‌های متفاوت کدام است؟ چند وقت پیش که به یک شرکت تولید کننده درب سردخانه مراجعه کرده بودم متوجه شدم درب‌های سردخانه ای انواع متفاوتی دارند. برای هر سردخانه‌ای با ویژگی‌هایی که دارد باید درب مناسبی خریداری شود. به عنوان مثال نمی‌توان برای سردخانه‌های بالای صفر و زیر صفر از درب مشابهی استفاده کرد.

درب های سردخانه ای

به همین خاطر تصمیم گرفتم این تجربه خرید انواع درب سردخانه ای را با شما نیز به اشتراک بگذارم تا اگر قصد سفارش یک درب برای سردخانه خود دارید انتخاب درست و مقرون به صرفه‌تری داشته باشید. از سال‌ها پیش تاکنون سردخانه‌ها محلی امن و مناسب برای نگهداری مواد غذایی، میوه‌جات، سبزیجات و بطور کلی مواد فاسدشدنی هستند. حین ساخت سردخانه ها، یکی از مراحل اصلی و مهم انتخاب درب سردخانه با توجه به نوع و کاربری آن سردخانه است. طی پرس و جویی که از طریق کارخانه تولیدکنند درب سردخانه انجام دادم متوجه شدم انواع درب سردخانه ای عبارتنداز:

  • درب سردخانه ریلی
  • درب سردخانه لولایی
  • درب سردخانه کنترل اتمسفر

چرا باید این مطلب را تا انتها بخوانید؟ قیمت درب سردخانه بسته به ابعاد و متراژ سردخانه متغیر است اما چیزی که مشخص است این است که برای خرید این درب باید هزینه نسبتا زیادی بپردازید؛ بنابراین بهتر است بدون شناخت و اطلاعات کافی اقدام به خرید نکنید. تیم ما تولید کننده  فرآورده های نوین ساختمانی در این مقاله به شما برای خرید انواع درب سرخانه کمک میکند.

درب سردخانه ای لولایی

درب‌های لولایی یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین انواع درب های سردخانه ای هستند. این درب مکانیزم بسیار ساده ای دارد. همانطور که از نامش پیداست، توسط لولا باز و بسته می‌شوند. به دلیل سازوکار ساده آن، طبیعتا نسبت به دیگر انواع درب های سردخانه ای قیمت کمتری دارد. درب لولایی سردخانه یک مزیت بزرگ دارد و آن هم کاهش هزینه های ساخت و ساز است.

چرا برای سردخانه درب لولایی بخریم؟

همانطور که کمی پیش گفته شد، درب های لولایی به دلیل عدم برخورداری از فناوری پیشرفته، قیمت پایینی دارند. بنابراین اگر بودجه محدودی دارید یا می‌خواهید هزینه های احداث سردخانه را کاهش دهید، می‌توانید یک درب لولایی سفارش دهید. اما باید بدانید که این نوع درب‌ها معایبی نیز دارند که باید آن‌ها را نیز در نظر داشته باشید.

درب لولایی برای چه سردخانه هایی مناسب نیست؟

موضوع بسیار مهمی که حین بازدید از شرکت تولیدکننده درب سردخانه متوجه آن شدم این بود که این نوع درب برای باز و بسته شدن به نیروی نسبتا زیادی نیاز دارد؛ بنابراین برای درهایی با دهنه بزرگ نمونه مناسبی نیستند. چراکه قطعات درب سردخانه موجب سنگین‌تر شدن این درب‌ها شده است و حالا تصور کنید بخواهید یک درب سنگین و بزرگ آهنی را در طول روز چندین بار با نیروی دست خود باز و بسته کنید.

انواع درب سردخانه ای

و اما موضوع تنها صرف نیرو و انرژی زیاد نیست بلکه ممکن است عمر مواد غذایی و محصولات موجود در سردخانه نیز با وجود یک درب لولایی کاهش یابد. چرا؟ چون باز و بست کردن یک درب بزرگ با صرف انرژی خودتان به زمان بیشتری نیاز دارد. اگر با هر بار باز شدن درب سردخانه، به بیش از چند دقیقه زمان نیاز داشته باشیم تا درب را ببندیم، به مرور زمان طول عمر مفید محصولات موجود در سردخانه کاهش می‌یابد. حتی ممکن است تجهیزات موجود در سردخانه چون موتور نیز آسیب ببیند.

در چه صورتی درب لولایی بخریم؟

در قسمت قبل بطور کامل راجع‌به مزایا و معایب درب‌ سردخانه ای لولایی صحبت کردیم. در نتیجه این درب‌ها برای چه سردخانه‌هایی مناسب هستند؟

  • صورتی که دهنه درب سردخانه چندان بزرگ نباشد.
  • در صورتی که رفت و آمد و باز و بسته شدن درب سردخانه در طول روز محدود باشد.
  • در صورتی که فضای کافی برای باز و بسته شدن درب داشته باشید چراکه درب‌های لولایی حین باز شدن بخشی از فضا را اشغال می‌کنند.

اگر کاربری سردخانه شما به گونه‌ای است که در طول روز بارها و بارها باید درب آن را باز کنید و رفت و آمد زیادی دارید، بهتر است به سراغ درب‌های ریلی یا کشویی بروید.

درب سردخانه ای کشویی یا ریلی

درب سردخانه ای کشویی یا ریلی

به عنوان یکی دیگر از انواع درب سردخانه می‌توان به درب‌های ریلی اشاره کرد که نسل جدیدتری نسبت به درب‌های ریلی به شمار می‌روند. این نوع درب بر روی یک ریل حرکت کرده و به صورت کشویی باز و بسته می‌شوند. این نوع فناوری ساخت موجب شده است که درب‌های ریلی کارایی بیشتری داشته باشند.

چرا برای سردخانه درب ریلی بخریم؟

این درب‌ها برای باز و بست شدن مکرر مناسب هستند. اگرچه نسبت به درب‌های لولایی قیمت بیشتری دارند، اما مشخص است که کارایی آن‌ها نیز بیشتر است چراکه بر روی یک ریل باز و بست شده که نیاز به صرف انرژی زیادی ندارد. از طرفی تبادل و اتلاف انرژی نیز توسط این درب‌ها کمتر صورت می‌گیرد و این عمر مواد موجود در سردخانه را افزایش می‌دهد.

همچنین اگر ابعاد درب سردخانه بزرگ است بهتر است که از این نوع درب استفاده شود چراکه بی شک باز و بست کردن یک درب سنگین ریلی بسیار سخت‌تر از یک درب کشویی است. بنابراین چنانچه برای احداث سردخانه خود محدودیت بودجه‌ای ندارید، توصیه من نیز خرید درب ریلی است.

درب سردخانه ای ریلی برای چه سردخانه هایی مناسب نیست؟

همانطور که ذکر شد اگر کاربری سردخانه به گونه ای است که رفت و آمد زیادی دارد بهتر است از درب های ریلی استفاده شود. همچنین اگر فضای کافی برای باز شدن درب ندارید، نباید از درب لولایی استفاده کنید. بنابراین نمی‌توان ایرادی جز قیمت بیشتر به این درب‌ها وارد کرد.

توجه داشته باشید که نوع درب سردخانه از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر در انتخاب درب مناسب دقت کافی نداشته باشید یا نخواهید زیاد هزینه کنید بعدا مجبور خواهید شد برای تعویض قطعات حساس و مهم چون کمپرسور یا موتور سردخانه هزینه کنید.

در چه صورت درب ریلی بخریم؟

  • در صورتی که ابعاد درب سردخانه بزرگ است.
  • در صورتی که عبور و مرور به سردخانه زیاد است.
  • در صورتی که مواد نگهداری شده در سردخانه نسبت به تبادل انرژی و برهم خوردن تعادل دمایی سردخانه حساس هستند.
  • در صورتی که فضای زیادی برای باز و بست کردن درب سردخانه ندارید.

درب سردخانه ای کنترل اتمسفر

درب های کنترل اتمسفر جدیدترین انواع درب سردخانه ای هستند. این نوع درب برای سردخانه‌هایی با کاربری‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. درب کنترل اتمسفر به دلیل فناوری پیشرفته‌تری که نسبت به دیگر انواع درب‌ها دارد، قیمت بالاتری نیز دارد. سازوکار باز و بسته کردن این درب به صورت کشویی است چراکه حساسیت بالاتری نسبت به دیگر درب‌های معمولی دارند. اگرچه برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید درب کنترل اتمسفر را نیز به صورت لولایی سفارش دهید اما این موضوع ریسک بالایی دارد و شرکت های تولید کننده درب سردخانه آن را توصیه نمی‌کنند.

درب کنترل اتمسفر برای چه سردخانه هایی مناسب است؟

برخی از میوه‌ها و سبزی‌جات نسبت به اکسیژن حساسیت بالایی دارند و در صورت قرار گرفتن در معرض اکسیژن کنترل نشده به سرعت فاسد می‌شوند. این دسته از مواد باید در سردخانه‌هایی نگهداری شوند که بتوان میزان اکسیژن موجود در فضا را کنترل کرد. به همین منظور عموما درب سردخانه‌ها را به این فناوری تجهیز می‌کنند. درب‌های کنترل اتمسفر مانع از ورود هوا به داخل سردخانه شده و از این طریق میزان اکسیژن موجود در فضا را در حد ثابتی نگه می‌دارند.

نکات مهم حین خرید انواع درب سردخانه ای

حین سفارش درب های سردخانه ای لازم است که به یکسری نکات توجه داشته باشید. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین نکات حین خرید انواع درب های سردخانه ای، توجه به زیر صفر یا بالای صفر بودن سردخانه است. ضخامت درب های سردخانه ای عموما بین 7 تا 15 میلیمتر است اما اگر سردخانه زیر صفر بود، ضخامت درب باید بیشتر باشد.

همچنین برای سردخانه های زیر صفر بهتر است به هیچ عنوان از درب‌های لولایی استفاده نشود. درب کشویی برای این نوع سردخانه‌ها گزینه بهتری هستند. می‌توانید از شرکت تولیدکننده درب سردخانه درخواست کنید که المنت حرارتی درون درب تعبیه کنند. این اقدام به منظور جلوگیری از یخ زدگی درب صورت می‌گیرد.

ابعاد درب سردخانه باید چقدر باشد؟

ابعاد درب بطور کلی به حجم بسته بندی محصولاتی بستگی دارد که قرار است وارد سردخانه شوند. توجه داشته باشید که اگر حجم این بسته‌ها چندان بزرگ نیست، دلیلی ندارد بی‌جهت درب بزرگی طراحی شود چراکه بزرگ بودن درب صرفا هزینه ساخت آن را بیشتر نمی‌کند بلکه موجب اتلاف انرژی سردخانه نیز می‌شود.

قیمت درب سردخانه زیر صفر چقدر است؟

قیمت درب سردخانه به عواملی چون نوع درب، ضخامت و ابعاد آن بستگی دارد. برای مثال هزینه ساخت یک درب لولایی با ضخامت 5 میلیمتر برای یک سردخانه بالای صفر پایین‌تر از یک سردخانه کنترل اتمسفر با ضخامت 10 میلیمتر برای یک سردخانه زیر صفر خواهد شد. با توجه به اینکه قیمت درب سردخانه تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد، برای استعلام قیمت بهتر است به یک شرکت معتبر احداث سردخانه مراجعه کنید. 

درب های سردخانه ای را میتوانید در ساختمان پیش ساخته هم استفاده کرد. برای مشاوره با تیم آریا بارون توس به وبسایت ما مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *