آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

معرفی سرخس و راهنمای جامع نگهداری سرخس

درمورد سرخس‌ها چه می‌دانید؟ سرخس‌ها گیاهان بسیار زیبایی هستند که در تزئین خانه بسیار کاربرد دارند. سرخس‌ها یک گروه گیاهان آوندی هستند که در مناطق شمال ایران به وفور یافت می‌شوند. سرخس‌ها گیاهانی هستند که نوع‌ها و گونه‌های متفاوتی را شامل می‌شوند در این مقاله با محتوایی که با کمک تیم تحقیقاتی بست‌ماس نوشته و تنظیم شده است. 

معرفی سرخس
معرفی سرخس

سرخس چیست؟

سرخس یا به انگلیسی «Fern» یک گروه از گیاهان آوندی است که خودش شامل 12000 نوع در سراسر زمین می‌شود.  این گیاه توسط هاگ‌هایش تولید مثل می‌کند. رشد برگ‌های این گیاه مداوم است و هرگز متوقف نمی‌شود. 

انواع مختلف سرخس رشد متفاوتی دارند. بعضی از این سرخس‌ها  ممکن است تا 21 متر ارتفاع هم برسند. سرخس‌ها گیاهان بادوامی هستند و می‌توانند تا چند سال زندگی کنند.

بعضی از سرخس‌های قابل نگهداری در خانه هستند، مثل سرخس فراگیلیس البته برای نگهداری این نوع سرخس‌های شما باید شرایط ویژه‌‌ای را تعبیه ببینید. 

 

اجزای سرخس

اجزای سرخس

سرخس گیاهی روزنه دار و آوندی است. این گیاه سه قسمت مختلف دارند 

  • ریشه‌ سرخس که آب و املاح را از زمین جذب می‌کند و وارد آوندهای این گیاه می‌کند
  • ساقه‌ی که در زیر زمین قرار دارد
  • برگ‌ها و دم‌برگ‌هایی که به سیاقه‌های زیر زمینی متصل می‌شوند. 

برگ‌‌ها در همه‌ی سرخس‌ها یکسان نیست. بعضی سرخس‌ها برگ‌های گردی دارند، بعضی دیگر سیخ هستند و انواع مختلف.

سرخس در کجا یافت می‌شود؟

سرخس‌ها اکثر در مناطق مرطوب رشد می‌کنند. مثلا در ایران استان‌های زیبای مازندران و گیلان سرخس به صورت طبیعی و خودرو رشد می‌کند و نیاز به مراقبت ندارد.

برای کسانی که قصد نگهداری سرخس در خانه را دارند می‌توانند به آسانی از آن مراقبت کنند. اما این گیاهی است که هرگز نباید ازش غافل شد و همیشه باید خاک آن را مرطوب نگه داشت.

سرخس در کجا یافت می‌شود؟

سرخس‌ها چگونه تکثیر می‌شوند؟

در پشت برگ‌های سرخس یک برآمدگی‌هایی وجود دارد که هرکدام ازآن‌ها شامل چند تا هاگدان هستند. داخل این هاگدان‌ها هاگ‌ها تولید می‌شوند. که در زمان مناسب با پخش این هاگ‌ها باعث تولید مثل این گیاه می‌شوند. وقتی پوشش هاگدان‌ها باز می‌شود هاگ‌ها پراکنده می‌شوند و با قرار گرفتن در یک محیط مرطوب این هاگ‌ها رشد کرده و هرکدامشان به یک سرخس جداگانه تبدیل می‌شوند.

ویژگی سرخس‌ها 

گیاه سرخس در خانه فواید بسیاری دارند. یکی از مهم‌ترین فواید آن‌ها تولید اکسیژن و تصفیه فضای خانه است. از فواید گیاه سرخس می‌توان به چند مورد اشاره کرد که تصفیه هوا مهم‌ترین آن است. سرخس می‌تواند گاز سرطان‌زای فرمالدئید را از بین ببرد و از دلایل استفاده آن در آپارتمان ها است. 

ویژگی سرخس

شرایط نگهداری از سرخس

سرخس‌ها نیز برای ادامه حیات به چهار عامل اصلی آب، خاک، دما و رطوبت هوا و نور در رابطه‌اند، اما مثل هم نیستند.  سرخس‌‌ها علاقه‌ی خاصی به رطوبت دارند. اگر رطوبت محیط سرخس‌ها کم باشد آن‌ها کم کم رنگ‌ششان مایل به قهوه‌ای خواهد شد. بنابراین سرخس همیشه باید در شرایطی قرار بگیرد که رطوبت و بخار هوای کافی برای آن وجود داشته باشد. 

دما مناسب برای سرخس‌ها از 15 تا 20 درجه است اما آن‌ها می‌توانند از 10 تا 30 درجه را نیز تحمل کنند و به حیات خود ادامه دهند. سرخس‌ها نباید در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار گیرند. چرا که نور مستقیم خورشید باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ در حاشیه‌ برگ‌ها می‌شود. سرخس بیشتر در محیط سایه رشد می‌کند، اما به این دلیل نیست که به نور خورشید نیاز نداشته باشند. خاکی که سرخس در آن کشت می‌شود لازم است دارای زهکش بالا، سبک و غنی از مواد غذایی باشد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله تخصصی بست‌ماس در زمینه نگهداری از سرخس را مطالعه کنید. 

ویژگی ها سرخس ها در یک نگاه

  • دارای ساقه ی زیر زمینی
  • دارای آوند
  • دارای برگ هایی با دمبرگ طویل
  • دارای هاگدان در پشت برگ ها
  • خودرو در استان های شمالی کشور
  • دانه و گل تولید نمی کنند

خرید سرخس

وب‌سایت بست‌ماس یکی از معتبرترین مراجع برای خرید سرخس می‌باشد. شما می‌توانید با چک کردن وب‌سایت بست‌ماس سرخس مورد نظر خود را پیدا کنید. 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *