آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

لوله‌ها به عنوان یکی از کاربردی‌ترین تجهیزاتی شناخته می‌شوند که برای انتقال سیالات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر استفاده می‌شوند. سابقه استفاده از لوله‌ها به هزاران سال قبل و دوران روم باستان برمی‌گردد. با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف امروزه انواع مختلفی از لوله‌ها از نظر جنس، سایز و ابعاد، کاربرد، ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی و … در دسترس هستند و هر کدام از آنها می‌توانند استفاده‌های ویژه‌ای داشته باشند. لوله‌هایی که برای انتقال آب و فاضلاب استفاده می‌شوند در طول سال‌ها همواره تغییرات زیادی داشته‌اند و ده‌ها نوع لوله مختلف برای این منظور استفاده شده است. در ادامه مطلب به بررسی بهترین نوع لوله برای آب و فاضلاب و ویژگی‌های آن پرداخته می‌شود.

انواع لوله‌های آب و فاضلاب

همان‌طور که گفته شد امروزه انواع مختلفی از لوله‌ها برای انتقال آب و فاضلاب استفاده می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. از جمله رایج‌ترین لوله‌های آب و فاضلاب می‌توان به لوله‌های آهنی، لوله‌های فولادی، لوله‌های بتنی، لوله‌های HDPE پلی‌اتیلن، لوله‌های کاروگیت، لوله‌های پی‌وی‌سی، لوله‌های پلی‌پروپیلن، لوله‌های چدنی و لوله‌های چند لایه اشاره کرد.

هر کدام از این لوله‌ها می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند و در پروژه‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

شرکت وینوپلاستیک علاوه بر اینکه هم اکنون عنوان بزرگترین صادرکننده لوله و اتصالات UPVC کشور را در اختیار دارد، در زمینه  فروش لوله اتصالات و تامین لوله و اتصالات شبکه های آب و فاضلاب کشور نیز نقش مهم و بسزایی ایفا می کند .

بهترین نوع لوله برای آب و فاضلاب

هر کدام از انواع لوله‌های معرفی شده می‌توانند برای انتقال سیالات مختلفی همچون آب و فاضلاب استفاده شوند و هر کدام از آنها از مزیت‌ها و معایبی برخوردار هستند. به صورت کلی و با توجه به ویژگی‌های و مشخصاتی که لوله‌های معرفی شده دارند می‌توان گفت که لوله‌های PVC بهترین نوع لوله برای انتقال آب و فاضلاب به شمار می‌روند و امروزه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اصل بهترین لوله برای آب و فاضلاب باید از مواد اولیه باکیفیتی تولید شده باشد، تحمل و استحکام بالایی داشته باشد و همچنین در شرایط محیطی مختلف دچار تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی نشود. از جمله مهم‌ترین دلایلی که ثابت می‌کند این لوله‌ها بهترین انتخاب هستند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی

در گذشته از لوله‌های فلزی و فولادی برای انتقال آب و فاضلاب استفاده می‌شد اما این لوله‌ها در کنار مقاومت بسیار زیاد در برابر فشار و ضربه، در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار ضعیف هستند. لوله‌های پی‌وی‌سی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بسیار زیادی داشته و دچار آسیب نخواهند شد.

 

  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و فشار

یکی دیگر از دلایل مهمی که نشان می‌دهد لوله‌های پی‌وی‌سی بهترین نوع لوله برای آب و فاضلاب هستند میزان مقاومت بالای آنها در برابر مواد شیمیایی است. موادی مانند کلر که در آب و فاضلاب وجود دارد می‌تواند در درازمدت باعث خوردگی و فرسودگی لوله‌ها شود اما لوله‌های پی‌وی‌سی در برابر این مواد مقاومت بالایی دارند. همچنین از آنجایی که لوله‌های PVC از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند می‌توانند در برابر فشار و ضربه مقاوم باشند و به راحتی دچار شکستگی و سوراخ شدن نشوند.

  • طول عمر بالا

لوله‌های پی‌وی‌سی از جمله لوله‌هایی هستند که در صورت نگهداری مناسب می‌توانند بیشتر از یک قرن عمر کنند و با توجه به آنکه در برابر مواد شیمیایی، رطوبت و … مقاومت بالایی دارند می‌توانند گزینه بسیار بهتری از لوله‌های فلزی باشند.

 

  • قیمت مناسب و نصب و اجرای ساده

لوله‌های پی‌وی‌سی در کنار تمامی مزیت‌های گفته شده یک مزیت بارز دیگر نیز دارند و آن داشتن صرفه اقتصادی بالا است. در حقیقت استفاده از این لوله‌ها در سیستم‌های لوله‌کشی هزینه بسیار کمتری نسبت به انواع لوله‌های دیگر دارد. همچنین برای نصب و اجرای لوله و اتصالات پی‌وی‌سی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرده و در مقایسه با نصب انواع لوله‌های دیگر سختی بسیار کمتری دارند.

 

  • عدم ایجاد اصطکاک

سطح داخلی لوله‌های پی‌وی‌سی بسیار صاف و صیقلی است و این باعث می‌شود که هیچگونه اصطکاکی ایجاد نکند و عبور و انتقال مایعات از داخل آن به راحتی و با بالاترین سرعت ممکن انجام شود. این لوله‌ها به هیچ عنوان دچار رسوب نمی‌شوند و کمتر درگیر مشکلاتی همچون گرفتگی خواهند شد.

 

  • عدم تغییر طعم، بو و مزه آب

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های لوله‌های پی‌وی‌سی به عنوان بهترین نوع لوله برای آب و فاضلاب عدم تغییر در مزه و بوی آب است. این لوله‌ها حتی در صورت استفاده‌های بلند مدت باعث تغییر در رنگ، مزه و بوی آب نخواهند شد و از نظر بهداشتی کاملاً تائید می‌شوند و سلامت آب را تحت تأثیر قرار نخواهند داد.

البته در کنار تمامی مزیت‌هایی که لوله‌های پی‌وی‌سی دارند می‌توانند معایب مختلفی نیز داشته باشند و در زمان استفاده باید این مشکلات و معایب در نظر گرفته شوند. از مهم‌ترین ایرادات این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این لوله‌ها در برابر اشعه ماورا بنفش و نور خورشید مقاومت کمی داشته و دچار آسیب می‌شوند.
  • در دماهای زیر صفر شکنندگی زیادی خواهند داشت
  • در برابر فشار و نیروهای خارجی زیاد مقاومت کمی دارند و در صورت وارد شدن ضربات سنگین احتمال شکستگی آنها وجود خواهد داشت.
  • این لوله‌ها در دماهای زیاد دفرمه می‌شوند و باید در یک بازه دمایی خاص استفاده شوند.

 

جمع‌بندی نهایی

امروزه انواع مختلفی از لوله‌ها برای انتقال آب و فاضلاب استفاده می‌شوند که رایج‌ترین آنها لوله‌های فلزی و پلیمری هستند. انتخاب بهترین نوع لوله برای آب و فاضلاب می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی باشد و حتماً باید توسط کارشناسان متخصص بررسی شود چرا که هر کدام از انواع لوله‌ها مزیت‌ها و معایب خاصی خواهند داشت.

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *