آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

همه چیز در خصوص نمای کرتین وال

شاید تا به حال در کوچه و خیابان به نمای خانه ها دقت کرده باشید. در حقیقت نمای ساختمان، به منزله ی پوسته ی ساختمان است. این پوسته نقش بسیار زیادی در زیبایی ساختمان دارد.  طراحی نمای ساختمان به پارامترهایی مانند شرایط آب و هوا، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات و به ویژه سلیقه افراد بستگی دارد. یکی از مهم ترین نماهای ساختمانی که امروزه از محبوبیت ویژه ای برخوردار است، نمای کرتین وال است. اگر شما هم در باره ی این نوع نما اطلاعی ندارید، توصیه می کنم این مقاله را تا انتها بخوانید.

نمای کرتین وال
نمای کرتین وال

آشنایی با نمای کرتین وال و انواع آن

یکی از مهم ترین نماهایی که امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در بین مردم طرفدار زیادی دارد، نمای کرتین وال است. در حقیقت نمای کرتین وال، یک سیستم مدرن ساختمان است که ساختار آن حالتی ایستا دارد. منظور از حالت ایستا یعنی به این صورت که سنگینی شیشه بر روی سازه کرتین وال تحمیل می شود و هیچ گونه فشاری بر ساختمان وارد نمی شود. در حقیقت این نوع نما در زمره ی انواع نمای شیشه ای است. فقط باید دقت کرد که افرادی که متخصص این کار هستند، آن را نصب کنند تا علاوه بر سنگینی وزن شیشه ها، وزش باد و باران متوجه پوسته خارجی نما نمی شود.

نمای کرتین وال را با نام لاتین curtainwall  و با نام های نمای لامل، دیوار پرده ای شیشه ای می شناسند. ساختار این نما به گونه ای است که جزء یکی از چند مدل نمای برتر از منظر سازه در ارتفاع، به شمار می رود. ترکیبات این نما از آلومینیوم و شیشه است و جزء نماهای خشک و تهویه شونده به حساب می آیند. این نسل از نما، زیبایی منحصر به فردی دارد و قابلیت نصب بر روی مواد دیگر از جمله ورق آلومینیوم کامپوزیت دارد.

انواع نمای کرتین وال

از مهم ترین نوع نماهای این گروه می توان به وال فریم لس که خود شامل نمای فول فریم( لامل آن به طور عمودی و افقی قرار می گیرند)، نمای یو چنل( پانل شیشه ای به شکل u در درون قاب ها قرار می گیرند و به وسیله ای قطعاتی فیکس می شوند) و وال فیسکپ، وال استیک، وال یونیتایز اشاره کرد.

انواع نمای کرتین وال
انواع نمای کرتین وال

مزایای استفاده از نمای کرتین وال

در خصوص مزیت استفاده از نمای کرتین وال باید گفت که، در طی چند سال اخیر، این نما به یکی از پر مصرف ترین نماها تبدیل شده است. استفاده از این نما باعث می شود که نما از برتری ویژه ای برخوردار شود. از دیگر مزیت استفاده از نمای کرتین وال، بهینه سازی در نور و دمای محیط و صرفه جویی در انرژی است، زیرا نور به طور کامل در داخل ساختمان می تابد. اگر تا به حال نمای کرتین وال را در شهر دیده باشید می دانید که چقدر این نماها زیبا هستند و باعث جذابیت ساختمان در شبانه روز می شود.

ویژگی های نمای کرتین وال

ویژگی هایی باعث شده است که نمای کرتین وال از دیگر نماها متمایز شود. این ویژگی ها شامل موارد زیر می باشد:

  1. استفاده از شیشه دو جداره یا سه جداره
  2. استفاده از لاستیک های  EPDM جهت عایق دما
  3. عدم محدودیت در رنگ
  4. استفاده از این نما در انواع مختلف سرپوش
  5. دارای انواع سایز و مقطع مختلف
  6. امنیت بالا
  7. دارای محاسبات دقیق با توجه به موقعیت مکانی، ارتفاع
  8. طراحی منحصر به فرد به دلیل عدم استفاده از پیچ و مهره
  9. جزء دو نوع نما FACE CAP، FULL FRAMELESS
  10. مقاومت بالا در برابر حرارت و لرزش های ناشی از باد و زمین لرزه
  11. متناسب با  انواع سبک های معماری

    نمای کرتین وال 2
    نمای کرتین وال 2

قیمت نمای کرتین وال

هنگامی که می خواهید نمایی را انتخاب کنید، باید هزینه های آن را تخمین بزنید. برای تعیین هزینه نمای کرتین وال، پارامترهای گوناگونی دخیل هستند. اولین پارامتر تعیین قیمت، جنس لامل، مقدار ضخامت آن و برندی که آن را تولید می کند، است. ممکن است برندی که این نما را تولید میکند داخلی باشد و قیمت کمی داشته باشد یا برندی خارجی آن را تولید کند و از قیمت بالایی برخوردار باشد.

علاوه بر آن، از دیگر پارامترهای تعیین قیمت این نما می توان به جنس شیشه ها، دو جداره بودن و یا سه جداره بودن آن، جنس قاب و نوع چسبی که به لایه ی شیشه می زنند اشاره کرد.

درب و پنجره کرتین وال

منظور از درب و پنجره کرتین وال یعنی پنجره ای که دو جداره است و از جنس آلومینیوم است. امروزه از درب و  پنجره آلومینیومی کرتین وال نیز استفاده زیاد می شود. دلیل استفاده از این نوع درب و پنجره آن است که، عمر بیشتری دارد و وزنی ندارد. همچنین این نوع درب و پنجره، از جنس فلز است و در مقابل هرگونه زنگ زدگی مقاوم می باشد. این نکته هم مهم است که قیمت این نوع درب و پنجره بسیار مناسب تر از دیگر درب و پنجره ها است.

درب و پنجره کرتین وال
درب و پنجره کرتین وال

مراحل تولید نمای کرتین وال

برای تولید نمای کرتین وال باید پروسه ای طی شود. این پروسه به اختصار در پایین توضیح داده می شود.

  1.  در اولین مرحله ی تولید نما باید شیشه ها در اندازه هایی که خواسته شده، برش داده شود. این برش به وسیله ی دستگاه  cnc انجام می شود.
  2. مرحله ی بعدی شستشوی شیشه های برش داده شده است. این شستشو به وسیله ی دستگاه های خاص انجام می شود.
  3. بعد از این مرحله باید برای پروفیل آلومینیومی کرتین وال، جدا کننده آلومینیومی در نظر گرفت.
  4. برای این که فضایی  بین شیشه ها ایجاد شود باید از چسب های مخصوص بوتیل استفاده کرد تا با پرس اولیه، شیشه ها روی هم قرار بگیرند.
  5. بعد از مراحل بالا که شیشه ی اولی در جای خود قرار گرفت، شیشه ی دوم نیز به آن منتقل می شود و وارد قسمت پرس می شود و باعث میشود که هر دو شیشه به هم پرس می شوند.
  6. جهت عایق بندی فضای شیشه ها و عدم واکنش لایه رفلکسی با هوای محیط، به آن گاز آرگون تزریق می کنند.
  7. بعد از این که گاز آرگون به شیشه ها تزریق شد باید از یک ماده ای به نام پلی سولفاید برای فضای بین چند شیشه استفاده کرد. بعد از این که این مراحل با دقت کامل انجام شد، شیشه ها قابل نصب بر روی پروفیل های مورد نظر هستند. این نکته حائز اهمیت است که در نصب این نما باید از افراد متخصص استفاده کرد. زیرا اگر از افراد آماتور استفاده شود ممکن است خسارات جبران ناپذیری به بار آید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *