آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

برآورد هزینه آهن‌آلات ساخت سوله در سال 1401 + 3 راهکار طلایی کاهش هزینه‌ها

همه شما احتمالا در زندگی خود حداقل یکبار کلمه سوله را شنیده‌اید و تا حدودی با اینکه سوله چیست و به چه منظوری استفاده می‌شود آشنایی دارید. امروزه جایگاه و کاربرد سوله‌ها در صنعت کمی با گذشته تفاوت پیدا کرده است و سوله‌های فلزی به عنوان یکی از اجزای اصلی و غیر قابل جایگزین پروژه‌های بزرگ صنعتی به شمار می‌آیند؛ به شکلی که احداث و راه‌اندازی یک کارخانه و یا کارگاه عملا بدون احداث سوله بسیار سخت است. 

سوله‌ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نیاز و کاربرد مدنظر مشتری، می‌توان در بخش‌های متفاوتی از آن‌ها استفاده کرد. نکته‌ای که استفاده از سوله را تا حدودی با گذشته متفاوت کرده، در واقع اهمیت بیشتر به طراحی این سازه است؛ به گونه‌ای که امروزه از سوله‌ها به عنوان یک سازه مهندسی کاملا جدا و حتی دشوار در طراحی یاد می‌شود. پس برای احداث سوله در اولین مرحله نیاز است تا سوله مورد نظر شما به وسیله مهندسین به درستی طراحی شود و سپس باقی مراحل احداث این سازه طی شود.

در این مقاله قصد داریم تا مراحل احداث سوله را از صفر تا صد توضیح دهیم، یک برآورد هزینه درست و دقیق از احداث سوله در سال 1401 داشته باشیم و از آن مهم‌تر راهکارهای کاهش هزینه ساخت سوله در بخش آهن‌آلات را مرور کنیم. 

سوله چیست؟ خلاصه و مفید

سوله یا Shed یکی از سازه‌های پرکاربرد در صنعت به شمار می‌آید که با هدف ایجاد محیطی بدون ستون میانی و فضایی باز با دهانه‌های بزرگ احداث می‌شود. طراحی سوله با توجه به کاربرد درخواستی و مدنظر مشتری بایستی به درستی انجام شود و نوع پوشش سوله نیز با توجه به همین فاکتور قابل تغییر است.

سوله‌ها را می‌توان بر اساس پارامترهای مختلفی دسته‌بندی کرد. این دسته‌بندی‌ها عبارتند از:

  1. انواع سوله از لحاظ قرارگیری دهانه و شکل ظاهری (یک دهانه، چند دهانه، چند ضلعی، مدور و غیره)
  2. انواع سوله از لحاظ پوشش (پوشش‌های مختلف در سقف، دیوار و کف سوله)
  3. انواع سوله از لحاظ کاربرد (تیرورقی، خرپایی، قوسی یا ubm و غیره)
  4. انواع سوله از لحاظ وزن (سبک و سنگین)

مراحل اجرای سوله

در هنگام ساخت، طراحی و اجرای سوله، استفاده از آهن‌آلات به خصوص، امری ضروری به شمار نمی‌آید؛ از این رو مقاطع فولادی و مواد اولیه مورد نیاز، بایستی با نظر کارفرما و مسئول پروژه، متناسب با طرح نهایی فراهم شوند. به صورت کلی انتخاب ابعاد و نوع مقطع به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل تاثیرگذار را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • کاربرد موردنظر و درخواستی مشتری
  • موقعیت جغرافیایی محل اجرای سوله (محاسبه نیروی زلزله، باد و برف، درصد شیب سقف، نوع پوشش سقف و دیوارها)
  • در صورت نیاز به جرثقیل سقفی، محاسبه بار دینامیکی جرثقیل
  • داشتن کیفیت بالا و استاندارد بودن مقاطع انتخابی به منظور تضمین طول عمر سازه

 پس از بررسی کامل شرایط درخواستی مشتری، کاربرد موردنظر و همچنین مقاطع موردنیاز، مراحل اجرای سوله به صورت زیر خواهد بود: 

مرحله اول: انتخاب نوع سوله و طراحی سوله

مرحله دوم: گود برداری

مرحله سوم: اجرای فونداسیون و آرماتوربندی

مرحله چهارم: ساخت سوله و نصب آن در محل

مرحله پنجم: اجرای مراحل تکمیلی (نصب و راه‌اندازی تاسیسات، دیوارچینی، کف‌سازی و انتخاب نوع پوشش سقف) 

برآورد هزینه ساخت یک سوله در سال ۱۴۰۱

در این قسمت برای محاسبه هزینه ساخت سوله در سال ۱۴۰۱، یک سوله را به عنوان نمونه انتخاب کرده و تمامی هزینه‌های انجام شده در این پروژه را بررسی می‌کنیم. سوله انتخابی ما یک سوله جرثقیلی ۵ تنی است که ۹ متر ارتفاع داشته و ابعاد آن ۳۴×۷۲ متر در نظر گرفته شده است. 

برای برآورد هزینه نهایی ساخت این نوع سوله در سال ۱۴۰۱، در ابتدا مقدار حجمی مصالح استفاده شده در سوله را به تفکیک محاسبه کرده و سپس علاوه بر قیمت نهایی فونداسیون و سازه سوله، هزینه ساخت یک متر مربع از سوله را نیز محاسبه می‌کنیم. 

مقادیر حجمی آهن‌آلات و مصالح عمرانی استفاده شده

از آهن آلات و مصالح عمرانی به صورت زیر در ساخت این پروژه استفاده شده است:

آهن‌الات:

  • حدود ۹۲,۱۳۰ کیلوگرم ورق سیاه در ستون‌ها و رَفتِرهای سوله
  1. ضخامت ۸ میل در جان سوله
  2. ضخامت ۱۲ میل در بال سوله
  3. ضخامت ۱۰ میل در جان رفترها
  4. ضخامت ۱۵ میل در بال‌ رفترها
  5. ضخامت ۲۰ میل در صفحه ستون‌ها
  • حدود ۱۳,۲۰۰ کیلوگرم ورق گالوانیزه در سقف
  • پروفیل‌‌ زد (z) در ضخامت ۳ میل
  • قوطی‌ در ضخامت ۳ میل

سایر مصالح عمرانی:

  • توری مرغی: ۵۵ رول
  • پشم شیشه: ۱۵۶ رول
  • پیچ سرمته‌ای شیروانی: ۵۰۰۰ عدد
  • آجر: ۲۴۰ عدد در هر متر مربع

هزینه نهایی ساخت سوله در سال ۱۴۰۱

حال که مقادیر حجمی آهن‌آلات و مصالح عمرانی استفاده شده را مورد بررسی قرار دادیم، در این بخش سایر هزینه‌های جانبی این پروژه را محاسبه کرده و برآورد قیمت نهایی سوله مدنظر را انجام می‌دهیم. لازم به ذکر است که هزینه خرید محل احداث سوله در این برآورد در نظر گرفته نشده است. همچنین هزینه نیروی کار و کرایه حمل و نقل نیز نسبت به محل احداث پروژه می‌تواند متفاوت باشد. 

  • هزینه دیوار چینی (دیوار ۳۵ سانتی‌ دو طرف نما + بندکشی سیمانی): هر متر مربع ۶۴۰ هزار تومان
  • هزینه سیمان: هر متر مربع ۷۰ هزار تومان
  • هزینه ماسه: هر متر مربع ۴۰ هزار تومان
  • هزینه کارگر: هر متر مربع ۲۶۰ هزار تومان

در هزینه نهایی فونداسیون و سازه سوله که در زیر آورده شده است، هزینه‌های دیوار چینی، سیمان، ماسه و کارگر نیز لحاظ شده است.

  • هزینه فونداسیون: ۶۰۰ میلیون تومان
  • هزینه سازه سوله: ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان

به صورت تقریبی، هزینه ساخت سازه سوله با مشخصات اشاره شده در سال ۱۴۰۱، برای هر متر مربع از این سازه حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تمام شده است.

 راهکارهای کاهش هزینه ساخت سوله در بخش آهن‌آلات

در حال حاضر با توجه به قیمت آهن‌آلات می‌توان گران‌ترین بخش ساخت سوله را تامین آهن‌آلات مورد نیاز آن در نظر گرفت. تجربه نشان داده است که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها باید نگاه ویژه‌ای به این بخش داشت. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانیم پول کمتری برای آهن‌آلات سوله پرداخت کنیم؟

بدیهی است در انجام امور صنعتی شناخت کافی و تسلط بر محصول و فرایند تولید اهمیت به سزایی دارد. کارفرما یا مسئول پروژه با دانش و آگاهی کافی در رابطه با مواد اولیه و آهن‌آلات می‌توانند از هدر رفت هزینه‌ها و پرتی در ساخت جلوگیری نمایند. برای فهم بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید در ساخت سوله قرار است از ورق سیاه فولاد مبارکه استفاده شود. عرض ورق سیاه مبارکه ۱/۵ متر است و  حال در نظر بگیرید که به جای ورق سیاه مبارکه از تسمه‌های ۳۰ سانتی آریان فولاد استفاده شود. چه اتفاقی می‌افتد؟

مهم‌ترین تغییری که رخ می‌دهد تفاوت در قیمت نهایی سوله است. قیمت نهایی با توجه به انتخاب شما می‌تواند بیشتر یا کمتر شود. علاوه بر آن با انتخاب مواد اولیه و آهن‌آلات مناسب، هزینه‌های برش، حمل و نقل و پرتی محصولات نیز می‌تواند دستخوش تغییراتی شود. احتمالا هدف شما از این جایگزینی، کاهش قیمت نهایی پروژه است و می‌خواهید با رعایت این نکات هزینه ساخت سوله در بخش آهن‌آلات را کاهش دهید؛ اما تمامی این نکات در صورتی رخ می‌دهند که در کنار شناخت کافی از آهن‌آلات، کارفرما تجربه ساخت سوله را داشته باشد و مهندس طراح نیز بتواند طراحی مناسبی بر حسب کاربرد و جغرافیای محیط داشته باشد.    

 همانطور که می‌دانید ورق سیاه از جمله پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در ساخت سوله به شمار می‌آید. از این رو انتخاب ضخامت مناسب آن در قسمت‌های مختلف سوله، طبق محاسباتی است که مهندسین طراح انجام می‌دهند. بخش‌های مختلف سوله که در آنها از ورق سیاه استفاده شده است عبارتند از:

  • صفحه‌ستون با ضخامت‌های ۱۵ میلی‌متر به بالا
  • جان سوله با ضخامت‌های ۶ میلی‌متر تا ۲۰ میلی‌متر
  • بال سوله با ضخامت‌های ۸ میلی‌متر تا ۳۰ میلی‌متر

از آنجایی که ورق سیاه تقریبا در بیشتر قسمت‌های سوله استفاده می‌شود، طبعا قیمت ورق سیاه در قیمت نهایی سوله تاثیرگذار خواهد بود. حال در نظر بگیرید که بتوانیم به درستی (مانند آنچه در مثال بالا ذکر شد) ورق سیاه متناسب با ابعاد سوله را انتخاب کنیم. در این صورت سوله مورد نظر ما طبق نظر مهندس طراح به درستی طراحی شده و علاوه بر آن با انتخاب مناسب محصول، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی شده است.

در قسمت برآورد هزینه سوله در سال ۱۴۰۱، این نکته با مشورت مهندس طراح به درستی رعایت شده است. طبق گفته کارشناسان و افراد با تجربه در این صنعت، رعایت این نکات می‌تواند هزینه تولید سوله درخواستی شما را حدود ۳۰ درصد کاهش دهد.

شما می‌توانید برای مشاهده قیمت ورق آهن و همچنین قیمت روز انواع آهن‌آلات به فولادینو مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را از طریق مسیرهای مشخص خریداری کنید.

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *