آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

کار در فضای کاری کوچک در کنار تمام فشارهای کاری بسیار طاقت فرسا خواهد بود. طبق تحقیقات، بخش زیادی از رضایت شغلی کارکنان به طراحی و راحتی محیط کار آن‌ها بستگی دارد. به همین دلیل، برخلاف چیزی که بسیاری از افراد فکر می‌کنند، دکوراسیون اتاق اداری کوچک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

با توجه به همین نکته ما قصد داریم در ادامه، درباره ویژگی‌ها و نکات مهم در دکوراسیون و چیدمان اتاق اداری کوچک که بر بهبود فضا تاثیرگذار هستند، صحبت کنیم. پس با ما در ادامه محتوا همراه باشید.

استفاده از پارتیشن برای ایجاد فضاهای شخصی و عمومی

دفاتر اداری کوچک، بیشتر در معرض عدم دریافت نور هستند. دفتر کارهایی که نور طبیعی ندارند و کارکنان آن‌ها نیز نمی‌توانند به راحتی به هوای آزاد دسترسی پیدا کنند، خروجی کار کمتری دارند. بنابراین بسیاری از کسب و کارها، از دفترهایی با پلن باز یا Open Office استفاده می‌کنند که در آن‌ها، معمولا اتاق‌ها تا جای ممکن حذف شده‌اند.

در دفاتر کار بدون دیوار، میزان همکاری بین بخش‌های مختلف بیشتر است و این نوع طراحی می‌تواند احساس جدایی و افسردگی ناشی از آن را کاهش دهد. به صورت کلی این نوع طراحی باعث کنار هم جمع شدن اعضای دفتر کار شما خواهد شد. ضمن اینکه با بهینه‌سازی فضا، چیدمان اتاق اداری کوچک نیز بهتر انجام خواهد شد.

برای افزایش تمرکز کارکنان می‌توانید از پارتیشن‌های مختلفی استفاده کنید که عایق صوتی هستند. در این صورت، پارتیشن می‌تواند علاوه بر ایجاد فضای شخصی، به کارکنان کمک کند که بیشتر روی کارهای خودشان تمرکز داشته باشند.

ما توصیه می‌کنیم که هم از فضاهای باز و هم فضاهای خصوصی در دکوراسیون اتاق اداری کوچک استفاده کنید تا کارکنان شما بتوانند آزادی لازم را داشته باشند و هر زمان که دوست داشته باشند از فضای خصوصی برخوردار باشند. فضاهای کار آزاد برای هر دفتر کاری ضروری هستند و داشتن امکان ارتباط آزاد با افراد دیگر هم برای روحیه کارکنان مفید خواهد بود.

انتخاب مبلمان مناسب با دکوراسیون دفتر کار کوچک

در چیدمان اتاق اداری کوچک توجه به انتخاب مبلمان مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل کوچکی دفتر لازم است از فضا به خوبی استفاده کنید تا باعث شلوغی دفتر نباشید. به عنوان مثال به شما توصیه می‌کنیم در دکوراسیون دفتر کار کوچک، تعدادی پاف داشته باشید. این نشیمن‌های بسیار کوچک، در مواقع نیاز؛ مثل وقتی که تعداد مراجعه‌کننده زیادی دارید، می‌تواند جایگزین خوبی برای یک صندلی یا مبل حجیم باشد.

 

اگر اتاق استراحت کوچکی در اختیار دارید و به فکر تجهیز آن با مبلمان مناسب هستید، می‌توانید از یک مبل تختخواب‌شو استفاده کنید. در این صورت هم یک مبل مناسب برای استراحت کوتاه‌مدت کارکنان در چیدمان اتاق اداری کوچک خواهید داشت و هم یک مبل راحتی پراستفاده و راحت.

بسیاری از صندلی‌های استاندارد، ضمن رعایت اصول ارگونومی، ابعاد کوچکی نیز دارند. برخورداری از صندلی اداری ارگونومیک کوچک و دیگر اجزای مبلمان اداری که هم راحت هستند و هم کم‌جا، از خستگی و ناراحتی کارکنان شما حین کار جلوگیری می‌کند.

بنابراین هنگام پیدا کردن مرکز خرید انواع صندلی اداری باکیفیت علاوه بر دقت روی سایز، حتما روی فاکتورهایی مثل وجود محصولات ارگونومیک نیز دقت کنید.

استفاده از نور طبیعی و گیاهان در چیدمان اتاق اداری کوچک

کمبود نور طبیعی می‌تواند باعث کاهش بهره‌وری و افزایش استرس کارکنان شود و در نتیجه سطح کارایی آن‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. به‌خصوص اگر یک اتاق کار کوچک باشد، تاثیر کمبود نور مضاعف خواهد شد.

طبیعی است که تمامی دفترها نمی‌توانند به نور طبیعی دسترسی داشته باشند. حتی ممکن است در یک دفتر، یک اتاق به نور طبیعی دسترسی داشته باشید و یک اتاق دیگر، امکان دریافت نور طبیعی را نداشته باشد.

در این شرایط باید از نور مصنوعی به عنوان جایگزین نور طبیعی استفاده شود تا کارکنان بتوانند به راحتی و با حداکثر توانایی کار کنند. در چیدمان اتاق اداری کوچک می‌توانید از انواع لامپ‌های خطی که فضای کمی اشغال می‌کنند استفاده کنید. همچنین به هیچ عنوان نباید به سراغ چراغ‌های حجیم مثل آباژور یا لوسترهای بزرگ رفت. شما می‌توانید انواع چراغ دیواری مدرن یا کلاسیک را جایگزین آن‌ها کنید.

علاوه بر بهره‌مندی از نور طبیعی و رعایت اصول نورپردازی، استفاده از عناصر طبیعی مثل گل و گیاه در دکوراسیون اتاق کار نیز می‌تواند روی سلامتی افراد حاضر در اتاق تاثیر چشمگیری داشته باشد. اما مراقب باشید که باعث شلوغی فضا نشوید.

خوشبختانه، طرح‌های جدید گل و گلدان با حجم کم و چندمنظوره به بازار عرضه شده که با استفاده از آن‌ها در دکوراسیون اتاق اداری کوچک، علاوه بر افزودن جلوه گل و گیاه به محیط، مشکلی با فضای کم اتاق نخواهید داشت.

در مجموع، استفاده از گل و گیاه روش خوبی برای ایجاد یک فضای آرامش‌بخش است و می‌تواند از کسل شدن افراد جلوگیری کند. به‌خصوص کارمندانی که در دفاتر کوچک مستقر هستند، به‌دلیل بیشتر در معرض کسل‌شدگی قرار دارند. برخی از مزایای استفاده از گل و گیاهان طبیعی به شرح زیر است.

  • افزایش سلامتی کارکنان
  • افزایش خلاقیت و بهره‌وری کارکنان
  • بهبود کیفیت هوای دفتر کار
  • کاهش هزینه‌های مربوط به انرژی

اهمیت استفاده از رنگ مناسب‌ در دکوراسیون اتاق اداری کوچک

در بسیاری از دفاتر کار، اولین انتخاب برای رنگ دیوار اتاق‌ها، سفید و طیف خاکستری روشن است. این انتخاب قطعا برای اتاق‌های کوچک نه تنها مناسب بلکه الزامی است اما کافی نخواهد بود. اگر تنها از رنگ‌های خنثی در یک اتاق اداری استفاده کنید، خلاقیت کارکنان و همین‌طور علاقه آن‌ها به کاری که می‌کنند را کاهش خواهید داد.

استفاده از رنگ‌های شاد در کنار آثار هنری مختلف مثل تابلوهای نقاشی می‌تواند کمک کند که کارکنان شما ذهن شاداب‌تری داشته باشند. رنگی که در دفتر کار خودتان از آن استفاده می‌کنید، می‌تواند تاثیر چشمگیری روی احساسات و بهره‌وری کارکنان شما داشته باشد.

رنگ‌هایی مثل آبی و سبز آرامش‌بخش هستند و رنگ‌های زرد و نارنجی نیز باعث افزایش انرژی افراد مختلف خواهند شد. رنگ‌های خنثی مثل بژ و خاکستری هم کمک می‌کنند که محیط کاری آرام و رسمی داشته باشید.

در مجموع انتخاب یک تم رنگی که با هویت برند شرکت شما سازگار باشد، باعث می‌شود که محیط کاری مثبت و با انرژی داشته باشید. اما در استفاده از این رنگ‌ها اغراق نکنید. همچنین استفاده از رنگ‌های تیره، باعث کوچک‌تر شدن فضا خواهد شد. در نتیجه استفاده این رنگ‌ها توصیه نمی‌شود.

طراحی محیط‌های منعطف

حتی در صورتی که کارکنان شما ارتباط خوبی با یکدیگر داشته باشند، هیچ‌وقت دوست ندارند به صورت فشرده کنار هم قرار بگیرند. به همین خاطر لازم است محیط کار شما علاوه بر اینکه انعطاف لازم را دارد، فضای کافی را هم در اختیار آن‌ها قرار دهد تا تمامی کارکنان احساس استقلال داشته باشند و بتوانند با تمرکز بیشتری کارهای خودشان را انجام دهند.

 

این موضوع در طراحی اتاق کار کوچک، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. پس اگر مجبور هستید که چند نفر را در اتاقی با مساحت کم مستقر کنید، حتما باید در طراحی دکوراسیون اتاق اداری کوچک، نهایت دقت را به‌کار بگیرید. شما می‌توانید از میزهای صفحه‌ای تاشونده به این منظور استفاده کنید. در این صورت، کارمندانی که در محل کار حضور ندارند، می‌توانند میز کار خود را که به صورت تاشو طراحی شده، به دیوار تکیه دهند.

در این حالت، فضای بیشتری برای رفت و آمد ایجاد می‌شود. خرید میز کار گروهی نیز یک ایده مناسب برای اتاق‌های کوچک می‌باشد. با استفاده از این میزها افراد در کنار هم قرار خواهند گرفت و تعامل بیشتری خواهند داشت.

در نهایت، تحت هر شرایطی به این نکته توجه داشته باشید که هم شما و هم کارمندانی که در اتاق کوچک مشغول به کار هستند، باید پس از مدتی کار بتوانند به فضاهای بزرگتر و هوای آزاد دسترسی داشته باشند. بنابراین امکان حضور آن‌ها در فضایی خارج از اتاق را فراهم کنید تا پس از استراحت، با شادابی و خلاقیت بیشتری به کار خودشان برگردند.

جمع‌بندی

تفاوتی ندارد مساحت دفتر کار شما چند متر است. در هر صورت، فضای کاری که راحت و کاربردی است و در عین حال از زیبایی لازم نیز برخوردار است باعث افزایش بهره‌وری کارکنان شما خواهد شد.

البته لازم است اقدامات ویژه‌ای برای دکوراسیون اتاق اداری کوچک انجام دهید. با در نظر گرفتن نکات ذکر شده در این مقاله، شما می‌توانید یک محیط کاری خلاق و زیبا در دفتر کار کوچک خود داشته باشید.

شرکت مبلمان اداری الوند به عنوان مرجع خرید مبلمان اداری عرضه‌کننده انواع میز، صندلی و پارتیشن مدرن است. این شرکت با بیش از ۵۰ سال تجربه در زمینه مبلمان اداری، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تجهیز دکوراسیون دفتر کار شما محسوب می‌شود. کارشناسان متخصص الوند در تمامی مراحل طراحی دفتر کار شما در کنارتان هستند و به شما کمک می‌کنند تا یک دفتر کاربردی و راحت – با هر متراژی – برای کارکنان خود خلق کنید. پس همین حالا برای دریافت مشاوره و خرید مبلمان اداری کلیک کنید .

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *