5/5 امتیاز از (1 رای )

نمای رومی یکی از سبک های نمای محبوب در دنیا است که در ایران نیز استفاده از آن برای طراحی نمای ساختمان ها افزایش یافته. نمای رومی همان طور که از نام آن نیز پیدا است با الهام از ساختمان های روم باستان طراحی می شود. برای اجرای نمای رومی، باید به چند نکته مهم دقت داشته باشید و چند مرحله اساسی را پشت سر بگذارید. برای آشنایی بیشتر در این مقاله قصد داریم درمورد نحوه اجرای نمای رومی و نکات مرتبط با آن توضیح دهیم.

مراحل اجرای نمای رومی

نحوه اجرای نمای رومی

سنگ یکی از مهم ترین مصالح ساخت نمای رومی است.

قبل از شروع هر کاری باید بدانید که مهم ترین مصالح ساختمانی نمای رومی، سنگ است. در نمای رومی بیشتر از سنگ تراورتن و مرمر استفاده می شود. البته امکان استفاده از سنگ گرانیت نیز وجود دارد؛ ولی به علت وزن بسیار بالایی که سنگ گرانیت دارد، خیلی کم پیش می آید که از آن برای ساخت نمای رومی استفاده شود. برای اجرای نمای رومی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گام اول: تهیه نقشه

اولین قدم در نحوه اجرای نمای رومی ، تهیه نقشه ساختمان است. در نقشه ساختمان نکات کلیدی ساخت نما مانند ضخامت سنگ های به کار رفته، مقدار برجستگی نما، جزئیات، قوس و زاویه های قسمت های مختلف مشخص می شود. نقشه در واقع مهم ترین ویژگی های نمای ساختمان شما را تعیین خواهد کرد.

در صورتی که تمایل دارید در مورد نقشه ساختمان مسکونی استاندارد اطلاعات کسب کنید این صفحه را مشاهده کنید.

  • گام دوم: شاسی کشی

بعد از تهیه نقشه ، نوبت به مرحله دوم یعنی شاسی کشی می رسد. شاسی کشی وزن نما را تحمل می کند و درواقع وزن را به ساختمان منتقل می کند. در کنار جنبه های زیبایی شناسی، یک شاسی کشی خوب می تواند ساختمان شما را در برابر زلزله مقاوم تر کند. نحوه اجرای نمای رومی و شاسی کشی آن معمولا با استفاده از نبشی، میلگرد و پیچ و مهره انجام می شود.

در شاسی کشی از ریسمان کشی نیز استفاده می شود. ریسمان کشی را می توان از مهم ترین و حساس ترین مراحل ساخت نما دانست؛ زیرا هر چه این مرحله دقیق تر باشد، بهتر کمک می کند تا نما به شکل استوار و محکم در جای خود قرار بگیرد.

برای شاسی کشی نمای رومی می توانید از دستک های فلزی، پوشش های ضد زنگ و یا آلیاژ های مقاوم استفاده کنید تا ساختمان در شرایط آب و هوایی گوناگون دچار مشکل نشود.

شاسی کشی

شاسی کشی وزن نما را به ساختمان منتقل می کند.

  • گام سوم: رابیتس کاری

در نحوه اجرای نمای رومی باید گفت که قدم بعدی رابیتس کاری است. رابیتس کاری در واقع مرحله مکمل شاسی کشی است. پیاده سازی فرم های منحنی شکل در شاسی کشی کاری سخت است؛ به همین دلیل از رابیتس کاری برای پیاده سازی این فرم ها استفاده می شود. در رابیتس کاری یک فرم کلی از حجم مورد نظر مانند طاق با رابیتس و میلگرد روی نما اجرا می شود.

برای آشنایی با نحوه اجرای نمای رومی باید بگوییم که ضخامت سنگ و همچنین طرح نمای شما می تواند روی رابیتس کاری تاثیر بگذارد. اگر نمای رومی ای که قصد دارید اجرا کنید وزن زیادی دارد از مقاوم ترین متریال ها برای شاسی کشی و رابیتس کاری استفاده کنید.

  • گام چهارم: نصب سر ستون ها

همان طور که می دانید، ستون ها از اهمیت ویژه ای در نمای رومی برخوردار هستند و درواقع ستون یکی از پایه های نمای رومی محسوب می شود. فرقی نمی کند که نحوه اجرای نمای رومی شما چگونه است؛ زیرا نصب سر ستون ها در نمای رومی همیشه زمان و هزینه زیادی را می طلبد. در این مرحله، سنگ های سر ستون باید توسط استاد کار تراش خورده شود. تراش سنگ ها هم به روش دستی و هم برای کاهش هزینه ها و افزایش سرعت ساخت و ساز به روش سی ان سی امکان پذیر است.

راحت ترین روش برای نصب سر ستون ها، استفاده از سر ستون های سنگی مونتاژ شده صنعتی است. این نوع سر ستون ها تنها لازم است که در محل خود نصب شوند. باید بدانید که امکان جدا شدن سنگ از نما نیز در این روش وجود دارد.

  • گام پنجم: نصب سنگ

برای آشنایی با نحوه اجرای نمای رومی باید بدانید که آخرین گام، نصب سنگ ها با استفاده از دوغاب و اسکوپ است. اسکوپ ها قطعات کوچکی هستند که از ورق گالوانیزه ساخته می شوند و مدل های مختلفی از جمله سه پایه، پروانه ای، Z شکل و دو پایه دارند. سنگ ها روی اسکوپ ها نصب می شوند و دوغاب نیز برای محکم ماندن سنگ ها در جای خود ریخته می شود.

نکات مهم برای اجرای نمای رومی

نکات مهم

فردی که اجرای نمای رومی شما را به عهده می گیرد، باید بسیار ماهر باشد.

تا اینجا با نحوه اجرای نمای رومی آشنا شدید. مهم ترین نکته ای که از قبل باید بدانید مزایا و معایب نمای رومی ایرانی است. نکته مهم در مرحله بعدی این است که اجرای نمای رومی و طراحی و ساخت آن باید توسط یک فرد حرفه ای انجام شود. فردی که اجرای نمای رومی شما را به عهده می گیرد، باید به خوبی به روش های مختلف اجرای نما مانند ابزار زنی مسلط باشد. امروزه اکثر سنگ هایی که در نمای رومی به کار برده می شوند، پیش ساخته هستند؛ اما گاهی اوقات لازم است که به ابزار و سنگ زنی نیاز باشد و در این زمان استادکار حتما باید این کار را انجام دهد. علاوه بر این موارد، در اجرای نمای رومی، محاسبات، پیاده سازی نقشه و جوشکاری نیز اهمیت ویژه ای دارند. در ساخت و اجرای نمای رومی باید به موارد مختلفی از جمله نوع سنگ، ابعاد و رنگ سنگ، ابزار های مورد نیاز، شکل ستون ها و برآمدگی آن ها توجه ویژه ای داشت.

جمع بندی

یکی از انواع سبک های نمای ساختمان که در چند وقت اخیر در ایران برای ساخت نما بسیار محبوب شده است، نمای رومی است. طراحی و اجرای نمای رومی کار چندان ساده ای نیست و به تجربه و دقت بالایی نیاز دارد. همچنین هنگام اجرای این سبک از نما، باید به نکات مهمی توجه داشت. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد نحوه اجرای نمای رومی و نکات مرتبط با آن توضیح دادیم.