لطفا امتیاز بدهید

نما یکی از مهم ترین اجزای یک سازه محسوب می شود؛ زیرا به ساختمان زیبایی می بخشد و ویژگی های بسیار زیادی را به همراه دارد. نما ها خود بسته به نوع طراحی، بخش های مختلفی دارند. یکی از رایج ترین اجزاء در بین اکثر نما های ساختمان، ستون ها هستند. ستون ها در نما ها می توانند به شکل های مختلف و با متریال های مختلف اجرا شوند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر قصد داریم درمورد ستون سنگی نما بیشتر توضیح دهیم.

ستون سنگی چیست و چه اشکالی دارد؟

ستون سنگی نما

ستون های نما معمولا به دو شکل گرد و مربع هستند.

ستون سنگی در واقع بخشی از نما است که برای پوشش ستون های اصلی ساختمان به کار برده می شود. ستون هایی که برای نما ها به کار برده می شوند معمولا به دو شکل گرد و مربع هستند و براساس ابعاد و ضخامت ستون اصلی انتخاب می شوند. برای مثال اگر ستون اصلی ساختمان 40 سانتی متری باشد، نمی توان از ستون های سنگی با ابعاد 40 سانتی متر استفاده کرد؛ بلکه باید ستون سنگی نما با قطر کمتر یا بیشتر از 40 سانتی متر در ساختمان به کار برده شود.

ستون سنگی گرد چیست؟

ستون های سنگی گرد در واقع با نام ستون های ساده نیز شناخته می شوند و در حال حاضر در اجرای نما های مختلف ساختمان ها بسیار محبوب هستند. ستون های گرد معمولا طراحی یکپارچه ای ندارند.

استفاده از ستون های گرد در نما های ساختمان قدمت زیادی دارد. در گذشته برای اجرای این نوع ستون ها از سنگ های کوپ استفاده می شد. اما امروزه برای استحکام و زیبایی بیشتر از سنگ های پلاک یا همان سنگ های تختی که ضخامتی در حدود 2 سانتی متر دارند استفاده می شود. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید قطر و ضخامت ستون سنگی نما را بسته به سلیقه و وضعیت ساختمان خود تغییر دهید.

شما می توانید ستون های سنگی گرد با طراحی ساده را نیز برای ساختمان انتخاب کنید. ستون های سنگی با طراحی ساده، معمولا ساختار یکدست و یکپارچه ای دارند. مدل های ساده و یکپارچه به دلیل همخوانی با هر مدل و سبک نمایی امروزه بسیار محبوب شده اند. از ستون های گرد با طراحی ساده و یکپارچه به عنوان ستون سنگی نما در ساختمان های مسکونی، اداره ها و همچنین بسیاری از سازه ها در فضا های عمومی استفاده می شود.

جایگذاری ستون ‌های سنگی

جایگذاری

محل قرارگیری ستون ها بستگی به نیاز شما دارد.

ستون ‌های سنگی را می ‌توان تقریبا در هر جایی قرار داد و محل قرار گیری آن‌ ها بستگی به نیاز های فردی شما دارد. شما می توانید فضای داخلی یا خارجی را برای قرار دادن ستون سنگی نما انتخاب کنید.

  • فضای داخلی

ستون ‌های سنگی داخلی معمولا برای تقویت بنا مورد استفاده قرار می ‌گیرند. اغلب آن ‌ها را می ‌توان در خانه‌ هایی که بازسازی شده ‌اند مشاهده کرد. هنگامی که خانه‌ ها از اندازه قبلی خود فرا تر می ‌روند و بخش ‌های جدیدی به آن ‌ها اضافه می‌ شود، حذف دیوار های تحمل کننده فشار، دشوار است. به جای برداشتن تیر های نگهدارنده، اغلب افزودن تکیه ‌گاهی به شکل ستون‌ های زیبای داخلی ساده ‌تر است. برخی از ستون ‌های سنگی محبوب در قاب در های بزرگ یا آشپزخانه ‌ها در امتداد پیشخوان‌ ها استفاده می ‌شوند.

  • فضای خارجی

ستون سنگی نما می تواند در فضای خارجی ساختمان به کار برده شود. ستون های خارجی ممکن است برای تقویت یا تزیین به کار روند. بسیاری تصور می‌ کنند که ستون‌ های سنگی خارجی شبیه نمای کلاسیک ساختمان خواهند بود و نمای جلویی خانه را با شکوه می ‌کنند. این موضوع درست است؛ اما ستون ‌های خارجی همچنین می ‌توانند به سادگی زیبایی ملک را افزایش دهند.

هدف استفاده از ستون سنگی نما

هدف استفاده

ستون ها به دو نوع تقویتی و مستقل تقسیم می شوند.

اینکه چه نوع ستون سنگی نمایی را انتخاب می ‌کنید به نیاز های خانه شما بستگی دارد. یک راه آسان برای دسته ‌بندی ستون ‌های سنگی، تقسیم آن ‌ها به دو گروه است: مستقل و آن‌ هایی که تکیه ‌گاه سازه ‌ای (تقویتی) ارائه می ‌دهند.

  • مستقل

ستون ‌های مستقل فقط برای تزیین به کار برده می شوند و معمولا هدف دیگری در استفاده از آن ها وجود ندارد. این ستون ‌ها را می ‌توان اغلب در انتهای مسیر ‌های ورودی خانه مشاهده کرد که به شیوه ‌ای هنری، ورودی خانه را برجسته و خاص می کنند. با این حال، صرفا به این دلیل اینکه از استحکام سازه ‌ای آن‌ ها استفاده نمی ‌شود، به این معنی نیست که بی ‌فایده هستند. ستون ‌های سنگی مستقل می ‌توانند به عنوان صندوق پستی یا پایه گلدان استفاده شوند و به کاربری آن ‌ها جنبه‌ دیگری اضافه کنند.

  • تقویتی

ستون سنگی نما می تواند علاوه بر زیبایی، نقش تقویتی نیز داشته باشد. یعنی از ستون ‌های تقویتی برای افزایش پایداری خانه استفاده ‌شود. ستون ‌های سنگی تقویتی در حالی که برای استحکام سازه ‌ای شناخته شده ‌اند، ظریف و چشمگیر نیز هستند و می توانند نقش زیبا سازی نما و خانه را نیز داشته باشند. از جنبه داخلی، ممکن است از کف تا سقف تماما سنگی باشند یا ترکیبی از نیمه سنگ و نیمه قالب‌ گیری. این شکل از ستون از ابتدای تاریخ وجود داشته و در بسیاری از ساختمان ‌های تاریخی می توان ستون های تقویتی را مشاهده کرد. سنگی که برای ساخت ستون ها به کار برده می شود معمولا از سنگ تراورتن و مرمر است.

جمع بندی

اگر قصد دارید نمای خانه خود را بسازید، باید ابتدا با ستون ها آشنا شوید؛ زیرا ستون ها نقش بسیار مهمی در نمای ساختمان ایفا می کنند. ستون ها در نمای ساختمان هم می توانند به عنوان عاملی تقویت کننده برای تحمل فشار سازه و هم عاملی برای زیبایی ساختمان باشند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد ستون سنگی نما و کاربرد ها و نکات مرتبط با آن توضیح دادیم.