آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

کابینت آشپزخانه رو چطور انتخاب کنیم؟!

کابینت، عنصری بسیار مهم در دکوراسیون داخلی هر منزلی به شمار میره. خوشبختانه یا متاسفانه به علت تنوع بالایی که در صنعت تولید کابینت آشپزخانه وجود داره، با اقیانوسی از مدل‌ها و طرح‌ها مواجه هستیم که انتخاب یک کابینت مناسب رو فوق العاده دشوار می‌کنه. در این مطلب جامع، قصد داریم به موضوعات مرتبط با کابینت آشپزخانه بپردازیم و به هر سوالی که ممکن است در انتخاب یک کابینت برای شما پیش اومده باشه، پاسخ بدیم.

کابینت آشپزخانه رو چطور انتخاب کنیم؟!

انتخاب کابینت آشپزخانه به چه عواملی بستگی داره؟!

موارد متعددی در انتخاب کابینت آشپزخانه موثر هستن. این موارد رو می‌شه در پنج گروه دسته بندی کرد:

  1. سبک مورد نظر
  2. قیمت تمام شده
  3. کاربرد و محل استفاده
  4. فضای آشپزخانه
  5. سلیقه‌ی شخصی

مناسب‌ترین کابینت برای شما، بر اساس معیارهای ذکر شده تعیین می‌شه.

انتخاب کابینت آشپزخانه به چه عواملی بستگی داره؟!

تمام این نکات در انتخاب کابینت نقش دارن. حالا بهتر هست هر مورد رو به تفکیک توضیح بدیم:

1. سَبک کابینت رو چطور انتخاب کنیم؟

در طراحی کابینت‌ها سه سبک طراحی متفاوت وجود داره که عبارت‌اند از:

  1. کابینت سبک مدرن
  2. کابینت سبک کلاسیک
  3. کابینت سبک نئوکلاسیک

هر یک از این سبک ها دارای مشخصاتی هستن که در ادامه هر یک رو توضیح دادیم.

1. کابینت سبک مدرن

کابینت سبک مدرن نوعی کابینت ساده است که گاهی حتی دستگیره‌های آن نیز به صورت مخفی ساخته می‌شوند تا به سادگی هر چه بیشتر آن اضافه کنند. در ادامه به بررسی برخی ویژگی های مهمِ انواع متریالِ کابینت در سبک مدرن می‌پردازیم:

  • کابینت‌های ام دی اف انعطاف پذیری خوبی دارن و جزو طرح‌های مقرون به صرفه در سبک مدرن به شمار می‌رن.
  • اگه دوست دارین هزینه‌ی بیشتری بکنین، یکی از مناسب‌ترین متریال‌ها، کابینت هایگلاس به شماره می‌ره که در کنار مدرن بودن، تنوع، زیبایی و دوام بالایی داره.
  • کابینت‌های پولیشی انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان به طراحی‌های لوکس در سبک مدرن هستن. این کابینت‌ها با تکنیک خاصی تولید و عمدتاً به رنگ سفید ساخته می‌شن.
  • اگه روی تمیز شدن راحت کابینت حساس هستین، در سبک مدرن، کابینت‌های PVC در کنار تمیز شدن راحت، خاصیت آنتی باکتریال هم دارن. متاسفانه ورقه‌های PVC تجزیه ناپذیر هستن و مشکلات زیست محیطی جدی به دنبال دارن.
  • در بین انواع کابینت‌های فلزی (فولادی، گالوانیزه و استیل) تنها متریالی که منسوخ نشده و همچنان در کاربردهای مدرن به کار میره، کابینت استیل هست. یادآوری می‌کنیم که این کابینت قیمت بالایی داره و اغلب مناسب فضاهای صنعتی مثل بیماستان‌ها است.

2. کابینت سبک کلاسیک

کابینت‌های سبک کلاسیک اغلب دارای طرح‌ها و منبت کاری‌های زیادی هستن. این کابینت‌ها همچنین از جزئیات زیادی مثل پاخور، تاج و … ساخته میشن. طراحی کابینت‌های کلاسیک، دقیقا نقطه مقابل کابینت‌های مدرن است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های برخی متریال درکابینت‌های سبک کلاسیک می‌پردازیم:

  • طرح‌های خاص و گران قیمت چوب طبیعی، از جذاب‌ترین و البته لوکس‌ترین کابینت‌های موجود در تمام سبک‌ها و به ویژه سبک کلاسیک به شمار می‌رن.
  • کابینت‌هایی با روکش چوب، با طرحی دقیقا مشابه کابینتِ چوبیِ گران قیمت، قیمت تمام شده‌ی به مراتب کمتری رو برای ساخت کابینت در سبک کلاسیک دارن.
  • کابینت‌های ممبران هم از جمله طرح‌های کلاسیک رایج و موفق این روزها هستن. کابینت‌هایی شامل المان‌های کلاسیک (مثل سرستون، تاج، برش‌های بدنه، دستگیره‌ها و …) که به روشنی مشخصات سبک کلاسیک رو نمایش می‌دن. البته که این کابینت‌ها به نور و ضربه حساس هستن و کیفیت اون‌ها تا حد زیادی به مهارت کابینت‌ساز وابسته است.

3.کابینت سبک نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک، همون طور که از اسم اون مشخص هست، سبکی میانه به شمار می‌ره. در واقع نوعی کابینتِ کلاسیکِ مدرن است. کابینت نئوکلاسیک نه به سادگی کابینت مدرن طراحی میشه و نه دارای نقش و نگارهای کابینت مدرن است. متریال مناسب برای ساخت کابینت نئوکلاسیک اغلب چوب، روکش چوب، ممبران، پولیشی و یا پلی اورتان است.

2. قیمت کابینت رو به روشِ درست بگیرید

در مورد قیمت کابینت حتما به این موضوع توجه داشته باشید که نباید قیمت کابینت رو به روش اشتباهِ متری بگیرید! بلکه روش درست به این صورت است که کابینت‌ساز باید به محل شما بیاد و قیمت کابینت رو به صورت نهایی و با درنظر گرفتن تمام جزئیات کابینت به شما بگه. قیمت گیری متری اصلا دقیق نیست و شما رو گمراه میکنه! پس اگه به دنبال جایی هستین که قیمت تمام شده و دقیقِ کابینتِ شما رو بهتون بگه، پیشنهاد ما «سلام ساختمان» هست.

قیمت کابینت رو از سلام ساختمان بگیر!

سلام ساختمان به عنوان بزرگترین بازار آنلاین کابینت و دکوراسیون داخلی، می‌تونه قیمت روزِ کابینت‌های مختلف رو در اختیار شما قرار بده و با معرفی فروشندگان و مجریان خبره، در تهیه کابینت مناسب به شما عزیزان کمک کنه.

3. به کاربرد و محل استفاده‌ی کابینت توجه کنید

نصب کابینت در هر فضایی، بسته به کاربرد اون فضا، متفاوت هست.

برای مثال:

  • ممکن است کابینت استیلی که برای نصب در آشپزخانه یک رستوران مناسب و مطلوب هست، برای واحد مسکونی، حرکتی اشتباه به شمار بیاد.
  • و یا شاید استفاده از کابینتِ هایگلاس که دارای لبه‌های تیز است و نیز خش پذیری و لکه پذیری بالایی دارد، در منزلی که جابجایی اثاث به طور مکرر اتفاق می‌افته و یا صاحب چند فرزند بازیگوش هستن، انتخاب عاقلانه‌ای نباشه.

می‌بینید؟! هر کابینت جایی و هر متریال مکان خاص خودش رو داره!

4. کابینت رو متناسب با فضای آشپزخانه انتخاب کنید

در هنگام انتخاب کابینت باید به ویژگی‌های مختلف فضای آشپزخانه مثل ابعاد، طول سقف و … توجه کنید و کابینت خود را متناسب با چنین ویژگی‌هایی انتخاب کنید.

برای مثال:

انتخاب متریالِ مناسب با طرح و رنگ صحیح، در آشپزخانه‌هایی با متراژ پایین اهمیت فوق العاده بالایی داره. بهتر است در آشپزخانه‌های کوچک از رنگ‌های روشن (سفید، کرمی، طوسی روشن و …) استفاده کنین و از سبک‌های مدرن و بدون پیچیدگی کمک بگیرین.

5. سلیقه شخصی رو در انتخاب کابینت فراموش نکنید

این هم دسته‌ی آخر که از جهت‌هایی مهم‌ترین دسته محسوب می‌شه! چرا؟ چون در نهایت این سلیقه‌ی ما هست که ما رو راضی به انتخاب یک کابینت می‌کنه. حتی اگه قیمت تمام شده‌ای بیش از سقف مبلغ برنامه ریزی ما داشته باشه. بنابراین در هنگام سفارش کابینت، قبل از در نظر گرفتن هر موضوعی، ابتدا به سلیقه شخصی خودتون مراجعه کنید و ببینید که از چه کابینتی و با چه ویژگی‌هایی بیشتر از بقیه خوشتون میاد. سپس با سبک و سنگین کردن سایر مسائلی که گفتیم، سعی کنید بهترین انتخاب ممکن رو داشته بلاشید.

سلیقه شخصی رو در انتخاب کابینت فراموش نکنید

جمع بندی

این هم یک راهنمایی خلاصه در رابطه با نحوه صحیح انتخاب کابینت آشپزخانه. امیدواریم مطلب مفیدی بوده باشه!

سلام ساختمان، بزرگ ترین بازار آنلاین کابینت و دکوراسیون داخلی است که پشتیبان‌های اون، به شما مشاوره رایگان کابینت میدن. این پشتیبان‌ها شما رو در انتخاب متریال و طرح مناسب جهت سفارش کابینت دلخواه، در سراسر ایران راهنمایی می‌کنن و درنهایت متخصص کابینت حرفه‌ای شهر شما رو بهتون معرفی می‌کنن.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *