آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

گرانیت به دلیل ظاهر خوب و دوام آن همیشه مورد توجه بوده است. این سنگ همچنان یک انتخاب محبوب برای استفاده در ساختمان سازی است. سنگ گرانیت یک سنگ سیلیسی است که عمدتاً از سیلیکات هایی مانند کوارتز، فلدسپات و میکا تشکیل شده است. اینها لکه های رنگارنگ و رگه های درخشانی را ایجاد می کنند که گرانیت را به یک پوشش مطلوب برای مصارف مختلف، از نمای ساختمان گرفته تا پله ها و آشپزخانه تبدیل می کند. گرانیت یکی از سخت ترین سنگهایی است که در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ویژگی های ضد باکتریایی است. علاوه بر این، به طور طبیعی در برابر گرما، آب، خط و خش و اکثر اسیدهای موجود در آشپزخانه و حمام مقاوم است. تمیز کردن سنگ گرانیت نکاتی دارد که باید از آن مطلع باشیم.

نگهداری از سنگ گرانیت همانند بعضی دیگر سنگ ها که در نما بکار می‌روند مانند سنگ بازالت ، آسان است و به طور کلی در برابر لکه، ظاهر خود را حفظ می کند. با این حال، هنگام تمیز کردن و مراقبت از میزهای گرانیتی، خصوصا تمیز کردن سنگ گرانیت مشکی، خودتان باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. این امر به ویژه در هنگام تمیز کردن کانترهای گرانیتی به طور طبیعی صادق است. از راهکارهایی که در این مقاله برای مراقبت و تمیز کردن سنگ گرانیت با محصولات طبیعی برای شما بازگو خواهیم کرد، استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که سطوح گرانیتی شما زیبایی و شکوه طبیعی خود را حفظ می کنند.

نحوه تمیز کردن سنگ گرانیت

شما سنگ گرانیت را به خاطر براق بودن و چشم نوازی آن دوست دارید؛ اما گاهی رگه¬های زیبای آن به راحتی در میان لکه ها و آشغال های ریز پنهان می شوند. برای اطمینان از اینکه سطح گرانیتی خود را عاری از این خرده ریزه ها و لکه ها کرده اید، کافی است یک بررسی چشمی به صورت افقی از سطوح خود داشته باشید. می‌توانید غبار و لکه ها را تشخیص دهید. آنچه که شما برای تمیز کردن سنگ گرانیت خصوصا تمیز کردن سنگ گرانیت مشکی نیاز دارید به شرح زیر است:

–              پارچه پنبه ای نرم یا پاک کننده های پارچه ای تمیز

–              مایع ظرفشویی با غلظت کم

–              الکل

–              بطری اسپری

 

مرحله 1: سنگ گرانیت را تمیز و خشک کنید

گرانیت را با پارچه های پنبه ای نرم به همراه مواد پاک¬کننده¬ خنثی، مایع ظرفشویی ملایم و آب تمیز کنید. پس از شستشو سطح را با آب بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید تا لکه¬های آب و رگه¬های ناشی از آب از بین برود.

مرحله 2: تمیز کردن اساسی (در صورت نیاز)

برای درست کردن یک محلول تمیزکننده قوی تر، یک بطری اسپری را با مخلوط 50/50 الکل و آب پر کنید. این اسپری پاک کننده به سطوح گرانیتی درخشندگی خوبی می بخشد. چنین ترکیبی همچنین می تواند به از بین بردن میکروب ها و ضد عفونی سطوح گرانیتی کمک کند.

نگهداری از سنگ گرانیت

در میان گزینه های زیادی که در میان سنگ های طبیعی برای استفاده در ساختمان دارید، گرانیت یکی از ساده ترین ها برای نگهداری است. یکی از مواردی که برای نگهداری از سنگ گرانیت مهم است، آب بندی است. گرانیت یک سنگ متخلخل است. به این معنی که مایعات می‌توانند به سطح آن نفوذ پیدا کرده و حفره هایی ایجاد کنند. برای مقابله با این مشکل، باید جاهای مثل دور سینک ظرفشویی یا کانتر خود را آب بندی کنید. آب بندی یعنی استفاده از یک محصول درزگیر که منافذ سنگ را پر می کند. همچنین از پاک کننده ساینده استفاده نکنید. محصولاتی مانند سفیدکننده، آمونیاک، سرکه و… نباید روی سطوح گرانیتی استفاده شوند.

به طور کلی از محصولات پاک کننده عمومی دوری کنید. حتی اگر محصولی به عنوان یک پاک کننده چند منظوره برچسب خورده باشد، احتمالاً استفاده از آن بر روی سنگ گرانیت شما ایمن نیست. سعی کنید محصولاتی مانند روغن پخت وپز، لوازم آرایشی مثل عطر، کرم ها و لوسیون ها را در مکان دیگری نگهداری کنید. همه این محصولات ممکن است نشت کنند یا بر روی سطح ریخته و رنگ و درخشندگی گرانیت شما را تحت تاثیر قرار دهند. درست است که گرانیت از سخت ترین سنگ هاست اما احتیاط همیشه در نگهداری مهم است. اجسام سنگین را با دقت بر روی سنگ گرانیت قرار دهید.

تمیز کردن سنگ گرانیت مشکی

اطمینان از تمیز کردن منظم سطوحی که با گرانیت مشکی نطنز پوشانده شده است، کمک زیادی به حفظ کیفیت عالی آن خواهد کرد. توجه داشته باشید که بلافاصله موادی که بر روی سنگ گرانیت شما ریخته است را جمع کنید و یا تمیز کنید.

حتی اگر سطح سنگ شما به درستی آب بندی شده باشد، هرگز نباید موادی که باعث لک یا خوردگی می¬شود را بر روی سنگ گرانیت رها کرد. به طور مثال از جمله موادی که باید خیلی مراقب آن باشید، قهوه، آب میوه، نوشابه، سس گوجه فرنگی و روغن است. اگرچه میزهای گرانیتی در برابر حرارت مقاوم هستند، اما شما نمی توانید عادت به قرار دادن تابه های داغ یا قابلمه داغ روی سطح گرانیت مشکی خود داشته باشید! حتما از پدها و پارچه ها استفاده کنید.

در پایان باید گفت که نگهداری از سنگ گرانیت و تمیز کردن سنگ گرانیت بخش مهمی از تلاش برای حفظ صلابت و زیبایی سنگ است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *