5/5 امتیاز از (1 رای )

معماری روم باستان از تمام تمدن های قبلی متمایز بود. ایرانی ‌ها، مصری ‌ها، یونانی ‌ها و اتروسک‌ ها همگی سازه‌ های به یاد ماندنی ایجاد کرده ‌اند؛ اما شکوه و عظمت آن ها تنها از بیرون قابل مشاهده بود. این تمدن ‌ها بر طراحی ساختمان‌ هایی متمرکز بودند که در صورت مشاهده از بیرون، تاثیری ماندگار از خود بر جای می ‌گذاشتند؛ زیرا معماری آن ‌ها به ساختن با استفاده از سیستم پست و لنگه محدود می ‌شدند. نمونه اصلی این سبک معماری را می توان در معبد یونان باستان واقع در Paestum، ایتالیا یافت. اما در نمای رومی با کشف، آزمایش و بهره گیری از بتن و طاق تفاوت هایی با این نما ها مشاهده می شود. نمای رومی یا کلاسیک ساختمان در سال های اخیر به دلیل زیبایی همیشگی آن محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده است. در این مقاله مروری جامع بر سردر نمای رومی و ویژگی های منحصر به فرد آن خواهیم داشت. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی نمای ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

عناصر طراحی نمای رومی

سردر نمای رومی

عناصر طراحی نمای رومی

وقتی صحبت از طراحی سردر نمای رومی یا کلاسیک می شود، انتخاب متریال نقش مهمی در ایجاد ظاهری منحصر به فرد و متمایز برای ساختمان دارد. در سبک رومی، از انواع مصالح سنگی عمدتا برای افزایش عظمت سازه استفاده می شود. سنگ های رنگ روشن، به ویژه سنگ تراورتن با رنگ روشن و کرمی خود، اغلب برای دستیابی به جلوه ای سلطنتی و باشکوه در نمای رومی به کار می رود.

با این حال، این فقط انتخاب مواد نیست که زیبایی شناسی رومی و کلاسیک را تعریف می کند. ادغام طاق ها، ستون ها و سایر جزئیات پیچیده نیز به طور قابل توجهی بر اهمیت و اصالت کلی نما می افزاید.

اجزای نمای رومی ساختمان

  1. نمای ساختمان رومی عناصر مختلفی را از جمله یک ستون سنگی مرتفع با سرستونی پیچیده نمایان می سازد.
  2. کتیبه های سنگی، تابلو های تزئینی، نقوش گل، نقوش سنگی، تاج و سرستون نیز در طراحی نما به کار رفته است.
  3. مجسمه ها ورودی ها را زینت می دهند و در هر دو ستون داخلی و خارجی ساختمان یافت می شوند.

سنگ تراشی نما با ابزار مصنوعی

سنگ تراشی نما

سنگ تراشی نما با ابزار مصنوعی

معمولا در سنگ تراشی نما از ابزار های مصنوعی برای جایگزینی سنگ های طبیعی استفاده می شود. این ابزار ها از مواد مصنوعی مانند سیمان Corinth-PVC-PVC و پلیمر-رزین ساخته شده اند. آن ها شامل سر ستون، پایین ستون، قرنیز و سایر عناصر معماری هستند. استفاده از این ابزار های مصنوعی در نمای ساختمان های رومی مزایای بی شماری را به همراه دارد. برای مثال دستیابی به ظاهری باشکوه که 60 درصد سبک تر از سنگ های طبیعی است را تسهیل می کند.

با توجه به طراحی منحصر به فرد و ابزار مورد استفاده، بیشتر نما های رومی به صورت قطعات پیش ساخته بر نما نصب می شوند. علاوه بر این اخیرا استفاده از بتن الیاف شیشه به جای سنگ در ساخت نما های سنگی مدرن محبوبیت پیدا کرده است. این روش امکان قالب ‌گیری آسان بتن را به شکل ‌های دلخواه فراهم می کند و هزینه ‌های مربوط به بنایی و تولید قطعات پیش ‌ساخته را برای این سبک نما کاهش می ‌دهد.

استفاده از سنگ تراورتن در طراحی سردر نمای رومی

در ابتدا طراحی سردر نمای رومی با استفاده از سنگ تراورتن صورت می گرفت. این انتخاب به دلیل ویژگی های منحصر به فرد سنگ تراورتن از جمله بافت متخلخل و وزن سبک تر آن نسبت به سایر سنگ ها بوده است. علاوه بر این، استاندارد های لازم را برای طراحی نما در فضای باز داشت. با این حال، برخی از طراحان و کارشناسان سیمان سفید را به عنوان جایگزین سنگ انتخاب می کنند تا هزینه های مربوط به ساخت نمای رومی یا کلاسیک را به حداقل برسانند. این تصمیم اغلب تحت تاثیر هزینه نسبتا بالای سنگ های تراورتن است.

سردر نمای رومی با سیمان یا سنگ؟

اگر بخواهیم پاسخی مختصر به این سوال بدهیم، این است که سردر نمای رومی به بهترین شکل خود با سنگ ساخته می شود. در این سبک خاص که هدف آن نمایش شکوه و عظمت ساختمان است، هزینه نباید عامل تعیین کننده باشد. علاوه بر این، دوام و تاثیر سنگ بر نتیجه نهایی با یک نمای سنگی قابل مقایسه نیست.

استفاده از نمای رومی در اروپا

 نمای رومی

استفاده از نمای رومی در اروپا

در طراحی نمای رومی از معماری کلاسیک و سبک ساختمان های رومی و یونانی باستان الهام گرفته شده است. خاستگاه نما های کلاسیک را می توان به قرن پنجم پس از میلاد، در دوره ثبات در تمدن و هنر یونان جست و جو کرد. جامعه و فرهنگ یونان در این دوران رشد کرد و تاثیر عمیقی بر تمدن روم گذاشت. معماری کلاسیک یونان در طول قرون 4 و 5 میلادی تکامل یافت. به دلیل فتوحات آن دوران، روم و یونان هر دو بر بخش‌ های وسیعی از جهان تسلط داشتند. در نتیجه کشور های زیادی در سراسر جهان تحت تاثیر فرهنگ و معماری یونان و روم قرار گرفتند.

نمای رومی در قرون 9 تا 12 تاثیر قابل توجهی بر اروپا داشته است. با گسترش قدرت روم در سطح جهان، کشور های اروپایی معماری رومی و کلاسیک را پذیرفتند. همین امر به ساخت کلیسا ها و کاخ های متعددی منجر شد که با دیوار های بلند و طاق هایی به سبک رومی تزئین شده بودند. در دوره های بعد معماری رنسانس در فرانسه، ایتالیا و انگلستان در طول قرن های 15 و 16، معماران از سازه های رومی و یونانی الهام گرفتند. گنجاندن عناصر نمای رومی در طرح های آن ها، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد.

در آخر در قرن نوزدهم، معماری کلاسیک ظهور کرد و در سراسر اروپا محبوبیت یافت. در این دوره شاهد ایجاد ساختمان هایی هستیم که با پایبندی به اصول معماری سنتی روم و یونان باستان، شکوه، عظمت و نوآوری را می نمایاندند. شایان ذکر است، حتی در این زمان، سبک کلاسیک معماری رومی و یونانی راه خود را به آمریکا باز کرد.

جمع بندی

نمای رومی که در آن آثار تمدن یونان مشاهده می شود، امروزه در ساخت نمای بسیاری از ساختمان ها به کار می رود و محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. در گذشته برای ساخت سردر نمای رومی از سنگ تراورتن استفاده می شد؛ اما امروزه به دلیل هزینه بالای این سنگ، آن را با سیمان سفید جایگزین کرده اند. البته بدیهی است که سیمان جذابیت و دوام سنگ را ندارد. در این نوشته ویژگی های این نوع نما را با جزئیات مورد بررسی قرار دادیم.