آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

اهمیت میلگرد و ضرورت استفاده از آن در سازه‌های مختلف، بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل طبیعی است که قیمت انواع میلگرد اهمیت زیادی داشته باشد. انواع میلگردها با توجه به کارایی و ویژگی‌هایی که دارند از قیمت‌های مختلفی هم برخوردار هستند. شناسایی این عوامل برای فعالان صنعت ساختمان مهم است و شما به عنوان فعال حوزه ساخت و ساز می‌توانید قیمت روز میلگرد را از طریق سایت آسن مشاهده کنید. اما عوامل تعیین قیمت میلگرد کدامند؟ در ادامه مطلب قصد داریم به صورت جامع، مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت انواع میلگرد را مورد بررسی قرار دهیم.

مروری بر مراحل تولید میلگرد

قبل از بررسی قیمت روز میلگرد، بد نیست مروری بر نحوه تولید آن داشته باشیم. بررسی روند تولید محصول و چگونگی استفاده از مواد اولیه، نقش مهمی در تعیین قیمت میلگرد دارد. همانطور که می‌دانید میلگردها یکی از مهم‌ترین مصالحی هستند که برای استحکام سازه به‌کار می‌روند. از نظر ظاهری کروی و بلند هستند؛ به طوری که طول برخی از شاخه‌های آنها تا 12 متر هم می‌رسد. اما این محصول پرکاربرد ساختمانی چگونه ساخته می‌شود؟

برای تولید میلگرد، ابتدا شمش‌های فولادی را داخل کوره‌های مخصوص این کار می‌ریزند. برای ریختن شمش‌ها داخل کوره از جک هیدرولیکی کمک می‌گیرند. دمای این کوره‌ها باید روی 1100 درجه تنظیم شده باشد. جریانات گردآبی داخل کوره، شمش‌ها را برای فرایند نورد آماده می‌کنند. شمش‌ها به صورت رول به خط تولید ارسال و وارد مرحله رافینگ می‌شوند. در مرحله رافینگ، قطر شمش‌ها کاسته شده و به طول آنها اضافه می‌شود.

بعد از طویل شدن میلگرد، نوبت به قفسه‌های نورد می‌رسد. طی 10 تا 18 استند با کالیبر، محصول آماده آج‌زنی می‌شود. در واقع آج‌زنی آخرین مرحله از تولید میلگرد محسوب می‌شود. بعد از این مرحله میلگردهای تولید‌شده زیر گیوتین‌های مخصوص برش داده می‌شوند و درون بسته‌بندی‌های خود قرار می‌گیرند.

منظور از نورد در فرایند تولید میلگرد چیست؟

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که برای تولید میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تعیین قیمت میلگرد هم تاثیر دارد، روش نورد است. نورد فرایندی است که طی آن فلزاتی که دارای قابلیت موم‌رسانی هستند را از بین غلتک‌های خاصی عبور می‌دهند. به طور کلی دو نوع نورد وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • نورد سرد: در این حالت تغییر شکل فلز در دمای محیط اتفاق میفتد.
  • نورد گرم: در این حالت تغییر فرم یا شکل فلز در دمای بالاتر از محیط و کمتر از ذوب آن صورت می‌گیرد.

بررسی انواع میلگرد

برای بررسی و تعیین قیمت میلگرد، آشنایی با انواع آنها ضروری است. به طور کلی میلگردها به دو دسته ساده و آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند. در یک تقسیم‌بندی دیگر، میلگردها را به انواع گالوانیزه، اروپایی، فایبرگلاس پلیمر، فولاد کربن‌دار، اپوکسی و … تقسیم می‌کنند. هر کدام از این میلگردها دارای ویژگی‌ها و کارایی خاص خود هستند. در ادامه مروری کوتاه بر ویژگی‌های انواع میلگرد خواهیم داشت:

  • میلگرد اروپایی: این نوع میلگردها از منگنز ساخته شده‌اند و دارای خاصیت خم‌شوندگی هستند. به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی دارند. معمولا از میلگردهای اروپایی در مناطق زلزله‌خیز استفاده می‌کنند.
  • میلگرد سیاه: رایج‌ترین میلگردی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، میلگرد سیاه است. میلگرد سیاه قدرت و استحکام بالایی دارد، اما خیلی زود دچار فرسایش می‌شود. به همین دلیل برای محیط‌های مرطوب و اشباع مناسب نیست.
  • میلگرد اپوکسی: همان میلگرد سیاه است که پوششی از جنس اپوکسی روی آن کشیده شده است. با این حال مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نسبت به میلگرد سیاه دارد. از نظر ظاهری میلگردهای اپوکسی بسیار ظریف هستند.
  • میلگرد پلیمری: نوعی محصول کامپوزیتی هستند که جایگزین میلگردهای فولادی می‌شوند. این محصول در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. اگر سازه در محیطی با میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی نباشد، استفاده از میلگردهای پلیمری بهترین گزینه خواهد بود.
  • میلگرد فولادی ضدزنگ: بهترین و گران‌ترین میلگرد موجود در بازار محسوب می‌شود. در تعیین قیمت میلگرد، آشنایی با این نوع محصول اهمیت زیادی دارد. اگر بخواهیم میلگرد فولادی ضدزنگ را از نظر قیمتی مقایسه کنیم، باید بگوئیم که تقریبا 8 برابر گران‌تر از میلگرد اپوکسی است. به همین دلیل فقط در پروژه‌های خاص از این نوع میلگرد استفاده می‌کنند.

بررسی چهار عامل موثر در تعیین قیمت میلگرد

قیمت اهمیت زیادی در اجرای انواع پروژه‌های ساختمانی یا عمرانی دارد. به هر حال پیمانکاران و کارفرماها باید اطلاع دقیقی از قیمت‌های انواع مصالح ساختمانی داشته باشند تا برآورد مناسبی از هزینه‌ها انجام دهند. به طور کلی عوامل زیادی روی تعیین قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند که در ادامه 4 مورد از مهم‌ترین آنها را بررسی خواهیم کرد.

1. هزینه مواد اولیه

همانطور که می‌دانید، برای تولید انواع میلگردها به مواد اولیه مختلفی نیاز است. با این حال دو ماده اولیه در تولید انواع میلگردها مشترک هستند؛ یکی سنگ آهن و دیگری ضایعات فلزی. هر چقدر قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کند، طبیعتا قیمت نهایی میلگرد هم در بازار بیشتر خواهد شد. در واقع بین افزایش قیمت مواد اولیه و میلگرد، رابطه مستقیم وجود دارد.

دلیل تغییر قیمت مواد اولیه و نوسانات آن هم به عوامل متعددی بستگی دارد. برای مثال ممکن است عرضه یا تقاضا از توازن خارج شود. اگر تقاضا بیشتر از عرضه شود، قیمت مواد اولیه هم بیشتر خواهد شد. همچنین ممکن است مواد اولیه برای مدتی در دسترس نباشد. نوسانات فصلی و عملیات‌های معدنی هم ممکن است روی قیمت سنگ آهن و در نهایت میلگرد تاثیرگذار باشند.

2. عرضه و تقاضا در بازار

یکی از اصول مهمی که در تمامی بازارها وجود دارد، موضوع عرضه و تقاضا است. بازار آهن هم از این قاعده مستثنی نیست. عرضه و تقاضا از مهم‌ترین عوامل تعیین قیمت میلگرد محسوب می‌شود. عرضه یا تقاضا برای تمام مقاطع فولادی، می‌تواند روی قیمت میلگرد تاثیر داشته باشد. طبیعتا وقتی عرضه کم و تقاضا بیشتر می‌شود، قیمت میلگرد هم افزایش پیدا خواهد کرد. در طرف مقابل هم با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، قیمت میلگرد کمتر می‌شود. با این اوصاف یکی از عوامل تعیین قیمت میلگرد در بازار آهن، میزان عرضه و تقاضاست. به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان به صورت مرتب عرضه و تقاضای بازار را دنبال می‌کنند.

3. تورم داخلی و جهانی

یکی از معضلاتی که تاثیر زیادی روی بازار دارد، تورم افسارگسیخته است. این موضوع به‌خصوص در کشور ما به وضوح وجود دارد. یکی از عواملی که روی تورم تاثیر می‌گذارد، بحث افزایش نرخ دلار و ارز است. وقتی دلار نوسانات بیش از اندازه داشته باشد، بازار از ثبات خارج می‌شود. به این ترتیب بازار آهن هم از این نوسانات تاثیر می‌پذیرد و قیمت میلگرد دست‌خوش تغییر خواهد شد.

البته فقط تورم داخلی در تعیین قیمت میلگرد موثر نیست. تورم جهانی هم روی قیمت فولاد تاثیر زیادی می‌گذارد. یکی از نکات راهنمای خرید میلگرد، پیگیری و بررسی تورم جهانی است. امروزه حدود 60 درصد از تولید فولاد در جهان، توسط کشورهای در حال توسعه انجام می‌شود. از سوی دیگر کشورهای توسعه‌یافته هم کارخانجات خود را بنا به دلایلی در کشورهای در حال توسعه بنا کرده‌اند. با این شرایط قیمت آهن و میلگرد تحت تاثیر تورم جهانی قرار گرفته است.

4. هزینه حمل و نقل

یکی از مواردی که علاوه‌بر تعیین قیمت میلگرد، روی سایر محصولات هم تاثیر دارد، هزینه حمل و نقل است. حمل و نقل می‌تواند شامل جابجایی مواد اولیه، جابجایی محصول نهایی و … باشد. به هر حال قیمت فولاد یا میلگرد با توجه به مسافت و نوع حمل و نقل متفاوت خواهد بود. طبیعتا اگر مسافت ارسال میلگرد 1000 کیلومتر باشد، هزینه نهایی میلگرد نسبت به مسافت 100 کیلومتر بسیار بیشتر خواهد بود. به همین دلیل کارفرماها و پیمانکاران باید به این موضوع توجه داشته باشند.

نکته دیگری که در حمل و نقل به آن پرداخته می‌شود، ایمنی و زمان ارسال میلگرد است. هرچقدر زمان ارسال میلگرد افزایش پیدا کند، هزینه حمل و نقل هم بیشتر خواهد شد. به طور کلی عوامل زیادی در هزینه حمل و نقل تاثیرگذار هستند که همه آنها باید در نظر گرفته شوند. قیمت سوخت و حامل‌های انرژی باعث افزایش قیمت محصولات مختلف در بازار می‌شوند. چرا که حمل و نقل یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین قیمت میلگرد و قیمت‌گذاری سنگ آهن در بازار است.

جمع بندی

امروزه استفاده از میلگرد در سازه‌های مختلف حیاتی است. به همین دلیل آگاهی از قیمت میلگرد، اهمیت زیادی در ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی دارد. برای تعیین قیمت میلگرد، قدم اول بررسی روند تولید آن است. مواد اولیه‌ای که در تولید به‌کار گرفته می‌شوند تا هزینه کارگر و … همگی روی قیمت نهایی میلگرد تاثیرگذار هستند.

همانطور که می‌دانید میلگردها انواع مختلفی دارند. هر کدام از انواع میلگردها با توجه به کاربردها و ویژگی‌های خاص خود، قیمت‌های مختلفی دارند. این موضوع بستگی به مواد اولیه استفاده شده در میلگردها خواهد داشت. نکته مهم دیگر در خصوص قیمت انواع میلگرد، هزینه حمل و نقل است. هزینه حمل و نقل تاثیر مستقیمی روی قیمت نهایی میلگرد دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *