لطفا امتیاز بدهید

امروزه بسیاری از مردم برای گذراندن اوقات فراغت خود به مجتمع های تفریحی تجاری می روند. موقعیت، دسترسی، پارکینگ، تعداد مغازه ها، تعداد طبقات، تعداد فروشگاه های بزرگ و … از مواردی هستند که در هنگام طراحی مجتمع تجاری تفریحی باید در نظر بگیرید. ما در این مقاله تمام ضوابط و استانداردهای طراحی مجتمع تجاری تفریحی را به دقت بررسی می کنیم. اگر به طراحی ساختمان های تجاری علاقه دارید، بهتر است به سایت خانه معمار مراجعه کنید و نکات مربوط به طراحی تجاری را که با جزئیات بیان شده است، بخوانید.

اصول طراحی مجتمع تجاری تفریحی

  1. موقعیت مکانی و دسترسی

موقعیت مرکز خرید یا مجتمع تجاری تفریحی در توسعه و موفقیت آن اهمیت زیادی دارد. مراکز شهر بسیار شلوغ هستند و دسترسی به آن ها به دلیل ترافیک ممکن است سخت باشد؛ با اینکه این مناطق دسترسی خوبی دارند. به همین دلیل مراکز خرید در بیشتر مواقع به دور از مرکز شهر هستند. یک مجتمع تفریحی تجاری مکان خوبی برای گردش بعد از مدرسه یا تعطیلات آخر هفته است. بنابراین بهتر است یک مکان نزدیک به مدرسه یا دانشگاه انتخاب کنید.

پیش بینی آینده در استانداردهای طراحی مجتمع تجاری تفریحی تاثیر بسیار زیادی دارد. شما باید نگاه کنید آن منطقه و مناطق مجاور در حال توسعه هستند یا نه. اگر منطقه در حال گسترش باشد، دسترسی در سال های آینده آسان تر خواهد شد. اگر مرکز خرید در حومه شهر ها قرار خواهد گرفت، باید بررسی کنید به بزرگراه های اصلی دسترسی دارد. همچنین در هنگام طراحی، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا برای پارکینگ و دیگر فروشندگان فضای کافی هست؟
  • آیا فروشگاه های دیگر در این منطقه موفق بوده اند؟
  • آیا مجتمع تجاری تفریحی دیگری در اطراف وجود دارد؟
  • آیا ویو و دید مرکز خرید مناسب است؟
  • قوانین و محدودیت های منطقه چیست؟

استانداردهای طراحی مجتمع تجاری تفریحی

  1. در نظر گرفتن نیاز مشتریان و بازدیدکنندگان

همانطور که اشاره کردیم، مجتمع های تجاری تفریحی برای مردم ساخته شده اند و برای راحتی آن ها، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • لازم است افرادی که به مجتمع تجاری تفریحی می روند، به راحتی در میان مغازه ها و دیگر قسمت های مجتمع تردد کنند.
  • فروشگاه های مهم و برجسته لازم است در موقعیت مناسبی قرار گرفته باشند تا افراد بیشتری وارد آن ها شوند.
  • دیدن مغازه های مختلف نیز یکی دیگر از مواردی است که باید در استانداردهای طراحی مجتمع تجاری تفریحی به آن توجه کنید. مهم است که مردم در طبقه همکف، نمای مغازه های طبقه اول را ببینند و همین موضوع در طبقات دیگر نیز صدق کند.
  • همچنین آسانسور و پله برقی باید در قسمت مناسبی باشد. دسترسی آسان بین طبقات با استفاده از پله برقی اهمیت زیادی دارد. مردم باید در هنگام جابجایی با پله برقی، به فروشگاه ها دید داشته باشند تا خریدشان طولانی تر شود و بیشتر در میان طبقات تردد کنند.
  • رمپ یا سایر عناصر باید در هنگام طراحی در نظر گرفته شوند تا افرادی که محدودیت فیزیکی دارند، به راحتی وارد مجتمع تجاری تفریحی شوند.
  • گنجاندن تعداد زیادی سرویس بهداشتی در طراحی مجتمع اهمیت زیادی دارد. روزانه هزاران نفر وارد مرکز خرید می شوند و برای راهنمایی آن ها به سمت سرویس بهداشتی، لازم است که تابلو های مشخص نصب شده باشد.
  • به خروجی های اضطراری نیز توجه کنید. آتش سوزی، قطع برق، سرقت یا سایر حوادث تهدید هایی هستند که باید برای آن ها برنامه ریزی کنید و آماده باشید.

طراحی مجتمع تجاری

  1. پارکینگ

پارکینگ یکی از جنبه های مهم در مرکز خرید است و مشتریان باید بدون نیاز به پیاده روی طولانی، از پارکینگ به سمت ورودی مجتمع بروند. در هنگام طراحی پارکینگ باید تعداد مشتریان را در نظر بگیرید و به پارکینگ اصلی و پارکینگ های زیر زمینی توجه کنید. همچنین در آخر هفته ها و تعطیلات جای پارک کمتری پیدا می شود و به همین دلیل می توانید اجازه دهید که مردم در جلوی مرکز خرید ماشین خود را پارک کنند. طبق استانداردهای طراحی مجتمع تجاری تفریحی لازم است به ازای هر 18 متر مربع مجتمع، یک جای پارک باشد.

  1. مکان هایی برای تفریح

این روز ها بسیاری از مردم برای گذراندن اوقات فراغت به مجتمع های تفریحی تجاری مراجعه می کنند. مجتمع های تفریحی تجاری علاوه بر مغازه ها و فروشگاه های مختلف، مکان ها و قسمت هایی برای تفریح دارند. مرکز خرید فضایی مناسب برای تفریح خانواده ها و اعضای مختلف خانواده با سنین متفاوت است. پارک ها و شهربازی های سرپوشیده، آکواریوم ها و باغ وحش ها، سینما، زمین بازی، کتابفروشی ها و … از مواردی هستند که بهتر است در هنگام تعیین ضوابط مجتمع در نظر بگیرید.

  1. رستوران و کافی شاپ

یکی دیگر از عناصری که مراکز خرید را از یکدیگر متمایز می کند، رستوران ها و کافی شاپ ها هستند. ترکیبی از انواع رستوران ها گزینه های زیادی را پیش روی مشتریان می گذارد. عاقلانه است که رستوران های زنجیره ای و معروف را نیز در نظر بگیرید تا مشتریان ثابت آن رستوران ها را به مرکز خرید جذب کنید. در صورتی که تمایل دارید در مورد دکوراسیون کافی شاپ اطلاعات کسب کنید این صفحه را مشاهده کنید.

  1. نمای بیرونی و ورودی مجتمع

نمای تجاری ساختمان اولین چیزی است که مردم می بینند. ورودی مجتمع یکی از قسمت هایی است که بین قسمت درونی و بیرونی ارتباط برقرار می کند. همچنین ورودی اولین تصویری است که بازدیدکنندگان می بینند. به همین دلیل آبنما یا نقاشی دیواری نمایش خوبی از مجتمع می گذارد. همچنین وجود مغازه ها و کافی شاپ ها در بیرون از مجتمع افراد بیشتری را جذب می کند.

استانداردهای مجتمع تجاری تفریحی

  1. اتصال فضا ها

فضای مجتمع تفریحی تجاری بسیار بزرگ است و فروشگاه ها، رستوران ها و مراکز تفریحی و رفاهی باید به گونه ای به هم راه داشته باشند که برای افراد مشکلی پیش نیاید. مراکز خرید صد ها فروشگاه دارند و برای راهنمایی مشتریان، بهتر است تابلو ها را در استانداردهای طراحی مجتمع تجاری تفریحی در نظر بگیرید. راهرو ها باید عریض باشند، افراد در مسیر های مختلف با یکدیگر برخورد نکنند و حرکت از یک فروشگاه به فروشگاه دیگر آسان باشد.

جمع بندی

امروزه ساخت مجتمع های تجاری و تفریحی به دلیل نیاز مردم افزونی پیدا کرده است و برای کشیدن نقشه این نوع ساختمان ها، باید ضوابط و استانداردهای طراحی مجتمع تجاری تفریحی در نظر گرفته شود. همچنین در هنگام طراحی هر نوع سازه ای باید به نیاز های اساسی انسان توجه شود که به این نوع طراحی، طراحی انسان محور می گویند. هدف اصلی از طراحی مجتمع های تجاری تفریحی، جذب خریداران بیشتر و رضایت آن هاست. برای این کار باید یک برنامه ریزی دقیق داشت و در آن تمام استانداردهای لازم را در نظر گرفت.