لطفا امتیاز بدهید

امروزه نگرانی های بسیار زیادی درمورد تغییرات ناخوشایند آب و هوایی احساس می شود. این نگرانی ها اقدامات بسیار زیادی را برای بهبود وضعیت حاضر برانگیخته است. در حوزه ساختمان سازی نیز یکی از اقدامات کارآمد و مفیدی که برای کاهش اثرات منفی زیست محیطی انجام شده است، طراحی ساختمان پایدار است. در واقع طراحی پایدار را می توان آینده معماری دانست. برای آشنایی بیشتر با این موضوع در این مقاله قصد داریم تا درمورد اصول طراحی مسکن پایدار و نکاتی که لازم در ارتباط با آن بدانید، توضیح دهیم.

شما نیز می توانید در سایت خانه معمار انواع طراحی ساختمان را مشاهده کنید و بهترین آن ها را مطابق با سلیقه و نیاز خود برگزینید. خانه معمار بهترین و حاذق ترین طراحان این حرفه را  برای این کار استخدام می کند.

طراحی ساختمان به شیوه پایدار به چه معنا است؟

طراحی مسکن پایدار

به طور کلی طراحی ساختمان به شیوه پایدار طراحی ای است که دائما در حال تحول است و کمترین تاثیر منفی را بر محیط زیست خواهد گذاشت. یک ساختمان با طراحی پایدار به گونه ای است که تمامی ساختار ها و فرایند هایش کمترین آسیب را به محیط زیست اطراف خود وارد می کند. همچنین این ساختمان از نظر منابع بسیار کارآمد تر از ساختمان های دیگر با طراحی معمولی است. رعایت اصول طراحی مسکن پایدار از طراحی و ساخت ساختمان گرفته تا تعمیر و نگهداری و حتی تخریب آن تاثیر گذار است.

یک ساختمان پایدار برای رساندن کمترین آسیب به محیط اطراف خود از انرژی سبز مانند انرژی های تجدید پذیر استفاده می کند تا برای تامین انرژی به سوخت های فسیلی و امثال آن که به محیط زیست آسیب می رسانند، نیازی نداشته باشد. از میان برخی از مشهور ترین بنا هایی که در دنیا با رعایت اصول طراحی مسکن پایدار ساخته شده اند می توانیم به ساختمان کریستال در لندن، Bosco Verticale در میلان و برج رابینسون در سنگاپور اشاره کنیم.

چرا طراحی ساختمان پایدار مهم است؟

اهمیت مسکن پایدار

همان طور که می دانید منابع زمین محدود اند. از سوی دیگر افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش ساخت و ساز باعث شده است که منابع طبیعی بیشتری مصرف شوند. همچنین ساختمان سازی بیشتر مساوی با آلودگی محیطی بیشتر است. در نتیجه برای تغییر این روند به یک الگوی جدید برای ساختمان سازی نیاز است.

برای درک بهتر از میزان آلودگی محیطی ای که در اثر ساختمان سازی تولید می شود، کافی است بدانید که حدود ده درصد از کربن دی اکسید تولید شده در بریتانیا مربوط به بخش ساختمان سازی می شود. البته فقط ساختمان سازی نیست. اگر مشکلاتی که خانه بعد از ساخته شدن برای محیط زیست ایجاد می کند را در نظر بگیریم، میزان آلودگی تولید شده دی اکسید کربن در بریتانیا به دلیل ساختمان ها و ساختن آن ها به 45 درصد می رسد.

به همین دلیل معماران برای تغییر هر چه سریع تر این روند، ساخت ساختمان با رعایت اصول مهم طراحی مسکن را پیشنهاد داده اند. ساخت خانه این چنینی مزایای بسیار زیادی دارد که عبارت اند از:

  • حفاظت از اکوسیستم های طبیعی و تنوع زیست محیطی
  • بهبود کیفیت آب و هوا
  • ایجاد مزیت رقابتی بین معماران
  • بهبود شرایط زندگی، سلامت و آسایش ساکنان ساختمان

مهم ترین اصول طراحی ساختمان به شیوه پایدار

اصول ساختمان پایدار

ساخت خانه بر اساس اصول پایدار به چندین عامل وابسته است. در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را نام خواهیم برد.

  • استفاده از پتانسیل های مکان ساخت خانه

یکی از اولین و مهم ترین اصول در ساخت یک ساختمان به شیوه پایدار استفاده از پتانسیل های مکان ساخت خانه است. برای ساخت چنین ساختمان هایی باید ابتدا درمورد مکانی که قرار است خانه در آن ساخته شود، تحقیق کنید. باید ببینید که تاثیر ساخت ساختمان بر محیط، اکوسیستم محلی، مصرف انرژی و … چگونه خواهد بود.

  • بهینه سازی مصرف انرژی

اصل مهم بعدی در ساختمان سازی با اصول پایدار ، بهینه سازی مصرف انرژی است. برای بهینه سازی مصرف انرژی قبل از ساخت ساختمان همیشه باید به فکر راهکار هایی باشید که مصرف انرژی ساختمان را کاهش دهد و در عین حال باعث افزایش بهره وری مصرف انرژی شود. یکی از ساده ترین و در عین حال بهترین راهکار ها استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی است.

  • حفاظت از آب

اصل دیگر، حفظ آب است. ساختمانی که با اصول عملکرد اکولوژیکی و هیدرولوژیکی در زمین ساخته شده باشد، می تواند مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از این رو قبل از ساخت خانه مهم است که این اصل را حتما در نظر بگیرید.

همچنین خانه باید به گونه ای ساخته شود که آب به صورت بهینه در آن استفاده شود. برای مثال با یک طراحی باغچه مناسب می توان آب را بازیافت به باغچه هدایت کرد.

  • استفاده بهینه از مصالح

آخرین اصل از اصول طراحی مسکن پایدار استفاده بهینه از انواع مصالح ساختمانی است؛ زیرا تخمین زده می شود که جمعیت زمین تا سال 2050 به بیش از 9 میلیارد نفر برسد. بنابراین تقاضا برای استفاده از منابع طبیعی نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. بر همین اساس میزان مصالح مورد نیاز برای ساخت ساختمان ها باید تا جای ممکن به حداقل برسد.

استفاده حداقلی از مصالح ساختمان فواید زیادی در پی دارد. همچنین استفاده از مصالح باکیفیت و پایدار که با محیط زیست سازگار هستند، نه تنها کیفیت و عمر ساختمان را بهبود می بخشد، بلکه در سلامت ساکنان آن و ایمنی هر چه بهتر ساختمان نیز موثر است.

نتیجه گیری

همان طور که می دانید جمعیت کره زمین روز به روز در حال افزایش است و مصرف منابع طبیعی به دنبال آن هر روزه بیشتر می شود. از طرفی ساختمان سازی با اصول اشتباه نیز باعث آسیب زیادی به محیط زیست شده است. به همین دلیل معماران برای جلوگیری از این اتفاق و کاهش آسیب های وارده از طریق ساختمان سازی به محیط زیست، اصول طراحی مسکن پایدار را ابداع کرده اند. ساختمان هایی که بر اساس این اصول ساخته می شوند، با محیط زیست سازگار هستند و حداقل آسیب را به آن می رسانند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع در این مقاله درمورد اصول طراحی مسکن پایدار و نکات مرتبط با آن مطالبی ذکر کردیم.