لطفا امتیاز بدهید

آجر ها از دوران باستان تا کنون یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی بوده اند که در ساختمان های مختلف به کار می روند. آجر ها ابتدا با گل قالب گیری می شوند و سپس در کوره ها می پزند. اخیرا تولید آجر با افزایش ساخت و ساز به نسبت گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. آجر ها علاوه بر پایه و اساس ساختمان، از گذشته تا کنون برای ساخت نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه با توجه به قدمت آجر مدل های مختلفی از نمای آجری در ساختمان ها مشاهده می شود. در این مقاله قصد داریم انواع آجر نما را نام ببریم و درمورد هریک توضیح دهیم.

در سایت خانه معمار انواع طراحی نمای آجری موجود اند و شما می توانید با مراجعه به آن علاوه بر آشنایی با ایده های متفاوت و خلاقانه، درمورد مزایای این نما ها آگاهی یابید.

نمای آجری چگونه است؟

نمای آجری همان طور که از نام آن پیدا است با آجر ساخته می شود. نما های آجری ضخامت بالایی دارند. برخلاف تصورات، شما می توانید آجر های نما را در بافت ها، طرح ها، رنگ ها و اندازه های بسیار متنوع بیابید. از این رو همیشه برای ساخت نمای آجری با توجه به سلیقه های متفاوت راهی هست.

چرا نمای آجری را انتخاب کنیم؟

نمای آجری

درست مانند هر نمای دیگری، نما های آجری نیز مزایا و ویژگی های مخصوص به خود را دارند که باعث می شود بسیاری از مهندسان به دنبال انواع آجر نما برای ساخت ساختمان بگردند. در ادامه برخی از مهم ترین مزایای نما های آجری را نام خواهیم برد:

  • کمک به حفظ انرژی

یکی از دلایلی که باعث می شود افراد نما های آجری را انتخاب کنند، کارآمد تر بودن آجر از نظر حفظ انرژی است. آجر ماده ای عایق است و به کار بردن آن در خارج از ساختمان دمای داخل آن را به خوبی تنظیم می کند. در نتیجه خانه هایی که از انواع آجر نما در ساخت نمای آن ها استفاده شده است، بهتر می توانند در هزینه های مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

  • سازگاری با محیط زیست

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود انتخاب آجر ها کار عاقلانه تری باشد، سازگار بودنشان با محیط زیست است. آجر ها به طور کلی آسیب کمتری به محیط زیست می رسانند؛ زیرا برای تولید آن ها از مواد سمی استفاده نمی شود. علاوه بر این آجر ها بعد از استفاده ریزگرد یا مواد سمی تولید نمی کنند و برای کسانی که حساسیت دارند مشکلی ایجاد نمی کنند.

  • مقرون به صرفه

مقرون به صرفه بودن آجر را می توانیم از دیگر مزایای آن برای استفاده در نمای ساختمان به شمار آوریم. علاوه بر این برای ساخت نما با آجر زمان بسیار کمتری صرف می شود و بسیار آسان تر است. تقریبا هر فردی که اندکی با نحوه ساخت و ساز آشنا باشد، می تواند آجر تهیه کند و بدون نیاز به نیروی کار ماهر نمای خانه خود را بسازد.

مقرون به صرفه

  • ضد آب

یکی از مهم ترین دلایلی که انتخاب انواع آجر نما را به تصمیمی درست بدل می کند، ضد آب بودن آجر است. آجر ها اگر به درستی و بادقت روی هم  قرار بگیرند، نمایی کاملا ضد آب محسوب می شوند. اگر نما آجری باشد، دیگر نگرانی ای درمورد آب و رطوبت باقی نخواهد ماند.

  • زیبایی، ثبات و تنوع

آجر ها با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و گذر زمان کیفیت خود را از دست نمی دهند. رنگ آن ها در طول زمان ثابت است و به سختی خراش بر می دارند. علاوه بر این امروزه آجر ها را می توانید در انوع رنگ ها و الگو ها خریداری کنید تا با آن نمای مورد نظر خود را بسازید.

  • ایمنی

یکی ویژگی های بسیار خوب آجر که معمولا نادیده گرفته می شود، نسوز بودن است. سایر مصالح ساختمانی در اثر آتش سوزی ممکن است که مواد سمی از خود آزاد کنند؛ در حالی که آجر این گونه نیست. آن ها کاملا نسوز هستند با بالا رفتن حرارت مشکل ساز نمی شوند.

معایب نمای آجری

معایب نمای آجری

طبیعتا هر نمایی در کنار مزایای خود مشکلات و معایبی نیز دارد. مهم ترین مشکلات نما های آجری عبارت اند از:

  • نیاز به دیوار پشتیبان

نمای آجری باید به دیوار پشتیبان متصل شود. علاوه بر این کمی باعث به هم خوردن یکپارچگی سازه خواهد شد.

  • آسیب پذیر بودن

آسیب پذیر بودن انواع آجر نما به این معنی نیست که مقاومت خوبی ندارد. در واقع آجر ها با گذر زمان و در طولانی مدت به مرور آسیب پذیر تر می شوند و به تعمیر نیاز خواهند داشت. علاوه بر این ممکن است که بعد از مدتی به خرد کردن ملات قدیمی آجر و جایگزین کردن آن با ملات جدید نیاز داشته باشید.

انواع آجر نما

آجر های نما در صنعت ساختمان سازی رو به پیشرفت هستند. اما اگر بخواهیم آن ها را به طور کلی تقسیم بندی کنیم، می توانیم دو دسته را در نظر بگیریم:

  • آجر های جامد

در بین انواع آجر نما، آجر های جامد که به آن ها کاشی آجری یا روکش آجری نیز گفته می شود، مستقیما و به صورت عمودی با ملات روی دیوار نصب می شوند. آجر های جامد را می توان در الگو ها و طرح های مختلف تهیه کرد و با آن ها نما های جذاب و ظریفی ساخت.

  • آجر های سوراخ دار

آجر های سوراخ دار به صورت پانل های ایستاده که موجب می شود به صورت عمودی خود نگهدار باشند، نصب می شوند. آجر های سوارخ دار فضای خالی در دیوار ایجاد می کنند. در بین انواع آجر نما مدل های سوراخ دار امکان عبور نور خورشید و مقدار کافی جریان هوا را فراهم می کنند.

جمع بندی

آجر را می توان یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی دانست که از گذشته دور تا کنون در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گرفته است. آجر ها به دلیل قیمت پایین و راحتی ساخت و استفاده بسیار محبوب اند. علاوه بر این آجر ها به دلیل این که در رنگ ها و طرح های مختلف تولید می شوند، برای ساخت نما نیز مناسب هستند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با این موضوع انواع آجر نما را نام بردیم و مزایا و معایب استفاده از آن ها را برشمردیم.