4.2/5 امتیاز از (10 رای )

هر چند افزایش جمعیت نیاز به ساخت ساختمان های چند طبقه و آپارتمانی را افزایش داداه اما طراحی ساختمان یک طبقه و ویلایی همچنان طرفداران خاص خود را دارد. طراحی نمای ساختمان نیز به عنوان تاثیرگذارترین عامل در زیبایی ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به معرفی و توضیح برخی از مهم ترین نکاتی که در طراحی نمای ساختمان های یک طبقه باید به آن ها توجه کنید، بپردازیم. شما نیز می توانید برای مشاهده و بهره مندی از انواع طراحی نمای ساختمان در سبک های مدرن و کلاسیک و نئوکلاسیک وارد سایت خانه معمار شوید. در این مجموعه برای طراحی نما از طراحان مجرب و متبحر بهره گرفته شده است.

طراحی نمای ساختمان یک طبقه شمالی

نمای ساختمان یک طبقه

نمای ساختمان یکی از مهم ترین ویژگی های هر سازه ای است و باید با دقت زیادی طراحی و ساخته شود. نمایی که برای ساختمان یک طبقه خود انتخاب می کنید، باید کاربردی، زیبا و در عین حال مقاوم باشد. بسیاری از افراد نما را تنها استفاده از سنگ های زیبا می دانند. در حالی که طراحی نمای ساختمان یک طبقه چیزی بیشتر از این حرف ها است. طراحی نمای ساختمان یک طبقه برخلاف تصور افراد، کمی پیچیده تر از نمای ساختمان چند طبقه می باشد. در طراحی نمای ساختمان های چند طبقه به دلیل بلند مرتبه بودن، تنوع در احجام زیاد است اما در طراحی نمای ساختمان یک طبقه، محدودیت در تنوع احجام وجود دارد و همین موضوع طراحی نمای ساختمان یک طبقه را کمی پیچیده تر می کند.

طراحی نمای ساختمان یک طبقه ویلایی

نکات مهم در طراحی نمای ساختمان های یک طبقه

طراحی نمای ساختمان

  • سادگی و تقارن

اولین و مهم ترین موضوعی که برای طراحی نمای ساختمان باید به آن توجه کرد، سادگی و تقارن ساختمان است. این یکی از اصول طراحی برای بسیاری از معماران و طراحان ساختمان به شمار می رود؛ زیرا باعث ساخت ساختمان هایی می شود که طراحی چشم نوازی دارند. اگر علاقه ای به تقارن در طراحی ساختمان ندارید، بهتر است که اصل سادگی را رعایت کنید و طراحی خیلی پیچیده ای برای ساختمان یک طبقه خود انتخاب نکنید.

نمای ساختمان یک طبقه مینیمال

نمای ساختمان یک طبقه مینیمال

  • یکنواختی

در طراحی نمای ساختمان یک طبقه اصل یکنواختی باید رعایت شود. سعی کنید برای طراحی از یک سبک مشخص پیروی کنید و سبک های مختلف طراحی ساختمان را با یکدیگر ترکیب نکنید؛ زیرا با این شرایط احتمال نرسیدن به نتیجه دلخواه بالا می رود. استفاده از تم های مکمل و طراحی با ظاهر یکنواخت بهترین و کم ریسک ترین راه برای رسیدن به یک نمای زیبا محسوب می شود.

نمای مینیمال ساختمان یک طبقه

نمای مینیمال ساختمان یک طبقه

  • محیط اطراف

یکی دیگر از کار هایی که برای طراحی نمای ساختمان یک طبقه می توانید انجام دهید، استفاده از محیط اطراف است. ببینید که با توجه به محیط اطراف ساختمان چه سبکی از طراحی مناسب تر است و از جسارت در طراحی نترسید.

  • توجه به نمای سبز

یکی از بهترین راه ها برای ایجاد یک نمای زیبا برای یک ساختمان یک طبقه استفاده از نمای سبز است. ساختمانی که با درختان سرسبز احاطه شده باشد، حس بسیار متفاوت و بهتری نسبت به ساختمان بدون درخت و گیاهان سرسبز خواهد داشت. به همین دلیل مهم است که گیاهان و درختان را نیز در طراحی خود جای دهید.

استفاده از نما های سبز هنوز به صورت گسترده اجرا نشده است؛ اما باید بدانید که گیاهان به هر فضا یا سازه ای جان تازه می بخشند. جالب است بدانید که استفاده از نمای سبز امروزه یکی از مهم ترین بخش های معماری پایدار محسوب می شود.

استفاده از نما های سبز علاوه بر زیبایی به تنوع زیستی کمک زیادی می کند و برای محیط زیست نیز مفید است. نما های سبز به دلیل وزن سبک و ماهیت غیر مزاحمی که دارند، به راحتی در اکثر نما های امروزی قبال نصب هستند.

  • متریال

برای طراحی نمای ساختمان یک طبقه باید به موادی که استفاده می کنید نیز توجه داشته باشید؛ زیرا مواد و مصالح مورد استفاده، تغییرات بسیار زیادی را در نتیجه نهایی می گذارند. خوب فکر کنید و ببینید که آیا برای نمای مورد نظر شما استفاده از سنگ بهتر است یا آجر. علاوه بر زیبایی باید به مواردی مانند مقاوم بودن انواع نمای ساختمانی نیز توجه داشته باشید. مصالحی که انتخاب می شوند باید در برابر آب و هوای مختلف مقاومت خوبی داشته باشد.

نمای ساختمان یک طبقه با متریال سنگ و آجر

نمای ساختمان یک طبقه با متریال سنگ و آجر

  • رنگ

یکی از مهم ترین عواملی که روی نمای یک ساختمان تاثیر می گذارد، رنگ های به کار رفته در آن است. به همین دلیل رنگی که برای ساختمان خود انتخاب می کنید، باید با توجه به سبک طراحی نمای ساختمان یک طبقه باشد. برخی از خانه ها بسته به نوع طراحی خود ممکن است که با رنگ های شاد زیبا به نظر برسند و برخی از خانه ها نیز تنها با رنگ های تیره زیبا به نظر خواهند رسید.

  • باغ و محوطه سازی

اگر فضای کافی دارید، برای داشتن یک نمای بهتر، باغ و محوطه سازی را فراموش نکنید. در صورتی قصد دارید یک نمای سبز داشته باشید، باید به رنگ نما نیز توجه داشته کنید. اگر یک محوطه با رنگ سبز تیره دارید، استفاده از رنگ های تیره به عنوان مکمل در نمای ساختمان ایده خوبی است؛ اما اگر محوطه یا باغی با گیاهان سبز روشن دارید، بهتر است که از رنگ های روشن در طراحی نمای ساختمان یک طبقه خود استفاده کنید.

طراحی نمای ساختمان یک طبقه ویلایی به همراه طراحی محوطه

  • سقف

سقف در نمای ساختمان زیاد نمایان نمی شود؛ اما هنوز هم جایی برای تغییر در آن وجود دارد تا بتوان نمای ساختمان را بهبود بخشید. سقفی که برای خانه خود انتخاب می کنید، بستگی به محیط و آب و هوای محل زندگی شما دارد؛ ولی به طور کلی بهتر است که یک بام سبز داشته باشید تا حس طراوت و تازگی را به شما منتقل کند.

طراحی نمای ساختمان یک طبقه با سقف شیروانی

تفاوت نما و روکش

یکی از اشتباه رایج، این است که روکش های مختلف مانند روکش های فلزی که در ساخت ساختمان ها به کار برده می شود، نوعی خاصی از نما محسوب می شوند؛ اما بین این دو تفاوت هایی هست:

  • نما: در طراحی نمای ساختمان یک طبقه به تمامی جزییات ساختمان یعنی مصالح مورد استفاده، پنجره ها، در ها، تزئینات، قرنیز ها، شیروانی ها، بالکن، ستون ها و سایر عواملی که روی ساختمان تاثیر می گذارند، توجه می شود.
  • روکش: روکش ها در واقع به عنوان یک پوشش برای ساختمان عمل می کنند که از نمای بیرونی آن محافظت می نمایند. در اصل روکش های فلزی را می توان یکی از بخش های نما دانست؛ اما نمی توان آن را از نما جدا و مستقل فرض کرد. بلکه روکش خود بخشی از نما محسوب می شود.
تفاوت نما و روکش

روکش با نما متفاوت است.

انتخاب سبک برای طراحی نمای ساحتمان یک طبقه

انتخاب سبک مناسب برای نما به عنوان اولین مرحله در طراحی نمای ساختمان محسوب می شود. مهندس طراح با توجه به سبک طراحی نما می تواند به متریال، فرم ساختمان، المان های استفاده شده در طراحی نما دسترسی پیدا کند. به همین دلیل انتخاب سبک طراحی نمای ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی لازم است هنگاه انتخاب سبک طراحی نمای ساختمان به محیط پیرامونی نیز توجه داشت. هرچند امروزه ساختمان های یک طبقه بیشتر برای ویلاها و ویلا باغ ها و اطراف شهر ها استفاده می شود هماهنگی داشتن با نماهای اطراف چندان اهمیتی ندارد. اما بهتر است سبک طراحی نمای ساختمان های یک طبقه و ویلاها را را متناسب با متریال های موجود در منطقه و مصالح بومی انتخاب کنید .

مهمترین و پر طرفدارترین سبک طراحی نمای ساختمان یک طبقه و ویلایی سبک نمای مدرن ، سبک طراحی نمای کلاسیک ، سبک نمای نئوکلاسیک می باشد.

نمای ساختمان یک طبقه نئوکلاسیک با متریال سنگ

نمای بیرونی ساختمان یک طبقه ایرانی

معماری ایرانی از اصالت خاصی برخوردار است و زیباترین نمای ساختمان یک طبقه را می تواند در طراحی نمای سنتی ایرانی مشاهده کنید. به دلیل توجه کمتر طراحان و کارفرمایان نمای ساختمن به سبک سنتی ایرانی در بافت شهری کمتر به چشم می خورد اما در ساختمان های یکگ طبقه و ویلاهای اطراف شهر این سبک معماری دیده می شود.

طراحی نمای بیرونی ساختمان یک طبقه ایرانی سبک و مصالح منحصر به فرد خود را داردو براساس منطقه و مصالح بومی موجود در منطقه طراحی می شود و مهمترین و پرکاربرد ترین مصالح قابل استفاده در سبک ایرانی آجر و سنگ می یاشد.

جمع بندی

یکی از مهم ترین بخش های ساخت هر سازه ای، طراحی نمای آن است. طراحی نمای ساختمان باید با توجه به برخی اصول کلی انجام شود تا نتیجه حاصل شده مطلوب و مقاوم باشد. طراحی نمای ساختمان یک طبقه نیز همین طور است. اگر می خواهید نمای زیبایی داشته باشید، باید به نکاتی از جمله استفاده از فضای سبز، استفاده از مصالح مناسب و استفاده از رنگ های مکمل توجه داشته باشید تا بتوانید نمایی زیبا برای خانه خود طراحی کنید.