5/5 امتیاز از (1 رای )

استرچ متال صفحه فلزی مشبک است که از آن برای روکش کاری در کار های ساختمانی و معماری استفاده می شود. این صفحات انعطاف پذیری و تنوع بالایی دارند و شما می توانید با توجه به الزامات فنی و زیبایی شناسی پروژه، نمای استرچ متال سفارشی برای ساختمان خود ایجاد کنید. امروزه صفحات استرچ متال در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، طراحی داخلی، خودروسازی و… مورد استفاده قرار می گیرند. اگر قصد دارید در ساختمان تازه ساز خود از این صفحات فلزی استفاده کنید، این مقاله برایتان سودمند خواهد بود. در این مقاله می کوشیم اطلاعات شما را در زمینه این نما تکمیل نماییم.

برای افزایش آگاهی خود از انواع طراحی نمای ساختمان با مواد اولیه مختلف، اعم از سنتی و مدرن و آشنایی با نکات اجرایی هر کدام از آن ها، سایت خانه معمار را به شما پیشنهاد می دهیم. در خانه معمار انواع این نما ها حرفه ای و خلاقانه تهیه شده اند و شما با مشاهده شان می توانید در انتخاب نما بهترین تصمیم را بگیرید.

استرچ متال چیست؟

نمای استرچ متال

استرچ متال نوعی صفحه فلزی مشبک است که با برش لیزری حفره ها و طرح هایی بر آن ایجاد می شود. برخلاف توری های معمولی، این صفحات اغلب به صورت سفارشی تهیه و با عنوان نمای استرچ متال شناخته می شوند. به این دلیل است که این پانل های سفارشی از صفحات فلزی معمولی گران تر هستند.

ایجاد شبکه در این صفحات فلزی فرایند نسبتا ساده ای دارد که با سوراخ کردن ورق و ایجاد کشش در آن انجام می شود. این صفحات نسبت به سایر پانل های فلزی با حداقل ضایعات تولید می شوند؛ از این رو معمولا از نظر اقتصادی به صرفه تر هستند. صفحات استرچ متال با توجه به نوع استفاده، ممکن است از جنس فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه، فولاد کربنی، مس، برنز، برنج، آلومینیوم و یا مونل باشد.

خوشبختانه امروزه می توانید به پانل های استرچ متال با پوشش پودری یا آنودایز شده در طیف وسیعی از رنگ ها، دسترسی داشته باشید. هرچند این پانل ها سفارشی نیستند، طیف متنوعی از الگو ها را ارائه می دهند.

بیشتر استرچ متال های تولید شده به صورت این اشکال هستند:

  • مربع
  • لوزی
  • شش ضلعی
  • گرد

موارد استفاده از نمای استرچ متال

موارد استفاده

نمای استرچ متال تنها برای زیبا تر کردن ساختمان ها نیست و می توان از آن به عنوان محافظ یا حصار هم استفاده کرد. همچنین برای طراحی مبلمان پذیرایی و دیگر لوازم داخلی ساختمان انتخاب مناسبی هستند. این ورق ها به دلیل مقاومت و انعطاف پذیری بالا در استفاده، گزینه های خوبی برای زیبا تر کردن فضا های داخلی ساختمان ها به شمار می آیند. علاوه بر این می توان از آن ها  برای ایجاد سقف های کاذب و پنهان کردن سیستم های زیر سقفی استفاده کرد.

با توجه به تنوع شکل و رنگ صفحات استرچ متال به راحتی می توان آن ها را با محیط ساختمان وقف داد و ظرافت مورد نیاز را ایجاد کرد. از این نما برای تزئین پنجره مغازه های لوکس نیز استفاده می شود. همچنین برای محیط های بزرگ مانند پارکینگ ها که نیاز به تهویه مناسب دارند، بسیار کاربردی هستند. کاربرد دیگر صفحات فلزی استرچ متال ساخت تهویه برای ماشین های بزرگ است؛ به همین دلیل امروزه از آن در صنعت خودروسازی نیز به وفور استفاده می شود.

مزایای اجرای نمای استرچ متال

مزایا

صفحات فلزی استرچ متال از حکاکی ترکیبی و فرایند انبساط سرد تولید می شوند؛ در نتیجه اجرای نمای استرچ متال مزایای بسیاری به همراه دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  1. عرض و شکل این توری های فلزی به اشکال مختلف تیغه های مورد استفاده بستگی دارند و بسیار منظم و دقیق اند.
  2. در فرایند تولید این صفحات، مواد اولیه به هیچ عنوان تلف نمی شوند.
  3. صفحات استرچ متال ساختار قوی و مقاومی دارند و می توان از آن ها در ساخت و ساز های مختلف مانند نما، اجرای راه پله و … استفاده کرد.
  4. می توان این صفحات را طبق معیار های طراحی و استاندارد ساختمان به صورت سفارشی تولید کرد.
  5. صفحات استرچ متال از یک ورق یکدست و بدون جوش ساخته شده اند؛ بنابراین شکل دهی و پردازش آن ها بسیار راحت است.

علاوه بر تمام موارد گفته شده، از آنجایی که این صفحات ضایعات کمتری نسبت به صفحات فلزی معمولی دارند و منعطف تر هستند، از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه اند و با آن ها می توان منطقه بزرگ تری را پوشش داد. در واقع شما به ورق یا رول های فلزی کمتری برای طراحی نمای ساختمان خود نیاز خواهید داشت.

معایب اجرای نمای استرچ متال

هرچند نمای استرچ متال مزایای بسیاری دارد، پیش از انتخاب آن باید درمورد معایبش نیز اطلاعاتی داشته باشید:

  1. این توری ها در یک فرایند صنعتی برش و کشش، شکل داده می شوند؛ بنابراین بسیار بزرگ تر از پانل های فلزی معمولی هستند و برای اجرای آن ها باید از براکت های تخصصی و زیرسازی مناسب استفاده کرد.
  2. این توری ها برای جای گذاری در فضا های مستطیل شکل مناسب اند؛ اما برش دادن آن ها در زاویه های خاص ممکن است نقاط تیز و خطرناکی ایجاد کند. بنابراین نصب پانل ها باید با دقت بالایی انجام شود و محافظ ها به خوبی در طرح گنجانده شوند.
  3. تمام استرچ متال ها برای اجرای نما های ساختمانی مناسب نیستند. برای حفظ یکپارچگی ساختاری صفحات، عرض فلزی که حفره های روی صفحه را از هم جدا می کند نباید کمتر از 20 میلی متر باشد؛ اما ضخامت ورق فلز باید حداقل 3 میلی متر باشد.

موارد گفته شده تنها چند نمونه از معایب و نکات مهم اجرای این مدل نما در ساختمان ها است. خوشبختانه امروزه یک متخصص نمای باتجربه می تواند به شما در رعایت تمام این موارد کمک کند.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد، توری های استرچ متال گزینه ای کاربردی، مقرون به صرفه و عالی برای نمای ساختمان ها هستند و می توانند جذابیت بصری فوق العاده ای ایجاد کنند. از آنجایی که این روق ها به صورت ذاتی استحکام بالایی دارند، می توانید از ایمنی و نمای اجرا شده در ساختمان خود کاملا مطمئن باشید. مزیت دیگر استرچ متال این است که می توانید با توجه به نیاز و نوع طراحی پروژه ساختمانی، صفحات فلزی مورد نیاز خود را با طیف وسیعی از رنگ ها و پرداخت ها تولید کنید. در این نوشته علاوه بر توضیح درمورد نمای استرچ متال و بررسی مزایای آن، معایبش را نیز برشمردیم.