4/5 امتیاز از (2 رای )

سنگ مرمر، سنگی گران بها با زیبایی و خواص بی مانند است که به ماده ‌ای پر طرفدار در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی تبدیل شده است. علاوه بر جذابیت بصری آن، ویژگی ‌های شیمیایی سنگ مرمر آن را در کشاورزی و داروسازی ارزشمند می ‌کند. همچنین در صنایع مختلف، از کاغذ گرفته تا لوازم آرایشی کاربرد دارد. سنگ مرمر به دلیل قیمت مقرون به صرفه و فراوان بودن، انتخابی همه کاره برای پروژه های ساختمانی در تمام مقیاس ها در نظر گرفته می شود. در این نوشته عمیق تر به اهمیت معماری آن می پردازیم و فواید استفاده از این سنگ را بررسی می کنیم. امروزه کاربرد سنگ مرمر در ساختمان سازی فراوان است.

در خانه معمار انواع دکوراسیون داخلی منزل در دسته بندی های مجزا، مخصوص پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و سرویس بهداشتی قابل مشاهده اند و شما می توانید با مراجعه به آن با کاربرد های گوناگون سنگ مرمر بیشتر آشنا شوید.

از کدام سنگ مرمر در ساختمان سازی بهره می برند؟

کاربرد سنگ مرمر در ساختمان

سنگ مرمر در رنگ های بسیاری عرضه می شود و با طرح های مختلفی مطابقت پیدا می کند. معمولا سه رنگ اصلی سنگ مرمر در ساختمان سازی کاربرد دارند که عبارت اند از:

  •  مرمر سفید

 سنگ مرمر سفید دقت و خلوص را نمایان می کند. فضا ها را پر نور تر و وسیع تر نشان می دهد و برای محیط های کوچک و محدود مانند دکوراسیون آشپزخانه و حمام ایده آل است. سنگ مرمر سفید کاملا با رنگ های دیگر هماهنگ است و امکانات طراحی منحصر به فردی را ارائه می دهد. سنگ های قابل توجه با این رنگ عبارت اند از: Blanco Macael،  Blanco Ibiza و سنگ مرمر سفید آنتیک.

  •  مرمر کرم

مرمر کرم با رنگی گرم که مکمل رنگ های خنثی مانند عاج و بژ است، فضایی هماهنگ و جذاب ایجاد می کند، گرمای درون یک سازه را بیشتر می کند و باعث می شود که برای طراحی داخلی انتخاب مناسبی باشد. از نمونه های بارز آن می توانیم به کرم صدفی و کرم والنسیا اشاره کنیم.

  • مرمر سیاه

 مرمر سیاه که نمادی از ظرافت و تجمل است، در مناطق وسیع و با نور مناسب کاربرد دارد. از آن معمولا برای نما ها، روکش ‌ها، در اتاق ‌ها و آشپزخانه ‌های بزرگ استفاده می ‌شود. مرمر سیاه مونتری و سنگ مرمر سیاه مارکینا نمونه هایی از این نوع سنگ اند.

فواید کاربرد سنگ مرمر در ساختمان

سنگ مرمر در ساختمان

امروزه سنگ مرمر بنا بر چندین دلیل قانع کننده جزء اصلی معماری مدرن محسوب می شود:

  • ماندگاری استثنایی

 سنگ مرمر یکی از بادوام ترین سنگ های طبیعی است که در طول زمان مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. کاربرد دوام آن در سازه های نمادینی مانند تاج محل و اهرام بزرگ جیزه از پیش آزموده شده است. علاوه بر این انعطاف پذیری سنگ مرمر را در برابر شرایط آب و هوایی مختلف نشان می دهد. این سنگ هم برای کاربرد های داخلی و هم خارجی مناسب است.

  • مقاومت بالا در برابر حرارت

 در بین سنگ های طبیعی، سنگ مرمر در زمره مقاوم ترین ها در برابر حرارت و آتش قرار می گیرد. این سنگ در مناطق با درجه حرارت بالا، انتخابی ارجح برای ساخت خانه و ساختمان است. خنک ماندن مرمر حتی در دما های بالا، آن را به ماده ای محبوب برای میز نهارخوری آشپزخانه و کاشی کاری تبدیل کرده است. مقاومت آن در برابر آتش برای به حداقل رساندن آسیب در مواقع آتش سوزی بسیار مهم است و سهولت تعمیر، بر جذابیت آن می افزاید.

  • مقرون به صرفه بودن

 برخلاف تصور عموم و ظرافت و زیبایی بسیاری که این سنگ دارد، راه حلی مقرون به صرفه برای ساخت و ساز محسوب می شود. قیمت آن بر اساس عواملی مانند نوع، طراحی و ضخامت متفاوت است. با این حال در مقایسه با جایگزین های گران تر مانند گرانیت یا کوارتز، سنگ مرمر گزینه ای مقرون به صرفه تلقی می شود.

تفاوت سنگ مرمر و کاشی

سنگ مرمر در ساختمان

تفاوت های کلیدی بین کاربرد سنگ مرمر در ساختمان و کاشی به صاحبان خانه کمک می کند تا مناسب ترین ماده را متناسب با نیاز های خود انتخاب کنند. تفاوت های این دو را از جهات مختلف بررسی می کنیم:

  1. ترکیب: سنگ مرمر سنگی طبیعی است که از تبلور کربنات کلسیم در طی فرایند دگرگونی سنگ آهک ایجاد می شود. از سوی دیگر، کاشی ها از سیلیکات یا خاک رس ساخته و در دمای بالا پخته می شوند.
  2. دوام: سنگ مرمر بسیار بادوام است و سال ها در شرایط سخت مقاومت می کند. کاشی ها نیز مقاوم اند؛ اما در مقایسه با سنگ مرمر ماندگاری کمتری دارند و طول عمرشان معمولا 5 تا 10 سال است.
  3. تنوع: کاشی ها طیف گسترده تری از گزینه ها را در مقایسه با سنگ مرمر که تنوع کمتری دارد، ارائه می دهند.
  4. هزینه: در میان انواع مصالح ساختمانی، کاشی ها نسبت به سنگ مرمر مقرون به صرفه تر هستند. دلیل آن هم این است که فرایند استخراج سنگ مرمر دشوار تر است.
  5. استحکام: سنگ مرمر استحکام و انعطاف پذیری بیشتری دارد و برای بار های سنگین مناسب است؛ در حالی که کاشی ها نسبتا ضعیف تر هستند.
  6. نگهداری: سنگ مرمر و کاشی به راحتی تمیز می شوند؛ اما سنگ مرمر هزینه نگهداری بالا تری دارد.

همان گونه که ذکر کردیم درک این تفاوت‌ ها به معماران و طراحان داخلی در تصمیم‌ گیری آگاهانه درمورد این که کدام ماده به بهترین شکل با نیاز ها و ترجیحات آن ها مطابقت دارد، کمک می کند.

جمع بندی

در نتیجه موضوع کاربرد سنگ مرمر در ساختمان می توان گفت که این سنگ با کیفیت نقش بسزایی در ساخت و ساز های مدرن دارد. دوام، مقاومت در برابر حرارت و مقرون به صرفه بودن آن را به انتخابی ایده آل برای معماران و سازندگان تبدیل کرده است. زیبایی بی انتهای سنگ مرمر زیبایی شناسی فضا های داخلی و خارجی را، از بنا های تاریخی بزرگ گرفته تا سازه های مسکونی مدرن، افزایش می دهد. علاوه بر این، مقاومت آن در برابر آتش جذابیت آن را برای ساخت و ساز تجاری بیشتر می کند. در مقایسه با کاشی ها، سنگ مرمر به دلیل ماندگاری طولانی خود برجسته شده است. این در حالی است که کاشی ها مقرون به صرفه تر و در طراحی منعطف تر اند. جذابیت و استحکام سنگ مرمر، آن را به انتخابی ماندگار در معماری معاصر تبدیل کرده است.