5/5 امتیاز از (1 رای )

طراحی نمای مینیمال خیلی لوکس و پر زرق و برق نیست. این طراحی بسیار ساده است. اصول اساسی در طراحی مینیمال سادگی می باشد. به عبارت دیگر اضافات و موارد غیر ضروری در این نوع طراحی حذف می شوند. در این سبک فقط به قسمت اصلی توجه می شود و عناصری که در عملکرد طرح نقشی نداشته باشند، حذف می شوند. البته ساده گرایی در این نسخه تا جایی پیش می‌رود که به کارکردهای مورد نظر هیچ گونه خدشه ای وارد نشود. سبک مینیمالیسم در کشور ما اخیراً با ورود معماران مینیمالیست به عرصه معماری ظهور پیدا کرده است. امروزه استفاده از سبک مینیمالیست در طراحی ها بسیار رایج شده است.در ادامه با مفهوم مینیمالست آشنا شده و اصول طراحی نمای مینیمال را مشاهده می کنید.

نمای مینیمال ساده با متریال سنگ

نمای مینیمال ساده با متریال سنگ

5/5 امتیاز از (1 رای )

مفهوم مینیمالیسم

بسیاری از افراد معنی مینیمالیسم را نمی دانند اما ممکن است در طول روز با آن خیلی سر و کار داشته باشند. برای مثال استفاده از تلفن مدرن، استفاده از یک نرم افزار با اپلیکیشن جدید، ورق زدن بروشور یا یک مجله، بررسی یک وب سایت ساده، منتظر ماندن در یک اتاق نشیمن ساده با یک مبل راحتی براق ،مینیمالیسم به حساب می آیند. هر چند دلیل نفوذ مینیمالیسم در رشته ها و زمینه های مختلف هنوز هم به طور شفاف مشخص نشده است، اما اکثر افراد مینیمالیسم را نفوذ هنر پاپیولار می‌نامند؛ زیرا مینیمالیسم بیشتر مشابه یک اصل است.

به عبارت دیگر مینیمالیسم شیوه بصری نیست. به همین دلیل طراحان معماری نمای ساختمان و طراحان صنعتی از این اصل استفاده می کنند و آن را توسعه می‌دهند. می‌توان گفت تاثیر مینیمالیسم در رشته و زمینه های مختلف بسیار زیاد است. مینیمالیست با وجود این که پرزرق و برق نیست اما نفوذ عمیقی دارد.

مفهوم مینیمالیسم

مفهوم مینیمالیسم

نمای آپارتمان به سبک مینیمال

نمای آپارتمان به سبک مینیمال

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاد که به چه طرحی نمای مینیمال گفته می شود؟ طراحی مینیمال یک سبک امروزی نوگرایانه می باشد. این طرح بر اصل ساده گرایی استوار است. به عبارت دیگر در طراحی نمای مینیمال بدون اضافه کردن تزیینات ، ساختمان باید به خودی خود و در عین سادگی خودنمایی می کند. معماری مینیمالیست با کاهش اشیا و متریال اضافی فقط نیازهای اساسی را در خود جای  می دهد. سبک مینیمال ساده شده معماری مدرن به حساب می آید. 

نمای ساختمان ویلایی به سبک مینیمال

نمای ساختمان ویلایی به سبک مینیمال

اصول طراحی نمای مینیمال

هر نوع طراحی مشخصات و ویژگی های مختص به خود را دارد.همن طر که قبلا هم اشاره شد در واقع نمای مینیمال ساده شده نمای مدرن است. اما در عین حال دارای اصول خاصی ست که اینجا به برخی ویژگی های اصلی طراحی نمای مینیمال اشاره خواهیم کرد.

خطوط مستقیم در طراحی نمای مینیمال

 یکی از ویژگی های مهم طراحی نمای مینیمال خطوط مستقیم می باشد. این خطوط هیچ گونه فرم عجیب، قوس، کجی و شکست های آنچنانی ندارند. خطوط مستقیم در نهایت سادگی ساختار بنا را ساده جلوه می دهند. تعداد خطوطی که در نمای یک ساختمان مینیمال دیده می شود بسیار کم است.

خطوط مستقیم در طراحی نمای مینیمال

خطوط مستقیم در طراحی نمای مینیمال

استفاده از احجام ساده در طراحی نما

 طراحی نمای مینیمال ساختمان با استفاده از احجام بسیار ساده انجام می شود. در این طراحی احجام شکل هندسی ساده دارند. معمولا از احجام هندسی راست گوشه مثل مکعب در طراحی ساختمان به سبک مینیمالیست استفاده می کنند. در طراحی مینیمالیست استفاده از احجام با تعداد زیاد خیلی کم اتفاق می افتد. در برخی مواقع کل بنا در دل یک حجم جای می گیرد. در نهایت طراحی این نوع بنا حس ساده گرایی را به بیننده القا می کند. از طرفی تعداد زیاد احجام سبب ایجاد اضافات در نمای ساختمان می شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم الحاقات اضافه در این سبک جایی ندارند.

استفاده از احجام ساده در طراحی نما

استفاده از احجام ساده در طراحی نما

نمای مینبمال ساختمان با استفاده از حجم ساده مکعبی

نمای مینبمال ساختمان با استفاده از حجم ساده مکعبی

دیگران مشاهده کردند: طراحی نما ویلا و عوامل تاثیرگذار بر طراحی

متریال یکسان

 یکی دیگر از اصول طراحی مینیمال استفاده از متریال های محدود و یکسان است. معمولاً در طراحی ساختمان مینیمال از یک یا دو متریال استفاده می کنند، زیرا قانون سادگی در این نوع سبک یک اصل اساسی است. به عبارت دیگر هر چقدر تعداد متریال به کار رفته در طراحی نمای ساختمان کمتر باشد، طراحی به سبک مینیمالیسم نزدیک تر خواهد بود. طراحان در صورت استفاده از دو متریال به گونه‌ای از آن ها استفاده می‌کنند که سادگی ظاهر بنا حفظ شود.همچنین یک نکته دیگر در مورد نمای ساختمان مینیمال این است که در این سبک بیشتر تمایل به استفاده از مصالح نوین وجود دارد به عنوان مثال متریال شیشه در نمای ویلا به سبک مینیمال کاربرد زیادی دارد.

استفاده از متریال یکسان در نما

استفاده از متریال یکسان در نما

رنگ سفید

 معمولاً در طراحی نمای مینیمال از رنگ‌های روشن و در اغلب موارد رنگ سفید استفاده می‌کنند. البته می‌توان از سایر رنگ ها در طراحی مینیمال استفاده کرد. اما استفاده از رنگ های خنثی و روشن در این سبک کاربردی تر است. سادگی رنگ سفید سبب شده است که آن را به عنوان یک رنگ مینیمالیسم بشناسند. ساختمان هایی که با سبک مینیمالیسم طراحی می شوند معمولاً دارای رنگ سفید هستند. استفاده از رنگ سفید در طراحی مینیمال بسیار اهمیت دارد. این رنگ سادگی و جلوه خاصی به نما می بخشد.

استفاده از رنگ سفید در نمای مینیمال

استفاده از رنگ سفید در نمای مینیمال

دیگران مشاهده کردند: طرح های شیک و بی نظیر طراحی نما ویلا تریبلکس

تزیینات کمرنگ

 تزیینات در طراحی نمای مینیمال هیچ جایگاهی ندارند. به عبارت دیگر وجود تزیینات در این نوع سبک طراحی خیلی کم رنگ می باشد. در سبک مینیمالیسم عناصری که در عملکرد ساختمان نقشی نداشته باشند حذف می شوند. توجه داشته باشید که استفاده از طراحی مینیمال به معنای خداحافظی با هرگونه تزئین نیست. در سبک مینیمالیسم زیبایی بنا بسیار اهمیت دارد اما تزیینات در آن به گونه ای می باشد که سادگی و یک دستی خود را حفظ کنند. استفاده از تزیینات ساده با ایجاد زیبایی بصری در این سبک بسیار اهمیت دارد.

 تزیینات در طراحی نمای مینیمال

تزیینات در طراحی نمای مینیمال