5/5 امتیاز از (1 رای )

امروزه اکثر ساختمان های بزرگ و تجاری به خصوص ساختمان های اداری نمای بسیار شفافی دارند که به این نوع نما،  نمای آینه ای گفته می شود. نما های آینه ای نور را منحرف می کنند و در مقابل تحلیل رفتن در گذر زمان نیز مقاومت بسیار خوبی دارند؛ اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود این است که از چه زمان و به چه دلیلی نما های آینه ای تا این حد محبوب شدند؟ در این مقاله قصد داریم در مورد نمای آینه ای، تاریخچه آن و مهم ترین بنا هایی که دارای این سبک نما هستند، توضیح دهیم. شما می توانید برای دیدن ایده های بیشتر در زمینه طراحی طراحی نمای ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

تاریخچه نمای آینه ای

  • شروع کار ( دهه 1950)

توسعه و ساخت ساختمان های با نما های آینه ای از دهه 1950 شروع شد. اولین ایده ساخت ساختمان با این نوع نما برای آزمایشگاه بل بود. معماران زیادی از جمله سارینن و جان دینکلو برای اولین بار تصمیم گرفتند تا ساختمانی را طراحی کنند که نما آن تماما با شیشه آینه پوشانده شده باشد. البته این ایده توسط آزمایشگاه های بل رد شد. به همین دلیل معمارانی مثل لومزدن، جانسون، مان و مندنهال تصمیم گرفتند ایده خود یعنی نمای آینه ای را روی ساختمان های کوچک تری پیاده کنند.

از آن جا بود که اولین ساختمان ها با نما های آینه در دهه 1950 میلادی ساخته شدند. با گذر زمان و رسیدن به دهه 1960 میلادی، استفاده از نما های آینه به سبک اصلی ساخت ساختمان های اداری تبدیل شد. به کمک این نوع نما هزینه ساخت و ساز کاهش می یافت. علاوه بر این استفاده از سیستم های خورشیدی و سیستم های تهویه مطبوع به لطف این نوع نما بسیار ساده تر می شد. همین باعث شد که نمای آینه ای بیش از پیش محبوب شود.

تاریخچه نمای آینه ای

  • اوج محبوبیت (دهه 1960 میلادی تا کنون)

با توجه به زیبایی و هزینه های کم نما های آینه، افراد و معماران بیشتری تصمیم به استفاده از این نوع نما گرفتند. برخی از بهترین نمونه های اولیه نما های آینه ای در لس آنجلس قرار دارند. برای مثال آزمایشگاه های Teledyne در نورتریج که در سال های 1966 تا 1968 ساخته شدند، از نمای آینه ای بهره جستند. همچنین اداره هوانوردی فدرال هاثورن که در سال های 1966 تا 1973 میلادی ساخته شد، از نما های آینه ای استفاده کرد.

امروزه استفاده از نمای آینه ای برای ساخت ساختمان های تجاری و اداری هنوز هم بسیار رایج است و می توان به وفور آن ها را در سطح شهر مشاهده کرد. ساختمان ها و آسمان خراش هایی با نما های آینه در واقع نماد سرمایه داری و جهان گرایی هستند.

مشهور ترین سازه های دنیا با نمای آینه ای

  • سازه های یادبود ملی هولوکاست، آمستردام ، هلند

نمای آینه ای

معمار: Studio Libeskind

یکی از جدید ترین و در عین حال زیبا ترین ساختمان هایی که با نمای آینه ای می توانید ببینید، سازه های یادبود ملی هولوکاست در آمستردام هلند است که توسط دانیل لیبسکیند و استودیو لیبسکیند طراحی شده است. این سازه طراحی بسیار زیبایی دارد. در طراحی این سازه ها از اشکال هندسه های دراماتیک استفاده شده است. قطعات این سازه به سفارش کمیته آشویتس هلند با هدف بزرگداشت یهودیان هلندی، سنتی و رومیان هلندی که در جریان هولوکاست به قتل رسیدند، ساخته شد. نام بیش از 102000 نفر از قربانی های هولوکاست روی دیوار های آجری این نما ها حک شده است. سازه ها به صورت هزار تویی طراحی شده اند و افراد می توانند بین این سازه ها قدم بزنند. سازه های یادبود با نمای آینه ای دارای پایه های آجری هستند. طراحی این بنای یادبود به نحوی صورت گرفته است که وقتی از بالا به آن نگاه کنید، چندین حرف الفبای عبری کنار یکدیگر قرار می گیرند و کلمه یادبود را نشان می دهد. دلیل استفاده از نمای آینه ای برای این سازه یابود، جذب افراد رهگذر به کمک بازتاب نور برای بازدید است.

  • موزه و انبار آثار هنری Boijmans Van Beuningen، روتردام هلند

موزه و انبار آثار هنری

معمار: MVRDV

اکثر موزه های دنیا تنها شش تا هفت درصد از مجموعه های خود را در هر زمان به عموم مردم نشان می دهند و بقیه وسایل قدیمی موزه از دید پنهان است. این وسایل معمولا در انبار های بسته برای بازدید های بعدی نگهداری می شوند؛ اما یکی از موزه های دنیا که از این قانون پیروی نمی کند، موزه آثار هنری Boijmans Van Beuningen در روتردام هلند است که به عنوان یکی از زیبا ترین ساختمان ها با نمای آینه ای نیز محسوب می شود. این موزه تقریبا تمام اشیا قدیمی را در معرض دید بازدید کنندگان خود قرار می دهد. موزه Boijmans Van Beuningen با طراحی بیضی شکل ساخته شده است و مهندسی بسیار پیچیده ای دارد. این سازه که کاملا از نمای آینه ای استفاده می کند، دارای 39.5 متر ارتفاع است و 60 متر قطر دارد. نکته جالب این است که قسمت آویزان موزه هیچ تکیه گاه مستقیمی ندارد.

  • کارخانه تقطیر گلنمورانجی، تاین، بریتانیا

نمای آینه ای

معمار: بارتلمی گرینو

یکی دیگر از سازه های مشهوری که از نمای آینه ای استفاده می کند، کارخانه تقطیر گلنمورانجی در تاین بریتانیا است. در واقع این کارخانه تقطیر در کنار خود یک آزمایشگاه تحقیقاتی برای تحقیقات آینده این شرکت نیز می باشد که با نمای آینه ای ساخته شده است.

  • Eidolon House، لندن، انگلستان

نمای آینه ای-5

معمار: معماران دومینیک مک کنزی

اولین خانه ای که با نمای آینه ای در لندن انگلستان ساخته شد، لقب یکی از مشهور ترین سازه های شیشه ای را نیز به خود اختصاص داده است. این سازه از آینه و فولاد ضد زنگ صیقلی ساخته شده است و درختان رو به روی خود را منعکس می کند که باعث زیبایی دو چندان آن می شود.

جمع بندی

نما های آینه ای که سابقه استفاده از آن به دهه 1950 میلادی باز می گردد، یکی از رایج ترین نما هایی است که برای سازه های بزرگ، به خصوص برای سازه های اداری و تجاری به کار برده می شود. سازه هایی که از این نوع نما استفاده می کنند، هزینه ساخت کمتری دارند و استفاده از تجهیزات مختلف مانند سیستم های تهویه در آن ها راحت تر است. برای آشنایی بیشتر در این مقاله در مورد نمای آینه ای و تاریخچه آن توضیح دادیم و برخی از سازه های مشهوری که با این نوع نما ساخته شده اند را بررسی کردیم.