2/5 امتیاز از (1 رای )

امروزه هوش مصنوعی نقش مهمی در زندگی انسان ها دارد. طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی نیز با ابزار هایی برای ایجاد تصاویر و برنامه ‌ریزی شهری تحت تاثیر این تکنولوژی قرار گرفته است. البته در حال حاضر به دلیل وجود محدودیت ها در طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی، ایجاد تصاویر با جزئیات بیشتر، انجام محاسبات و حل مسئله، در اولویت بالا تری قرار دارد. تکنولوژی هوش مصنوعی مشکلاتی را مانند چیدمان یک پلان، به سادگی و به سرعت حل می کند. این فناوری همچنین تصاویر خلاقانه ای را با استفاده از متن درخواستی شما و اطلاعات موجود در سطح اینترنت ارائه می دهد. در ادامه نحوه طراحی این نما را به کمک هوش مصنوعی با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می دهیم.

طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی

نحوه طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی

معماری با هوش مصنوعی به کمک نرم افزار هایی انجام می شود که از رفتار انسان ها تقلید می کنند. این نرم افزار ها قدرت حل مسائل پیچیده و پاسخ به محرک ها را دارند. یادگیری ماشین نیز امکان تشخیص الگو ها و شناخت فرایند های مستقل را بدون دخالت انسان بهبود می دهد. در طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی ، از برخی وب سایت ها برای بررسی تصاویر موجود در اینترنت با توجه به متن درخواستی و تولید تصاویر جدید با جزئیات زیاد و کیفیت بالا استفاده می شود. این تصاویر به تعداد محدود در دسترس عموم هستند و در بازاریابی و تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرند.

ابزار های هوش مصنوعی همچنین می توانند در بهینه سازی طرح ها با توجه به معیار های موجود در طراحی نمای ساختمان، به معماران کمک کنند. ایجاد پلان ‌های جدید و ساده، جدا کردن طبقات از هم، سازمان دهی ورودی ها، دیوار ها و اتاق ها به صورت خودکار، از قابلیت های دیگر هوش مصنوعی محسوب می شود. محققان حوزه هوش مصنوعی در حال تلاش برای یکپارچه ‌سازی نرم افزار های پردازش زبان طبیعی و بهبود فرایند طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی هستند. امروزه ایجاد موارد جزئی در معماری داخلی با کمک هوش مصنوعی، از تغییرات مهم حوزه طراحی و معماری در نظر گرفته می شود. موضوع اصلی این است که هوش مصنوعی نه تنها برای ایجاد خروجی های بیشتر، بلکه برای افزایش کیفیت خروجی و رفع محدودیت ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری از معماران طراحی های خود را به صورت دیجیتال انجام می دهند. هوش مصنوعی می ‌تواند آزمایشات موجود در طراحی نمای ساختمان را انجام دهد و نحوه بهبود فرایند طراحی را نیز بررسی کند.

نحوه طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی

نحوه طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی

مزایای طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی

طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی مزایای زیادی به همراه دارد. افزایش سرعت انجام کار ها، بهینه سازی و پیش بردن فعالیت ها به طور موازی و خلاقانه از مهم ترین آن ها محسوب می شود. در فرایند طراحی نما با هوش مصنوعی، معماران با تعریف دقیق پارامتر ها، انتخاب لوازم مورد نیاز و ارائه یک الگوریتم خاص به سیستم، هدایت آن را بر عهده می گیرند.

مزایای طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی

مزایای طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی

۶ ابزار برتر هوش مصنوعی در معماری

  • Midjourney

این ابزار تصاویر واقعی و خلاقانه را با توجه به متن پیشنهادی شما تولید می کند. طراحان، معماران و فعالان حوزه دکوراسیون داخلی با استفاده از این ابزار، خروجی کار های خود را به مشتریان و سرمایه گذاران نمایش می دهند.

  • Adobe Firefly

این سیستم جدید هوش مصنوعی از نرم افزار های زیر مجموعه شرکت ادوبی است و پلتفرمی برای ایجاد تصاویر، جلوه های متنی و ارائه محتوای خلاقانه دارد. در حال حاضر، فایرفلای مانند میدجورنی عمل می کند. با توجه به توسعه این نرم افزار، در آینده ای نه چندان دور شاهد پیشرفت هر چه بیشتر شرکت ادوبی در حوزه هوش مصنوعی خواهیم بود. فایرفلای با ارائه رابط کاربری زیبا و کاربردی به رقابت با میدجورنی می پردازد.

  • Maket

از این نرم افزار برای طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی با توجه به نیاز های مشتری و محدودیت های موجود در این حوزه استفاده می شود. معماران و طراحان داخلی هم اکنون می توانند طراحی های متنوعی را به طور شخصی سازی شده ارائه دهند. این نرم افزار همچنین به طراحان اجازه می دهد تا ارتباط بیشتری با مشتریان داشته باشند.

  • ARCHITECHTURES

این ابزار برای برنامه ریزی دقیق و افزایش کارایی معماران طراحی شده است. آرکیتکچرز شرایط جوی، جزئیات مربوط به ساختمان، محدودیت ها و نیاز های مشتریان را به طور دقیق بررسی می کند. پس از پردازش اطلاعات موجود، دیدگاه های مختلف شخصی سازی شده ای را در اختیار طراح قرار می دهد. با استفاده از گزینه های موجود در این سامانه، می توان محدودیت ها را مشخص و برنامه را به صورت بهینه تنظیم کرد.

  • ARK

این نرم افزار به طراحی بهینه و سریع نمای ساختمان کمک می کند. آرک با بررسی داده های موجود در طراحی ها، طرحی کارآمد، باکیفیت و مقرون به صرفه ارائه می دهد.

  • Sidewalk Labs

این محصول را شرکت Alphabet Inc تولید کرده است و اکنون بخشی از Google محسوب می شود. با توجه به محدودیت ها در حوزه برنامه ریزی شهری، استفاده از این نرم افزار تغییری بزرگ در این حوزه است. Sidewalk Labs در سطح جهانی پذیرفته شده است و به بهره وری انرژی، افزایش راحتی و ایمنی در کشور های مختلف کمک می کند.

این نرم افزار به تازگی در حوزه هوش مصنوعی توسعه یافته است؛ با این حال، ظرفیت بالایی در بهبود حوزه برنامه ریزی شهری دارد. با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و حسگر ها، به سادگی می توانید داده های ارزشمندی درمورد الگو های ترافیک، کیفیت هوا و آلودگی های موجود کسب کنید.

جمع بندی

با توجه به اینکه طراحی نمای ساختمان با هوش مصنوعی امری تازه است، نظر قطعی ای در رابطه با تاثیر آن بر این حوزه نمی توان داد. با این حال برخی از طراحان مبتدی صرفا روی کار با هوش مصنوعی تمرکز می کنند. این تکنولوژی در حال توسعه است و سرعت کار طراحان و معماران را نیز بالا تر می برد. بخش های زیادی از طراحی هستند که هوش مصنوعی در آن ها نفوذ نکرده است. این تکنولوژی برخی از محدودیت های مرتبط با تعامل با مشتریان را رفع نمی کند و درک کاملی از نحوه حرکت افراد و تعامل با اشیا ندارد. در این نوشته کوشیدیم جنبه های مثبت این اتفاق را بررسی کنیم و به معرفی نمونه هایی از ابزار هوش مصنوعی در معماری بپردازیم.