5/5 امتیاز از (1 رای )

نمای ساختمان یکی از مهم ترین اجزای ساختمان است که به عنوان پوسته آن نیز شناخته می شود. نمای ساختمان از سازه در برابر عوامل محیطی مانند تغییرات آب و هوایی شدید محافظت می کند. علاوه بر این مهم ترین عاملی که روی ظاهر ساختمان تاثیر می گذارد، نمای آن است. در ساختمان های کوچک و کلاسیک نما ها به صورت ساده و با مصالح سنتی از جمله ماسه و سیمان اجرا می شدند. اما امروزه برای اجرای نمای سازه های بزرگ به کار های مختلفی از جمله شاسی کشی نیاز است. در این مقاله درمورد شاسی کشی نما و نکاتی که لازم است درمورد آن بدانید، توضیح خواهیم داد.

شاسی کشی نما چیست؟

شاسی کشی نما

شاسی کشی نام های دیگری مثل آهن کشی نما یا نبشی کشی نمای ساختمان نیز دارد.

شاسی کشی را ممکن است با نام آهن کشی نما یا نبشی کشی نمای ساختمان نیز بشناسند. در شاسی کشی یک سطح صاف برای اجرای نما آماده می شود. همچنین ممکن است که از یک عنصر نگهدارنده برای ایجاد نمای ساختمان استفاده شود.

شاسی ای که برای نمای ساختمان کشیده می شود با توجه به پوسته خارجی آن می تواند متفاوت باشد. برای مثال آن دسته از نما های سیمانی یا سنگی نیاز به شاسی کشی دارند که در آن قوطی های با ابعاد 40*40 ، 40*60 یا 40*80 استفاده شده باشد. در شاسی کشی نما باید از میلگرد های کمکی و رابیتس استفاده کرد. اما برای اجرای زیر سازی و شاسی کشی نما هایی که از چوب ساخته می شوند، تنها به تراش های چوبی برای نگه داشتن سازه نیاز است.

طراحی شاسی کشی نما

طراحی شاسی کشی

در مراحل ساخت ساختمان، شاسی کشی نما اهمیت ویژه ای دارد.

مهم ترین کاری که برای اجرای نما باید انجام داد، طراحی شاسی کشی نما است. طراحی نما و شاسی کشی آن باید توسط مهندس معمار انجام شود. مهندس معمار با توجه به معیار های طراحی و نقص های سازه مانند برون رفتگی ها، نوع شاسی کشی نما و متریالی را که باید برای این کار انتخاب شود، انتخاب می کند. برای مثال برخی از رایج ترین موادی که برای شاسی کشی به کار برده می شوند شامل چوب، سنگ، سرامیک، آجر و کامپوزیت می شود.

یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش های شاسی کشی مربوط به تعیین تراز عمودی و افقی آن می شود. در صورتی که این مرحله با بی دقتی انجام گیرد، ممکن است موجب بروز مشکل در کل نما شود. در نتیجه بهتر است که نهایت دقت را داشته باشید و از مهندسان و معماران باتجربه و خبره کمک بگیرید. همچنین تجهیزاتی مانند لیزر و دوربین های نقشه برداری به تعیین نقاط شاسی کشی کمک می کنند. برای یک شاسی کشی دقیق تر، بهتر است که ابتدا نما های عریض و سپس انتهای کار را مشخص و ریسمان کشی کرد. در انتها نیز می توان نقاط میانی را تعیین کرد.

انواع شاسی کشی نما

انواع

هر سازه ای، نوع شاسی کشی مخصوص به خود را دارد.

  • شاسی کشی نمای ساختمانی و بتنی

برای شاسی کشی نمای ساختمان که با بتن اجرا می شود، باید ابتدا از پروفیل های مناسب استفاده کنید. همچنین پلیت های با فواصل تعیین شده باید در نقشه های محاسباتی و معماری مشخص شوند. پلیت ها به وسیله رول بولت ها به ستون ها و تیر های افقی سازه متصل می شوند و بعد از آن می توان پروفیل ها را بر این پلیت ها نصب و جوشکاری کرد تا کار شاسی کشی به انتها برسد.

  • شاسی کشی نمای سیمانی

برای شاسی کشی نمای سیمانی باید از رابیتس هایی که به کمک میلگرد هایی به شاسی نما متصل شده اند، استفاده کنید. زیرا مهم ترین مواد به کار رفته در نمای سیمانی ملات و دوغاب است و رابیتس بیشترین سازگاری را با آن دارد. برای اجرای بهتر شاسی کشی نما باید رابیتس ها را به صورت دو لایه استفاده کنید و ستون های رابیتس مابین یکدیگر قرار بگیرند. با این کار میزان ملات و دوغاب بین رابیتس های نصب شده روی نما به حداقل می رسد.

  • نمای سنگی

از رایج ترین نما هایی که امروزه استفاده می شوند، نما های سنگی هستند. نما های سنگی به دلیل وزن بسیار بالایی دارند، شاسی کشی شان باید با دقت زیادی انجام شود.

شاسی کشی اینگونه نما ها که با استفاده از سنگ ساخته می شوند، باید با استفاده از جوشکاری و اتصالات دقیق انجام شود. همچنین اجرای شاسی کشی برای نمای سنگی باید به جزئیات به دو صورت انجام شود. شاسی کشی سنگ نما باید به صورت پیچ شدن سنگ ها به زیر سازه انجام شود. همچنین به صورت شیار زدن پشت سنگ و قرار گرفتن آن در ریل های متصل به شاسی که هر کدام از آن ها دارای روش های مشخصی هستند، صورت گیرد.

از مدل های شاسی کشی برای نما های سنگ استفاده از آن ها در سبک نمای رومی است که بسیار متداول است. سطح نما از سنگ های ریز و درشت و برجسته بسیار زیادی تشکیل شده و برای نگه داشتن آن حتما به آهن کشی نیاز است.

  • نمای کامپوزیت

نما های کامپوزیت به دلیل این که وزن زیادی ندارند، شاسی کشی شان ساده تر است. برای شاسی کشی کامپوزیت باید پیچ های سرمته ای را به کار برد. در شاسی کشی های نمای کامپوزیت از لاستیک های بسته استفاده می شود تا امکان رسیدن آب و رطوبت به پیچ های آن به حداقل برسد. همچنین در مواردی بین کامپوزیت ها ممکن است که با فوم پر شود. همچنین ممکن است که از چسب پلی یورتان برای آب بندی نما استفاده شود.

جمع بندی

در گذشته ساخت نما ها ساده تر بود؛ اما امروزه برای اجرای نمای سازه ها به ویژه سازه های بزرگی که دارای نما های پیچیده هستند، باید کار های زیادی انجام داد. یکی از مهم ترین کار هایی که امروزه برای اجرای نما های مدرن در خانه ها باید انجام شود، شاسی کشی است. شاسی کشی می تواند سطح را برای اجرای نما به ویژه قسمت هایی از نما که نیاز به برجستگی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد این که شاسی کشی نما چیست و چه مدل هایی دارد توضیح دادیم.