4/5 امتیاز از (2 رای )

یکی از مهم ترین قسمت های هر خانه ای نمای آن است. نمای ساختمان از خانه شما در برابر عوامل محیطی مانند تغییرات آب و هوایی محافظت می کند. همچنین مهم ترین عامل تاثیر گذار در ظاهر خانه، نمای آن است. امروزه به دلیل تنوع بسیار بالای مصالح ساختمانی سبک های بسیار مختلفی از نما به وجود آمده اند که هر کدام از مصالح مخصوص خود استفاده می کنند. یکی از سبک های نما ساخت آن با سیمان های رنگی است. برای آشنایی بیشتر در این مقاله قصد داریم درمورد نمای سیمان رنگی توضیح دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی نمای ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

سیمان رنگی چیست و چرا بهتر است آن را برای ساخت نما انتخاب کنیم؟

نمای سیمان رنگی

برای ساخت سیمان رنگی از متریال های مختلفی می توان استفاده کرد.

سیمان های رنگی استفاده بسیار فراوانی در ساختمان سازی دارند. سیمان های رنگی را ممکن است که با نام های بتن رنگی و سیمان الوان نیز بشناسند. این سیمان ها همان طور که از نامشان پیداست به دلیل طیف گسترده رنگی ای که دارند، می توانند در هر سبک از نمایی برای افزایش جذابیت و زیبایی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند.

علاوه بر زیبایی که نمای سیمان رنگی دارد، سیمان های رنگی می توانند از ساختمان در برابر تغییرات آب و هوایی و دیگر مشکلات محیطی به خوبی محافظت کنند. برای ساخت سیمان های رنگی از مواد شیمیایی استفاده می شود که در ادامه درمورد نحوه ساخت آن ها توضیح خواهیم داد.

سیمان های رنگی که برای ساخت نما به کار برده می شوند، دارای دو مدل سیاه و سفید هستند. سیمان رنگی با اضافه کردن رنگ های تیره، خنثی و جذب کننده گرما به وجود می آید. البته بسته به پایه ای که انتخاب کرده اید، باید رنگ های مناسبی را نیز به سیمان اضافه کنید. سیمان سفید بیشتر برای تولید رنگ های روشن سیمان رنگی و پایه سیاه نیز برای تولید سیمان رنگی با رنگ های تیره استفاده می شود. پودر رنگی که برای ساخت سیمان های رنگی به کار برده می شود، حدود 10 برابر ذرات کوچک تری از سیمان دارد. به همین دلیل می تواند به راحتی سیمان را تحت تاثیر رنگ خود قرار دهد.

نحوه ساخت سیمان های رنگی مختلف

برای ساخت نمای سیمان رنگی باید ابتدا به سیمان خود رنگ بدهید. برای ساخت سیمان هایی با رنگ های متفاوت می توانید از ترکیبات زیر استفاده کنید:

  • اکسید آهن

اکسید آهن برای ساخت سیمان هایی به رنگ قرمز، سیاه، قهوه ای و زرد استفاده می شود.

  • اکسید تیتانیوم

اکسید تیتانیوم تنها برای ساخت سیمان به رنگ سفید استفاده می شود.

  • اکسید کروم

اکسید کرم قادر است که تا رنگ سیمان را به سبز و زرد مایل به سبز تغییر دهد.

  • اکسید کبالت

اکسید کبالت برای تغییر رنگ سیمان به قهوه ای استفاده می شود.

  • اکسید منگنز

اکسید منگنز قابلیت تغییر رنگ سیمان را به آبی لاجوردی دارد.

مزایای سیمان های رنگی

مزایا

سیمان رنگی در هر سبکی قابل استفاده است.

سیمان های رنگی مزایای بسیار زیادی ارائه می دهند و در رنگ های زرد، قهوه ای، قرمز، سبز، نارنجی، سفید و مشکی موجود هستند. هر کدام از رنگ های اصلی نیز خود دارای طیف های مختلفی هستند. به همین دلیل اولین مزیت نمای سیمان رنگی این است که شما انتخاب نامحدودی برای ساخت رنگ سیمان مورد نظر خود دارید.

مزیت بعدی سیمان های رنگی مزیت ساختاری است؛ زیرا سیمان های رنگی قدرت چسبندگی بسیار بیشتری نسبت به سیمان های معمولی دارند. همین باعث شده است تا از این سیمان نه تنها در نما بلکه در انواع کفپوش ها نیز استفاده کنند. علاوه بر این رنگ سیمان همیشه ثابت است و تحت تاثیر مواد شیمیایی مختلف یا عوامل محیطی مانند تغییرات آب و هوایی شدید عوض نمی شود. حتی گذر زمان نیز باعث تغییر رنگ و کاهش کیفیت نمای سیمان رنگی نخواهد شد.

علاوه بر مواردی که گفته شد، سیمان های رنگی بسیار انعطاف پذیر هستند. به همین دلیل شما می توانید از سیمان رنگی در قالب های مختلف استفاده کنید. به همین خاطر است که با استفاده از سیمان های رنگی امکان ساخت نما های با طراحی بسیار خلاقانه وجود دارد.

مزیت مهم بعدی سیمان های رنگی قدرت استحکام بسیار بالای آن ها است. سیمان های رنگی به سختی خراش بر می دارند یا آسیب می بینند. به همین دلیل لازم نیست که نگرانی از بابت تعمیرات یا بازسازی نمای سیمان رنگی حداقل تا مدت طولانی داشته باشید.

نمای سیمان رنگی ساختار یکنواخت و بدون درزی دارد که باعث می شود بسیار زیبا تر به نظر برسد. همچنین این سیمان های رنگی به دلیل این که در لایه های بسیار نازکی اجرا می شوند، مقاومت مکانیکی بسیار بالایی دارند. سیمان های رنگی در نما با لایه های 1 تا 4 میلی متری اجرا می شوند. همچنین جالب است بدانید که این سیمان ها با محیط زیست نیز سازگار هستند و حداقل ردپای کربن را در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی به جای می گذارند.

معایب سیمان های رنگی

معایب

سیمان رنگ روشن آلودگی و غبار را به خود جذب می کند.

نمای سیمان رنگی با وجود تمامی مزایایی که ارائه می دهد یک سری معایب نیز دارد. یکی از معایب سیمان های رنگی به خصوص در رنگ های روشن این است که کمی آلودگی و گرد و غبار را به خود جذب می کند که باعث می شود از زیبایی اولیه آن تا حدودی کاسته شود. البته امکان برطرف کردن این مشکل با نماشویی وجود دارد. همچنین شما می توانید با استفاده از راهکار های مختلف مانند استفاده از سیمان های نانو میزان جذب آلودگی را به حداقل بسانید.

مشکل دیگری که وجود دارد، این است که رطوبت سنگین و مرطوب بودن همیشگی باعث می شود تا سیمان آسیب ببنید. این آسیب خود را با ترک خوردن نشان خواهد داد. البته خوب است بدانید ترک های سیمان رنگی به راحتی قابل ترمیم هستند.

جمع بندی

برای ساخت نمای خانه می توانید از سبک ها و مصالح ساختمانی مختلفی استفاده کنید. یکی از مقاوم ترین و زیبا ترین مصالح ساختمانی که می توان برای ساخت نما استفاده کرد، سیمان های رنگی هستند. سیمان های رنگی مقاومت بسیار بالایی در برابر آسیب های محیطی دارند. همچنین امکان ساخت آن ها در طیف های رنگی مختلف باعث شده است تا استفاده از آن ها در تمامی مدل های نما، رایج باشد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد نمای سیمان رنگی توضیح دادیم.