3.8/5 امتیاز از (15 رای )

با توجه به سبکی که برای ساخت نمای خانه خود انتخاب کرده اید، قسمت های مختلفی برای ساخت و ساز وجود خواهد داشت. امروزه یکی از محبوب ترین سبک هایی که می توانیم به وفور آن را هم در ایران و هم در نقاط مختلف جهان مشاهده کنیم، سبک نمای رومی است. سبک نمای رومی از جمله نما های لوکس محسوب می شود که توجهات زیادی را به خود جلب می کند. یکی از مهم ترین قسمت های نمای رومی، تاج نمای رومی است که در این مقاله برای آشنایی بیشتر قصد داریم درمورد آن توضیح دهیم.

تاج نمای رومی چیست؟

تاج نمای رومی

تاج نمای رومی بخشی خاص از نمای رومی و نماد پیروزی است.

همان طور که می دانید، شکوه و عظمت و انتقال حس قدرت آمیخته شده با هنر معماری از جمله ویژگی های نمای رومی است که باعث می شود روی افراد تاثیر قوی داشته باشد. اما یکی از مهم ترین قسمت های یک نمای رومی که باعث می شود قدرت این تاثیر گذاری دو چندان شود، تاج نما است. تاج نما در واقع یک بخش خاص از نما های رومی است که به عنوان نمادی از پیروزی و تجلی عظمت ساخته می شود.

استفاده از تاج نمای رومی سابقه تاریخی بسیار طولانی دارد. تاج نما های رومی در گذشته برای یادآوری پیروزی ها و افتخارات سیاسی و نظامی روی ساختمان های مختلف قرار می گرفتند. تاج نما در واقع به شکل یک دروازه بزرگ است که از ستون، قوس و تراشکاری های تزئینی تشکیل شده است. تاج ها علاوه بر سازه های مختلف معمولا در ورودی شهر ها و موقعیت های مهم نصب می شدند.

یکی از معروف ترین نمونه های تاج نمای رومی که می توانید آن را مشاهده کنید، تاج کنستانتین است که در شهر رم ایتالیا قرار گرفته است. این تاج به عنوان یادبودی برای پیروزی امپراتور کنستانتین در برابر رقبا و جنگ های مختلف ساخته شد. تاج نما با گذر زمان وارد معماری مدرن نیز شد. امروزه می توانید تقریبا در تمامی نما های رومی و حتی برخی از نما های خاص تاج نما های رومی را مشاهده کنید. تاج رومی نمادی از قدرت و پیروزی است و هنوز هم برای عظمت بخشیدن به سازه های مختلف از آن استفاده می شود.

مدل های مختلف تاج نمای رومی از نظر مصالح ساختمانی

تاج نمای رومی

سنگی، آجری، چوبی، فلزی و گچی از جمله مدل های تاج نمای رومی هستند.

تاج نمای رومی ساخته شده، نسبت به مصالحی که در ساخت آن به کار رفته است می تواند با دیگر تاج نما های رومی تفاوت داشته باشد. برخی از مهم ترین مدل های تاج نما های رومی از این نظر عبارتند از:

  • تاج نمای سنگی

سنگ از مهم ترین مصالح ساختمانی در ساخت نما های رومی است. در نتیجه تعجبی ندارد که اکثر تاج نما های رومی از سنگ ساخته شده باشند. رایج ترین سنگ ها برای ساخت نما های رومی شامل سنگ های گرانیت، مرمر، آهک، تراورتن و… می شوند. سنگ به دلیل مقاومت بالا و زیبایی طبیعی از بهترین مصالحی است که با آن می توان تاج نمای رومی را ساخت.

  • تاج نمای آجری

تاج نمای آجری نیز همان طور که از نام آن پیدا است، با استفاده از آجر های خشتی یا سفالی ساخته می شود. آجر هایی که برای ساخت نمای رومی به کار برده می شوند، معمولا تزئین شده اند. آجر به دلیل زیبایی و انعطاف پذیری بالایی که دارد، می تواند در ساخت انواع تاج نمای رومی به کار برده شود.

  • تاج نمای چوبی

استفاده از چوب در ساخت نما رومی چندان رایج نیست؛ اما در برخی از نما ها دیده می شود. ساخت این نوع تاج نما ها بیشتر برای ساختمان های چوبی یا ساختمان هایی که اندازه کوچک تری دارند، استفاده می شود.

  • تاج نمای آلومینیومی یا فلزی

مقاومت در برابر عوامل محیطی مختلف مانند تغییرات آب و هوایی و ویژگی مهمی مانند شکل دهی آسان، از مهم ترین عواملی هستند که باعث می شوند از آن برای ساخت تاج نمای رومی مدرن استفاده شود.

  • تاج نمای سیمانی یا گچی

قابلیت مدل سازی و تزئین راحت تر، مهم ترین ویژگی هایی هستند که باعث می شوند استفاده از سیمان و گچ برای ساخت نما رومی عاقلانه تر باشد.

انواع تاج نمای رومی از نظر شکل و فرم

یکی از عواملی که باعث تفاوت تاج نما های رومی با یکدیگر می شود، تفاوت آن ها در شکل و ظاهر است. برخی از مدل های این نوع تاج نما از نظر شکل و فرم عبارتند از:

  • تاج نمای کوچک

تاج نمای کوچک درست مانند نام خود کوچک و ساده است و ساخت آن هزینه کمتری دارد. شکل آن نیز بیشتر به صورت یک لبه یک تکه ساده است.

  • تاج نمای ترکیبی

تاج نما های ترکیبی با کنار هم قرار گرفتن چندین مصالح ساختمانی مختلف و پروفیل ساخته می شوند. استفاده از اجزایی مانند تخته ها و قوس های زیبا در تاج نمای ترکیبی مشاهده می شود.

  • تاج نمای قوسی

تاج نمای رومی دارای مدل قوسی نیز است. مدل های قوسی نقش برجسته کردن نمای رومی را به عهده دارند. ویژگی ای که تاج نمای قوسی دارد این است که می توان آن را هم به صورت تک و هم متعدد در ساخت نما استفاده کرد.

  • تاج نمای تاشو مستطیل

این نوع تاج نما همان طور که از نام آن نیز پیدا است به شکل مستطیل است. اما دلیل تاشو بودن آن طراحی حالت شکسته است که باعث می شود ظاهر بسیار شیک و زیبایی نیز داشته باشد.

  • تاج نمای تزئینی

تاج نمای تزئینی به طور خاص با مجسمه های لوکس تزئین می شود. البته به جای مجسمه ممکن است از نقوش، اشکال هندسی، گل یا هر طرح دیگری نیز استفاده شود.

جمع بندی

نمای رومی از زیبا ترین نما هایی است که می توان برای ساخت نمای خانه از آن بهره گرفت. نما های رومی حس قدرت و عظمت را به فرد منتقل می کنند و می توانند برای نمای خانه زیبایی بسیاری به ارمغان بیاورند. نما های رومی از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند. یکی از مهم ترین قسمت های نمای رومی، تاج آن است. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد این که تاج نمای رومی چیست و چه مدل هایی دارد توضیح دادیم.