آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

مزایای استفاده از محصولات بتنی در ساخت و ساز

بتن بعد از آب پر‌مصرف‌ترین ماده در جهان محسوب شده و امروزه بیشتر از سایر مصالح در معماری و ساختمان‌سازی به کار می‌رود. مصالح و قطعات بتنی انواع مختلفی داشته و بسته به کاربردی که دارند در بخش‌های گوناگون سازه‌ها به کار می‌روند. بتن آماده، بتن سبک، بتن سنگین، بتن پیش ساخته و بتن معمولی و…برخی از انواع متفاوت این ماده هستند. اما به طور کلی پایه ساختار همه محصولات بتنی به آب، سیمان و سنگدانه‌ها می‌رسد. در ادامه این مقاله قصد داریم به مزایای استفاده از محصولات بتنی در ساخت و ساز بپردازیم.

مزایای استفاده از محصولات بتنی در ساخت و ساز
مزایای استفاده از محصولات بتنی در ساخت و ساز

اهمیت استفاده از بتن در سازه‌های مختلف

قبل از اینکه به مزایای استفاده از محصولات بتنی در ساخت و ساز بپردازیم باید درباره عنصر‌های سازنده بتن و اهمیت آن در سازه‌ها صحبت کنیم. آب، سنگدانه‌ها و سیمان پرتلند از اجزا و مواد تشکیل‌دهنده بتن محسوب می‌شوند. در این ترکیب سیمان حالت پودری داشته و در زمان اختلاط به آب و سنگدانه اضافه می‌شود. خاصیت چسبندگی مخلوط سیمان و آب باعث چسبیدن ماسه و سنگدانه به یکدیگر می‌شود، سپس این ماده پس از گذشت زمان، سخت شده و بتن ایجاد می‌شود. بتن از مقاومت و دوام بالایی برخوردار بوده و استفاده از آن در صنعت ساختمان‌سازی بسیار آسان است. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از بتن در سازه‌های مختلف می‌پردازیم:

1. قابلیت شکل‌دهی و قالب‌گیری

بتن در حالت مایع خود می‌تواند با کمک دستگاه‌های اتوماتیک در قالب‌های مختلف ریخته شده تا به شکل و اندازه مورد نظر در بیاید. به عنوان مثال قطعات پیش‌ساخته بتنی در یک قالب مخصوص و قابل استفاده مجدد ریخته شده و پس از عمل‌آوری در یک محیط کنترل شده، برای نصب و استفاده به محل اجرای پروژه منتقل می‎‌شوند.

2.قیمت ارزان و مقرون‌به‌صرفه

در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی مانند فولاد و پلیمر‌ها هزینه تولید بتن بسیار کمتر است. همه عناصر و موادی که در تولید بتن استفاده می‌شوند به سادگی در دسترس بوده و در همه نقاط کشور وجود دارند.

3.مقاومت بالا در برابر آب

بتن در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی مثل چوب و فولاد از مقاومت و دوام بیشتری در برابر آب برخوردار است. بتن خاصیت ضد آب ندارد اما می‌تواند برای مدت زیادی در معرض آب قرار گرفته و مستهلک نشود. همین ویژگی خاص است که باعث شده بتن، بهترین گزینه برای پروژه‌های ساخت‌و‌ساز در زیر یا معرض آب محسوب شود. خط لوله، کانال‎ها، سد‌ها و پروژه‌های ساحلی برخی از این پروژه‌ها هستند. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که مواد شیمیایی موجود در آب مانند سولفات و کلرید می‌تواند در دراز مدت باعث خوردگی بتن شوند.

4.قابلیت بازیافت و مصرف دوباره

برخی از زباله‌های صنعتی بعد از بازیافت، می‌توانند به عنوان جایگزین سنگدانه و سیمان در تولید بتن استفاده شوند. به عبارتی تولید بتن می‌تواند تا حد زیادی از تولید زباله‌های صنعتی و آسیب به محیط زیست بکاهد. استفاده از زباله‌های صنعتی بازیافت شده در تولید بتن می‌تواند مشخصات محصول را ارتقا داده و بر کیفیت آن بیافزاید.

5. دوام و عمر مفید بالا

برای تولید و به عمل‌آوری بتن استاندارد، آن را در دمای محیط قرار داده و به حداکثر مقاومت خود می‌رسانند. بتن استانداردی که با رعایت همه این قوانین و اصول تهیه شده باشد از دوام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و سال‌ها بدون تغییر باقی می‌ماند. این استانداردهای جهانی توسط تولیدکننده انواع قطعات بتنی باید رعایت شود.

اهمیت استفاده از بتن در سازه‌های مختلف
اهمیت استفاده از بتن در سازه‌های مختلف

6. پایدار در برابر گرما و دمای بالا

بتن از مقاومت زیادی در برابر دمای بالا برخوردار بوده و به نسبت فولاد یا چوب در برابر حریق و آتش‌سوزی پایداری بیشتری از خود نشان می‌دهد. تحقیقات نشان داده که بتن حداقل 2 و حداکثر 6 ساعت پس از آتش‌سوزی می‌تواند مقاومت کرده و ساختار خود را حفظ کند.

7. نصب آسان و بدون هزینه نگهداری

اغلب محصولات بتنی در کارگاه‌ ساخته شده و به محل اجرای پروژه منتقل می‌شوند. به همین دلیل به هزینه و انرژی کمتری برای سازنده و نیروی کار دارند. محصولات بتنی به نسبت سازه‌های فلزی و به تعمیر و مراقبت خاصی نیاز ندارند.

معرفی پرکاربرد‌ترین محصول بتنی در ساخت‌ و‌ ساز

بعد از معرفی مزایای استفاده از محصولات بتنی در ساخت و ساز باید با پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی در سازه‌ها آشنا شوید. در دنیای امروز سبک‌سازی سازه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و استفاده از مصالح ساختمانی جدید رواج پیدا کرده است. یکی از این محصولات نوین بلوک سقفی بوده که بین تیرچه‌ها قرار می‌گیرد. بلوک سقفی بسته به نوع کاربردی که دارد می‌تواند از متریال ستن، یونولیت و سفال ساخته شود. به طور کلی متریال بلوک سقفی و مواد تشکیل‌دهنده آن نباید روی بتن اثر شیمیایی بگذارند.

اهمیت استفاده از بتن در صنعت ساخت و ساز
اهمیت استفاده از بتن در صنعت ساخت و ساز

خرید انواع مصالح ساختمانی از بهترین تولید کننده محصولات بتنی  

بتن از مصالح قوی و مستحکم در صنعت ساختمان‌سازی به شمار رفته و استفاده از انواع آن بهترین راه برای سبک‌سازی سازه است. در این مقاله به صورت کلی به مزایای استفاده از محصولات بتنی در ساخت و ساز پرداخته و برخی از ویژگی‌های انواع بتن را معرفی کردیم. همچنین استانداردهای جهانی تولید بتن و محصولات بتنی را در این لینک https://www.iso.org/standard/41260.html نیز می توانید بررسی کنید.

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *