آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

گاتر چیست؟

یکی از اجزای مهم تاسیسات ساختمان های مسکونی و تجاری گاتر هدایت آب است که معمولاً توجه چندانی به آن نمی شود. اما این بخش کوچک از تاسیسات ساختمان، هم از نظر کارایی، هم از نظر زیبایی، بخش بسیار مهم و تاثیرگذاری است. به طور کلی گاتر به کانال پیش ساخته هدایت آب گفته می شود که در کف محوطه های مختلف ساختمان، برای جمع آوری آبهای سطحی حاصل از شستشو یا باران، مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در ساختمان های مسکونی برای جمع آوری آب سرریز دور استخر، انتهای رمپ و محوطه های داخلی پارکینگ، موتورخانه، کف سرویسها، بام، تراس، حیاط و سایر فضاهای مشابهی که نیاز به جمع آوری و هدایت آب در کف داشته باشیم، از گاتر استفاده می کنیم. همچنین در پروژه های صنعتی، به عنوان نمونه در کف کارخانجات، آشپزخانه های صنعتی و… نیز حتماً به گاتر نیاز داریم. در ادامه با انواع گاتر و نحوۀ صحیح انتخاب گاتر بیشتر آشنا می شویم.

گاتر چیست

گاتر و گریتینگ

گاتر و گریتینگ پیش ساخته انواع گوناگونی دارد که برای هر کاربری با توجه به میزان مقاومت وزنی مورد نیاز، مدل مناسب را انتخاب می کنیم. جنس بدنۀ گاترهای معمولی عمدتاً از پلی پروپیلن و مدلهای صنعتی ترکیبی از PP و PE می باشد. جنس گریتینگ اما می تواند پلاستیکی یا فلزی باشد. انواع گریتینگ چدنی، گالوانیزه، استیل، پلی آمید، پلی آمید کامپوزیت، پلی پروپیلن و … در طرح ها و ضخامت های مختلف موجود است. در محیط با خوردگی بالا، از گاتر با گریتینگ پلیمری یا استیل و در فضاهای معمولی از گاترهای با گریتینگ چدن یا گالوانیزه استفاده می کنیم. همچنین گاترهای پیش ساخته بر اساس استاندارد EN1433 اروپا در کلاسهای مختلف مقاومت وزنی طبقه بندی می شوند. که در ادامه با این کلاسهای مقاومت وزنی بیشتر آشنا می شویم.

کانال پیش ساخته آب

کلاس های مقاومت وزنی انواع کانال پیش ساخته

تمامی کانال های پیش ساخته تولید اروپا، با گذراندن آزمایشات مختلف، موفق به اخذ استاندارد می شوند. این استاندارد در کلاسهای A تا F کانالها را دسته بندی می کند. پر کاربردترین کلاسهای مقاومت وزنی عبارت است از:

  • A15 : این کلاس برای فضاهای با تردد نفر پیشنهاد می شود. مثل دور استخر، محوطه مسکونی، بام و …
  • B125 : این کلاس برای فضاهای با عبور اتومبیل سبک مثل محوطه داخلی پارکینگ مسکونی مناسب است.
  • C250 : این کلاس برای فضاهای پر تردد مثل کف کارخانجات یا رمپ پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر کلاسهای مقاومت وزنی رسمی، بعضی شرکتها کلاسهایی مثل Trafficable در محصولاتشان معرفی می کنند که به عنوان مثال بین کلاس A و B قرار می گیرد. و برای فضاهایی مثل حاشیه پارکینگ که گاهی ممکن است ماشین از روی گاتر عبور کند، کاربرد دارد.

گاتر و گریتینگ

بهترین مرجع خرید گاتر کجاست؟

وب سایت www.Gutters.ir بهترین مرجع تخصصی، برای بررسی و انتخاب انواع گاتر یا کانال پیش ساخته آب، گریل، گریتینگ و کفشورهای خطی است. در این وب سایت با انواع گاترهای پیش ساخته از برندهای مختلف آشنا می شویم. انتخاب گاتر مناسب در ساختمان سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در بسیاری از ساختمان های قدیمی با گاترهای شکسته و غیر قابل استفاده مواجه می شویم که علاوه بر ظاهر نامناسب، مشکل نشتی آب و … نیز دارند. اما در صورتی که در هنگام احداث ساختمان، از گاتر متناسب با کاربری و استاندارد استفاده کنیم، این مشکلات در دراز مدت پیش نخواهد آمد. یکی از معروف ترین و با کیفیت ترین برندهای گاتر پیش ساخته در جهان، برند هاراتون آلمان است که در ایران نیز نمایندگی فروش دارد. با انتخاب گاتر از برندهای معتبر، خاطرمان تا پایان عمر ساختمان، آسوده خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *