آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

 

مقدمه

همان‌طور که واضح است، دنیای صنعت و جهان تکنولوژی همواره رو به پیشرفت می‌باشد. به همین دلیل خرید پیچ و مهره و استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از پیچ و مهره در ساخت و ساز و مهندسی مدرن است. استفاده از پیچ و مهره در سازه‌های فلزی نسبت به سازه‌های بتنی بیشتر می‌باشد. به همین منظور خرید و فروش پیچ و مهره‌های ساختمانی از جمله پیچ چوب در حال افزایش است. در این مقاله قصد داریم به انواع پیچ‌های ساختمانی در ساخت و ساز و مهندسی مدرن بپردازیم. با ما همراه باشید. 

 

پیچ و مهره در ساخت و ساز و مهندسی مدرن

برای افرادی که کارشان شامل ساخت و ساز، تعمیر و ساختن قطعات مختلف نمی‌شود، تجهیزات سخت افزاری ممکن است بی اهمیت به نظر برسد. در واقع، تجهیزات سخت افزاری مانند اقلام کوچک مثل پیچ و مهره‌ها مثل پیچ آلن و به طور کلی بست‌ها ممکن است مهم به نظر نرسند، اما به خصوص برای سازه‌های پیچ و مهره‌ای، مهم هستند. در واقع، این اتصالات، تمدن مدرن را در کنار هم نگه می‌دارند؛ زیرا بدون آن‌ها، تقریباً هیچ چیزی نمی‌توان ساخت و یا نگه داشت. اثاثیه، ابزار، ساختمان‌ها، لوازم خانگی، اتومبیل، دوچرخه، ماشین آلات، و قطعات بی‌شمار دیگری توسط تجهیزات سخت‌افزاری مانند پیچ و مهره به خوبی در کنار هم قرار می‌گیرند.

بدون این اقلام به ظاهر کوچک که «همه چیز» را در کنار هم نگه می‌دارند، تمدن مدرن آن چیزی که امروز است نخواهد بود. بسیاری از سازه‌های بزرگ و عظیم الجثه برای سرپا ماندن به همین اجزای کوچک وابسته هستند. به دلیل استفاده فراوان و کاربرد مختلف پیچ و مهره، تاکنون انواع مختلفی از آن‌ها از جمله پیچ‌های ساختمانی تولید و عرضه شده‌اند. هم چنین با توجه به کاربرد این پیچ و مهره‌ها، استانداردهای مختلفی برای هر کدام وجود دارد. اتصال دهنده‌ها در صنعت ساختمان برای اتصال دو یا چند شی به یکدیگر به صورت دائمی و یا غیر دائمی استفاده می‌شوند.

 

پیچ های ساختمانی چیست؟

پیچ‌های ساختمانی (که گاهی پیچ‌های سازه‌ای نیز نامیده می‌شوند) بست‌های بلند و محکمی هستند که برای نگه‌داشتن سازه‌های ساختمان، تکیه‌گاه‌ها و سایر مواردی که نیاز به اتصال طولانی‌ مدت دارند استفاده می‌شوند. پیچ‌های معمولی و پیچ‌های ساختمانی را می‌توان برای بسیاری از کارهای مختلف استفاده کرد. پیچ‌های سازه‌ای اغلب چندین برابر بیشتر از نمونه‌های معمولی خود هزینه دارند، به این معنی که ممکن است نخواهید از آن‌ها برای پروژه های روزمره استفاده کنید. به دلیل داشتن اهمیت زیاد این پیچ‌ها در ساخت و ساز، آن‌ها از یک آلیاژ فولادی قوی‌تر نسبت به سایر پیچ‌ها ساخته شده‌اند که برای افزایش دوام، تحت عملیات حرارتی قرار گرفته‌اند. این باعث می‌شود این پیچ‌ها برای پروژه‌هایی که به قدرت نگهداری زیادی نیاز دارند، مانند بستن خانه‌ها یا تکیه‌گاه‌های ساختمان، عالی باشند. در ادامه با برخی از پیچ‌های ساختمانی آشنا خواهیم شد:

  • پیچ لگ   (lag screw)

از پیچ لگ در صنایع ساختمانی و چوبی استفاده می‌شود. پیچ‌ لگ از جمله پیچ‌های سنگینی هستند که شبیه به پیچ چوب می‌باشند و بیشتر برای پروژه‌های فضای باز که شامل زمین‌های بازی، نرده‌ها و سازه‌های باغ هستند، استفاده می‌شوند. 

  • پیچ های چوبی

امروزه معمولاً از پیچ‌های چوبی به جای پیچ لگ استفاده می‌شود؛ زیرا دارای رزوه‌های درشت‌تر و بلندتری هستند. این نوع پیچ ها از بسیاری از پیچ‌های موجود قوی‌تر هستند که آن‌ها را برای ساخت و سازهای ساختمانی عالی می‌کند.

  • پیچ های ورق فلزی

پیچ‌های ورق فلزی را می‌توان برای انواع فلزات نازک استفاده کرد. این پیچ‌ها با انواع رزوه‌ها و شکل‌های مختلف سر، موجود است. 

  • پیچ های بتنی

پیچ‌های بتنی دارای پوششی با استحکام بالا، همراه با رزوه منحصر به فرد هستند. این پیچ‌ها باعث می‌شوند بتن و بسیاری از مواد دیگر مورد استفاده در سنگ تراشی و یا صنایع مختلف دیگر را به هم اتصال دهد.

  • پیچ های HV با گرید 10.9

پیچ‌های فولادی 10.9 از فولاد با درصد کربن متوسط تولید شده‌اند و در نتیجه مقاومت بالایی دارند. در واقع پیچ  HV نوعی پیچ سر شش گوش می‌باشد. اما  به لحاظ سایز و ابعاد با پیچ سر شش گوش تفاوت دارد. این پیچ در نصب تیرآهن، اسکله‌های فلزی، نیروگاه‌ها، پل‌های فلزی، برج‌ها، ساختمان‌ها، خودروهای سنگین مانند ماشین‌های کشاورزی و… کاربرد دارد. مزیت این پیچ نسبت به سایر پیچ‌ها این است که سر بزرگ‌تر و رزوه کوتاه‌تری دارد. همین موضوع باعث شده تا سطح اتکای پیچ بیشتر شود و از آن در بسیاری از سازه‌های فلزی استفاده شود. مهره‌های مرتبط به این پیچ‌ها هم موجود است که به مهره‌های HV  معروف می‌باشد.

  • پیچ های فولادی با گرید 8.8

از پیچ‌های فولادی 8.8 برای سوله سازی و سازه‌های سبک استفاده می‌شود. کاربرد این پیچ هم در خودرو سازی، ساخت و ساز ساختمان، ریل قطارهای تندرو، پل سازی و… می‌باشد. 

اهمیت پیچ و مهره در ساخت و ساز و مهندسی مدرن

پیچ‌ها به طور گسترده اتصال دهنده‌های تمام رزوه و یا نیم رزوه هستند که برای نگه داشتن اجسام در کنار هم استفاده می‌شوند. انواع مختلفی پیچ و مهره‌های فولادی در صنعت برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. برای مثال، نیاز خودرو به بست‌ها با نیاز به بست‌هایی که در هواپیما استفاده می‌شوند، متفاوت است. برای افراد مختلف، ممکن است به نظر برسد که ماشین‌های بزرگ، بتن، فولاد، چوب و … مهم‌ترین بخش‌های یک پروژه ساختمانی هستند؛ اما کسانی که در صنعت هستند می‌دانند که ضروری‌ترین قطعات، پیچ و مهره‌ها هستند.

اگرچه مصالح برای یک کار ساختمانی باید بادوام و مستحکم باشند و ماشین‌ها باید با راندمان بالا کار کنند، اما بدون اینکه اتصال دهنده‌ها همه چیز را در کنار هم نگه دارند، هیچ برج، خانه، پل یا گاراژ وجود نخواهد داشت. صنعت ساختمان در هر پروژه به پیچ و مهره متکی است و به همین دلیل کیفیت آن‌ها بسیار مهم می‌باشد. عوامل زیادی در تعیین اهمیت پیچ و مهره‌ها در سازه‌های مختلف موثر است. در ادامه با این عوامل آشنا خواهیم شد:

  • ایمنی

پیچ و مهره‌های ساخته شده از مواد نامرغوب یا ارزان قیمت ضعیف هستند و می‌توانند سازه را نا امن کنند. سقف‌ها، دیوارها، پل‌های آسیب‌دیده به دلیل اتصال‌دهنده‌های ضعیف، همه افرادی را که از آن استفاده می‌کنند، در معرض خطر قرار می‌دهند. پیچ‌ها و مهره‌های شکسته، زنگ‌زده یا ترک‌خورده ممکن است در صورت از هم پاشیدن سازه، تهدیدکننده زندگی شوند. می‌توان با استفاده از پیچ و مهره‌های باکیفیت در هر پروژه ساختمانی و رعایت نکات دیگر، از این عواقب خطرناک جلوگیری کرد.

  • کارایی

پیچ و مهره‌ها در هر قسمت از ساختمان، از پشت بام گرفته تا سطوح فرعی، یک کار ضروری را انجام می‌دهند و بدون داشتن کیفیت مناسب، در نهایت از کار می‌افتند. یک سقف قرار است آب را از خانه دور نگه دارد و یک پل ساخته شده باید وزن ثابت و ترافیک خودروها را تحمل کند. انواع مناسب پیچ و مهره برای هر کار تضمین می‌کند ‌که آن‌ها می‌توانند آن چه را که شما انتظار دارید، انجام دهند. باید همواره توجه داشت که هر پیچ و مهره برای استفاده در چه مکانی مناسب هستند و با توجه به کاربردشان آن‌ها را انتخاب کرد.

  • داشتن دوام بالا

در کنار یک پروژه ساختمانی استفاده از مصالح محکم بسیار اهمیت دارد. این موضوع در انتخاب پیچ و مهره نیز صادق است. صرف تمام تلاش، هزینه و زمان برای یک پروژه ساختمانی فقط برای آسیب دیدن آن به دلیل پیچ و مهره‌های ضعیف می‌تواند بعداً به تعمیرات پرهزینه نیاز داشته باشد. پیچ و مهره‌های بی کیفیت بیشتر در معرض ترک، شکستگی، زنگ زدگی و سایش هستند و ارزش صرفه جویی در هزینه های اولیه را ندارند.

کاربردهای مختلف پیچ و مهره در ساخت و ساز

پیچ و مهره‌ها در قسمت‌های مختلف ساخت و سازهای متنوع از جمله ساختمان استفاده می‌شود. در ادامه با بخشی از آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • نصب کابینت و ام دی اف
  • نصب کف پوش و پارکت
  • نصب انواع سنگ نماها
  • نصب شیروانی

استاندارد پیچ و مهره در ساخت و ساز 

همان طور که گفتیم پیچ و مهره‌ها برای ایجاد اتصالات محکم در پروژه‌های مختلف بسیار کاربردی هستند. به همین دلیل ساخت آن‌ها براساس استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود. پرکاربردترین استاندارد پیچ و مهره در ساخت و ساز عبارتند از:

  • استاندارد ISO بین المللی
  • استاندارد DIN پیچ و مهره آلمانی
  • استاندارد ASTM آمریکایی
  • استاندارد ANSI

استانداردهای دیگر در مقایسه با استاندارد ANSI بیشتر از سایرین توسط شرکت‌ها و خریداران محبوب است و توسط آن‌ها خریداری می‌شوند. معروف‌ترین این استانداردها با نام‌های ASTM  A325، ASTM A490، ASTM A449 و  DIN 6914 می‌باشند. توجه به استانداردها و کیفیت پیچ‌ و مهره ساختمانی به دلیل داشتن حساسیت بالا و نیاز به مقاومت زیاد در برابر فشار و عوامل محیطی دیگر، از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است.

سخن پایانی

در این مقاله با اهمیت بسیار زیاد پیچ و مهره در ساخت و ساز و مهندسی مدرن آشنا شدیم. دانستیم که بدون داشتن این ابزار کوچک و کاربردی، خطرات زیادی جان و مال ما انسان‌هارا تهدید می‌کند. بنابراین توجه به کیفیت و انتخاب مناسب پیچ و مهره برای کاربردهای مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تیم ما در آلن پیچ همواره در تلاش است تا با کیفیت‌ترین و بهترین پیچ و مهره‌های موجود را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *