آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

یکی از وسایل بسیار پرکاربرد در اتاق خواب و از اجزای سرویس خواب، خصوصا در زمان شروع بکار مدارس برای دانش‌آموزان میز تحریر می‌باشد. میز تحریر یک میز ساده چوبی است که ابعاد مشخص و استانداردی دارد تا نیازهای افراد را پاسخ دهد. وجود اندازه و ابعاد استاندارد یکی از موارد مهم در خرید میز تحریر است. برای راحتی افراد در هنگام استفاده از میز تحریر و جلوگیری از ناراحتی‌های فیزیکی و بدنی باید به ابعاد و اندازه میز تحریر توجه داشت.

 عوامل موثر بر ابعاد میز تحریر

ابعاد میز تحریر باید بر اساس قد و جثه افراد مشخص شود تا کاربر بعد از نشستن پشت میز و استفاده طولانی و پس از گذشت ساعت‌ها، احساس ناراحتی نکند. هرچه فرد در هنگام استفاده از میز تحریر و نشستن طولانی مدت پشت آن، احساس راحتی بیشتری داشته باشد؛ کمتر دچار مشکلات جسمانی و فیزیکی در دراز مدت خواهد شد و راندمان کاری فرد نیز، افزایش پیدا می‌کند.

از آیتم‌های موثر در اندازه استاندارد میز تحریر، ارتفاع، طول، فضای پشت میز، شیب استاندارد و ضخامت می‌باشد. در ادامه درباره هر کدام از این عوامل توضیحاتی برای شما عزیزان ارائه می‌گردد.

 ارتفاع میز تحریر

 ارتفاع میز تحریر باید در اندازه‌ای باشد که گردن فرد در هنگام قرارگیری پشت میز، بیشتر از ۲۰ درجه خم نگردد تا دچار ناراحتی‌های گردن و کمر نشود. به طور معمول، اندازه استاندارد ارتفاع میز تحریر بین ۷۳ تا ۷۷ سانتی‌متر می‌باشد که بر اساس جثه و شرایط قدی کاربران می‌تواند این عدد تغییر کند و متفاوت باشد.

مقدار ارتفاع استاندارد میز تحریر در سنین مختلف  می‌تواند متغیر باشد که عبارتند از،  ۳-۴ سال ۴۶ سانتی متر، ۴-۶ سال ۵۳ سانتی متر، ۶-۸ سال ۵۹ سانتی متر، ۸-۱۱ سال ۶۴ سانتی متر، ۱۱-۱۴ سال ۷۱ سانتی متر و افراد بالای ۱۴ سال ۷۶ سانتی متر است.

طول میز تحریر

 از موارد مهم در اندازه استاندارد میز تحریر، طول میز می‌باشد. طول استاندارد میز تحریر به نوع کاربرد آن نیز بستگی دارد. میز تحریری که برای بزرگسالان طراحی و ساخته می‌شود معمولاً اندازه ای بین ۷۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر دارد که اندازه آن، بر اساس فضای اتاق طراحی می‌شود.

طول میز تحریر برای نوجوانان و کودکان نیز با توجه به فضای اتاق خواب و نیاز آنها طراحی می‌شود.

 عرض میز تحریر

یکی دیگر از موارد مهم در اندازه استاندارد برای میز تحریر عرض میز می‌باشد. اگر اندازه عرض میز مناسب و استاندارد نباشد استفاده از آن سخت و ناراحت کننده خواهد شد. با وجود عرض استاندارد و مناسب میز تحریر، پاها به راحتی در زیر میز حرکت می‌کند و صندلی خیلی راحت در زیر آن قرار می‌گیرد. هنگام خرید میز تحریر باید به اندازه عرض آن توجه داشته باشید. عرض و یا عمق استاندارد برای میز تحریر بین ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر می‌باشد.

فضای پشت میز

 فضای استاندارد پشت میز تحریر، فاصله‌ای است که بین میز تحریر و دیوار پشت سر کاربر قرار دارد. این فاصله در اندازه ۱۲۰ سانتی‌متر می‌باشد تا افراد بتوانند به راحتی صندلی خود را جابجا کنند و خودشان را از پشت میز بیرون بکشانند. با توجه به فضاهای محدود خانگی و یا اتاق خواب کودکان، این اندازه می‌تواند تا ۹۰ سانتی‌متر نیز کاهش پیدا کند.

شیب استاندارد میز تحریر

 وجود شیب در میز تحریر برای افرادی که کارهای تحریری انجام می‌دهند و یا با کامپیوتر کار می‌کنند توصیه نمی‌شود. زیرا باعث ناراحتی‌های فیزیکی چون گردن درد و دست درد در افراد خواهد شد. طریقه درست نشستن پشت میز تحریر به گونه‌ای است که زاویه آرنج‌ها نسبت به میز ۹۰ درجه باشد.

میزهای شیبدار معمولاً برای نقشه کشی و یا الگوهای خیاطی استفاده می‌شوند. بهتر است که میز تحریر با سطح کاملاً صاف انتخاب گردد.

ضخامت میز تحریر

یکی دیگر از موارد مهم و عوامل تاثیرگذار در اندازه استاندارد میز تحریر، ضخامت آن می‌باشد. ضخامت استاندارد برای میز تحریر معمولا ۱۶ میلی‌متر است؛ اما می‌تواند با توجه به وسعت میز و کاربرد آن این ضخامت تغییر کند. به طور مثال در ساخت بعضی از میزها از تخته‌های دوبل استفاده می‌شود که ضخامت معمولاً به ۳۲ میلی‌متر هم می‌رسد.

اهمیت خرید میز تحریر با ابعاد و اندازه استاندارد

 استفاده از میز تحریر با ابعاد استاندارد و مناسب از ایجاد مشکلاتی چون گردن درد، کمردرد، خستگی و کاهش سطح تمرکز جلوگیری می‌کند. باید در هنگام انتخاب و خرید میز تحریر به سن، جثه، قد و فضایی که برای قرار دادن میز در اختیار داریم توجه کنیم  در اینصورت، میز مناسبی خریداری می‌شود و کاربرد لازم را برای افراد خواهد داشت.

پس در خرید میز تحریر به ابعاد استاندارد و مناسب آن توجه شود تا تبدیل به یک وسیله جاگیر و اضافه در اتاق خواب نگردد.

در خرید اینترنتی میز تحریر نیز دقت بالایی داشته باشید تا میز تحریر را در ابعاد مناسب سفارش دهید و پاسخگوی نیازهای شما باشد. برای خرید انواع میز تحریر در ابعاد مناسب و استاندارد از فروشگاه‌ها و برندهای معتبر اقدام نمایید. گروه بالسا از بهترین متریال، انواع میز تحریر استاندارد را تولید می‌کند که بسیار با کیفیت و با دوام می‌باشند می‌توانید نمونه کارهای این مجموعه را در وب سایت چوب مشاهده نمایید.

اندازه و ابعاد صندلی میز تحریر

 پس از خرید میز تحریر استاندارد و مناسب نیازهای خود، باید صندلی مناسبی را نیز برای نشستن پشت میز انتخاب نمایید. نشیمنگاه صندلی برای میز تحریر باید در حدود ۹۰ درصد از طول ران را تحت پوشش درآورد تا باعث ایجاد فشار و آسیب‌های عضلانی بر قسمت زانو نگردد. در واقع اگر این میزان کمتر و یا بیشتر شود به قسمت زانوی افراد آسیب وارد می‌ شود.

صندلی مناسب میز تحریر بر اساس پهنای بدن طراحی می‌شود. بعضی از افراد چاق و بعضی دیگر لاغر هستند که باید متناسب با جثه و ابعاد بدن، صندلی مناسبی انتخاب گردد. برای خرید صندلی میز تحریر از صندلی‌های آرگونومیک و استاندارد تهیه نمایید.

نقش مهم میز تحریر در حفظ سلامت افراد

برای جلوگیری از آسیب به گردن، کمر، دست‌ها و ایجاد خستگی، باید میز تحریر را با ابعاد و اندازه استاندارد، انتخاب و خریداری کنید. همچنین در هنگام خرید میز باید به مواردی نظیر نوع کاربرد میز تحریر، فضای قرارگیری میز تحریر، گروه سنی مختلف و قد افراد توجه کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *