آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

طراحی نقشه های تاسیساتی ساختمان به دو بخش طراحی تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی تقسیم بندی می‌شود که هر یک از آن‌ها شامل آیتم‌های مختلفی هستند. ما در این بخش به بررسی نقشه‌های تاسیسات مکانیکی می‌پردازیم. عملیات طراحی این نقشه‌ها بسیار حساس و پیچیده است؛ زیرا در صورت کوچکترین اشتباه در آن، پایه و اساس طراحی به طور کلی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و هزینه‌های بسیار زیادی را برای مالک ساختمان به دنبال خواهد داشت.

با توجه به حساسیت بالای طراحی نقشه‌های ساختمان در بخش تاسیسات، انجام آن توسط مهندسین باتجربه و متخصص ضروری است. شما می‌توانید جهت انجام طراحی و همینطور در زمینه نصب و نگهداری تاسیسات از متخصصین کاراپمپ کمک بگیرید تا از رعایت الزامات و استانداردهای مربوطه، اطمینان داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به این نقشه‌ها بپردازیم.

هدف از طراحی نقشه های تاسیساتی ساختمان

همانطور که می‌دانید تاسیسات به ویژه در ساختمان‌های تجاری پیچیدگی‌های خاصی دارد؛ از این رو داشتن یک نقشه دقیق امکان کاهش احتمال خطای انسانی را بسیار کاهش می‌دهد. به عنوان مثال در صورتی که طراحی تاسیسات استخر در نقشه به صورت کاملا اصولی انجام شود، تمامی استانداردها و الزامات موجود در آن به اجبار در هنگام اجرا پیاده سازی می‌شوند. این موضوع علاوه بر افزایش ایمنی تاسیسات سبب می‌شود تا عملکرد مطلوب‌تری را از آن‌ها شاهد باشیم.

با اجرای دقیق و اصولی نقشه‌های تاسیساتی، می‌توان به کاهش مصرف انرژی نیز دست یافت. این کاهش مصرف هزینه‌های ساختمان را نیز تا حد زیادی کم می‌کند و در واقع سبب بهینه سازی مصرف ساکنین می‌گردد.

با طراحی اصولی نقشه تاسیساتی ساختمان آسایش ساکنین را تضمین کنید!

رعایت استانداردها و اصول طراحی نقشه های تاسیساتی اهمیت بسیاری دارد و وجود هر گونه خطایی در محاسبات و اجرا می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد؛ به همین دلیل لازم است طراحی تاسیسات مکانیکی توسط افرادی با تجربه و متخصص انجام گیرد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان، محل قرارگیری سیستم سرمایش و گرمایش آن به شمار می‌رود. در صورت انتخاب درست این محل، گرمایش و سرمایش و به دنبال آن آسایش ساکنین با کمترین هزینه ممکن (به دلیل کاهش مصرف انرژی) تامین می‌شود. جهت طراحی نقشه های تاسیساتی مربوطه ابتدا باید نوع سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان و سپس موارد زیر را مشخص کنید:

  • مسیر لوله‌های گاز و محل نصب آن‌ها
  • رسم دیاگرام عمودی سیستم آبرسانی
  • ترسیم دیاگرام عمودی سیستم سرمایش و گرمایش
  • ترسیم دیاگرام عمودی سیستم فاضلاب
  • طراحی سیستم فاضلاب ساختمان

لازم به ذکر است که در صورت در نظر گرفتن موتورخانه مرکزی برای سیستم گرمایش ساختمان، باید تجهیزات موتورخانه را تعیین نموده و پس از محاسبه داده‌های لازم، آن‌ها را با محاسبات بار سایر فضاها مقایسه نمایید. همچنین برای ساختمان‌های استخردار، نباید از بارهای گرمایشی و سرمایشی آن در تاسیسات مرکزی صرف نظر شود. در این نوع ساختمان‌ها لازم است اتاق تصفیه 50 سانتیمتر پایین‌تر از کف استخر قرار گیرد.

کلام پایانی

در زمینه تاسیسات مکانیکی ساختمان عدم استفاده از مهندسین متخصص و مجرب، چه در زمینه طراحی و چه در مراحل اجرایی، سبب بروز مشکلات بسیاری می‌شود. طراحی و نصب غیراصولی و همینطور عدم نگهداری صحیح هر یک از تجهیزات تاسیسات ساختمانی تاثیر به سزایی در مصرف بی رویه انرژی خواهد داشت.

شرکت کاراپمپ با داشتن سابقه چندین ساله در زمینه طراحی نقشه های تاسیساتی با رعایت کلیه اصول و استانداردهای مدرن به شما کمک می‌کند تا از هزینه‌های گزاف جهت تعمیر و مصرف بیش از حد سوخت، جلوگیری نمایید. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *