آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

میله‌های کلاف دار یکی از پرکاربردترین و ضروری‌ترین تجهیزات ساختمانی هستند که استفاده از آن‌ها در صنعت ساخت‌وساز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما میلگرد کلاف چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ انواع آن کدام است و چرا استفاده از آن در ساختمان‌سازی و دیگر صنایع بسیار پرکاربرد است؟ اگر این سؤال‌ها ذهن شمارا هم به خود مشغول کرده است، بهتر است که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

میلگرد کلاف چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، میلگردها یک ابزار بسیار مهم در ساخت سازه‌ها برای افزایش مقاومت کششی بتن‌ها هستند؛ چراکه بتن‌ها به‌خودی‌خود مقاومت آن‌چنانی در برابر فشار و فرسایش ندارند. به عبارتی این میله‌های فولادی هستند که افزایش مقاومت سازه را تأمین می‌کنند. کاربرد زیاد این ابزارها باعث شده است که نمونه‌های مختلفی از آن طراحی و تولید شود که هر یک برای استفاده در یک بخش ساختمان‌سازی و البته دیگر صنایع مناسب‌اند.

یکی از انواع این ابزارها، میلگرد کلاف است که به شکل رشته‌های فلزی درهم‌پیچیده و در اندازه‌های مختلف در بازار موجود است. کاربرد این میلگردها در پروژه‌های ساختمانی بسیار زیاد است و از طریق آرماتورها و میلگردهای خاموت باعث افزایش مقاومت کششی بتن می‌شوند. درنهایت با افزایش استقامت بتن، استقامت سازه نیز تضمین می‌شود.

انواع میله کلاف بر اساس شکل

اگر قصد خرید میلگرد کلاف را دارید، بد نیست که بدانید این ابزارها در دو نوع ساده و آجدار و در سایزهای مختلفی از ۵.۵ تا ۱۶ میلی‌متر تولید و به فروش می‌رسند. جالب است که بدانید دسته‌ای از این محصولات که عمدتاً سایز ۵.۵ تا ۸ میلی‌متر دارند، به‌عنوان مفتول یا وایر نیز در بازار شناخته می‌شوند. در ادامه با ویژگی‌های مدل‌های مختلف این ابزار پرکاربرد ساختمانی بیشتر آشنا می‌شویم:

میله کلاف ساده

این نوع ابزار در ۴ دسته و از سایز ۵.۵ تا ۱۶ میلی‌متر در بازار عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که با توجه به کاربردی‌تر بودن سایز ۵.۵ تا ۱۲، تولید آن‌ها در اولویت است و در اکثر فروشگاه‌ها حداکثر تا این سایز را می‌توانید پیدا کنید. بااین‌حال اگر به سایزهای بزرگ‌تر این ابزار نیاز دارید، امکان سفارشی‌سازی آن‌ها وجود دارد.

میله آجدار

میله‌های آجدار نوعی دیگر از نمونه‌های کلاف دار هستند که در دو مدل A2 و A3 به فروش می‌رسند. شکل ظاهری این ابزارها برخلاف نمونه‌های ساده دارای برآمدگی و شیارهایی به اسم آج است؛ به همین دلیل این مدل از میله‌ها در ساختمان‌سازی کاربرد بیشتری دارند. دیگر تفاوت این مدل‌ها در میزان سختی آن‌هاست. به دلیل شیوه‌های مختلف تولید ابزار، A3 به نسبت A2 مقاوم‌تر است. مدل A2 نیز نسبت به ابزارهای ساده و بدون آج مقاومت بیشتری دارد.

دیگر تفاوت این ابزارها به قیمت آن‌ها مربوط می‌شود. به‌طورکلی میله‌های آجدار نسبت به نمونه‌های ساده قیمت بیشتری دارند. این تفاوت قیمت میلگرد در انواع مدل‌های آجدار نیز به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیات هر یک متفاوت است. اگر بخواهیم به‌طورکلی جمع‌بندی کنیم، باید بگوییم که قیمت میله‌های فولادی بر اساس شکل ظاهری، سایز، تعداد شاخه‌های سفارشی و گاهی جنس آن‌ها تعیین می‌شود.

دسته‌بندی میله‌های پرکاربرد فولادی کلاف دار از لحاظ کربن به‌کار رفته در ساخت آن‌ها

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های میلگرد کلاف دار، بر اساس میزان کربن به‌کاررفته در ساخت آن‌ها صورت می‌گیرد. ابزار کم‌کربن، کربن دار متوسط و پرکربن ازجمله دسته‌بندی‌های رایج این نوع میله‌های فولادی هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

وایر راد کم کربن

همان‌طور که از نام این محصول نیز قابل حدس است، درصد کربن پایینی دارد. قابلیت کشش‌پذیری، چکش‌خواری و جوش‌پذیری بالا از دیگر ویژگی‌های این نوع میله هستند که قابلیت نورد در حالت سرد و کنترل افزایش طول محصول را به آن اضافه می‌کنند.

وایر راد متوسط

ازآنجایی‌که میزان کربن به‌کاررفته در ساخت این مدل از میله‌های کلاف، کمی بیشتر از نمونه قبلی است؛ بنابراین از آن به‌عنوان ماده اولیه و مفتول برای ساخت کابل‌های برق، ساخت فنر، سیم بکسل و صنعت تایرسازی بهره می‌برند.

میله فولادی کلاف دار پر کربن

با توجه به اینکه در ساخت این محصول از کربن بیشتری نسبت به دو مورد قبلی استفاده می‌شود؛ بنابراین قابلیت انعطاف‌پذیری و چکش‌خواری کم‌تری دارد. از این مدل ابزار بیشتر به‌عنوان مفتول برای ساخت کابل‌های برق، سیم بکسل و فنر استفاده می‌شود.

اهمیت استفاده از میلگرد کلاف در صنعت ساخت‌وساز

همان‌طور که می‌دانید میله‌های کلاف یکی از انواع پرکاربرد ابزارهای ساختمانی هستند که نقش مهمی در افزایش استقامت و مقاومت سازه دارند؛ در حقیقت جنس خوب و مقاوم این محصولات است که باعث افزایش دوام و ماندگاری سازه می‌شود. ازجمله مهم‌ترین کاربردهای این ابزار در صنعت ساختمان‌سازی، می‌توان به استفاده از آن‌ها در دیوارها و ستون‌های آجری ساختمان اشاره کرد. از طرفی قابلیت این ابزارها در افزایش مقاومت و استحکام بلوک‌ها باعث شده است که این میله‌های فولادی جزو ضروری‌ترین ابزارآلات و تجهیزات ساختمانی باشند. با توجه به تنوع مدل‌های آن‌ها و کاربردهای مختلف این ابزار، مهم است که به‌ویژگی‌ها و خصوصیات هر مدل توجه داشته باشید تا بهترین گزینه را خریداری کنید. استفاده درست از مدل‌های آن در هر قسمت ساختمان‌سازی در نهایت با افزایش مقاومت سازه همراه خواهد بود.

البته استفاده از این ابزار و سایر میله‌های فولادی مانند خاموت، میله راستا، ترانس و بستر، کاربردها و مزایای زیاد دیگری نیز در ساخت‌وساز دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • تقویت استحکام سازه‌های بتنی
  • گره زدن گیره‌های میل دایره‌ای، مستطیلی و یا مربعی شکل
  • تقویت ستون‌های سازه
  • استحکام ستون‌ها و دیوارهای آجری
  • افزایش مقاومت خرپاها و تیرچه‌بلوک‌های ساختمان
  • افزایش استحکام بلوک‌های فومی و بلوک‌های نسوز
  • افزایش استحکام و مقاومت اتصالات گازی

 

دیگر کاربردهای خرید میلگردهای کلاف دار

میله‌های کلاف از پرکاربردترین ابزارهای موجود در بازار هستند که مزایای استفاده از آن‌ها تنها به صنعت ساختمان محدود نمی‌شود و در صنایع دیگر نیز کاربردهای فراوانی دارند. ازجمله کاربردهای مهم این ابزار می‌توان به مواردی همچون ساخت سیم‌خاردار، زنجیر فلزی، میخ، پیچ، پرچ، توری حصاری، فنس، گابیون و فنرسازی اشاره کرد. با این‌حال افزایش مقاومت سازه‌های بتنی، دیوار و ستون‌های آجری، خرپا و تیرچه‌های بلوک، ازجمله مهم‌ترین کاربرد میلگرد کلاف هستند. به نظر شما استفاده از این ابزار چه کاربردهای دیگری در صنعت ساخت‌وساز دارد؟ کدام‌یک مهم‌تر است؟ چرا؟

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *