آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

در عرصه‌ ساختمان‌سازی، انتخاب مواد مناسب و باکیفیت برای ساخت سازه و اجزای مختلف آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از موارد اساسی در این انتخاب، نوع و میزان میلگرد‌های قابل استفاده در ساختمان‌ها است. انتخاب بهترین نوع میلگرد برای هر پروژه از جهت کیفیت، صرفه‌ ‌اقتصادی و عملکرد سازه بسیار مهم است. اصولا برای ساختمان سازی میلگردهای سایز 12، 14 و 16 از پر مصرف ترین سایزها به حساب می آید. میلگردهای ذوبی، میلگرد فایکو، میلگرد راد همدان را می توان به عنوان بهترین میلگردهای ساختمان سازی دانست.

روش های تولید میلگرد

تولید میلگرد برای ساختمان‌سازی، با استفاده از روش‌ها و فرآیندهای مختلفی انجام می‌شود که در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • نورد گرم (Hot Rolling): در این روش، شمش‌ های فولادی که در کوره‌های ذوب به دمای بالایی رسیده ‌اند، در غلتک ‌های گرم (حدود 1000 تا 1300 درجه) فشرده و تغییر شکل می ‌دهند تا به سایز مورد نظر برسند.

  • نورد سرد (Cold Rolling): این فرآیند مشابه فرآیند نورد گرم است، با این تفاوت که شمش فولادی پس‌از تشکیل، خنک ‌شده و سپس دوباره فرآیند نورد گرم را تجربه می‌کند تا با شکل مورد نظر برسد.

  • روش ترمکس (Thermomechanical Treatment): این روش (حرارت و خنک‌کاری) ترکیبی از فرآیندهای حرارتی و مکانیکی را دربردارد. به این شکل که میلگردها را تا دماهای بالا گرما داده و سپس با روغن و آب خنک می‌کنند و بعد تحت حرارت و نیروهای مکانیکی تغییر شکل می‌دهند.

  • روش میکروآلیاژی (Microalloying): این روش با افزودن عناصر و آلیاژی‌های مختلف به فولاد در نورد سرد یا گرم انجام می‌شود. عناصر اضافه‌شونده معمولا وانادیوم، نیوبیوم و تیتانیوم هستند.

هر یک از این روش‌ها به متخصصان صنعت معدن و فولاد امکان می‌دهند تا محصولات متناسب با نیاز و مشخصات پروژه‌ خود را انتخاب کنند.

انواع میلگرد براساس آنالیز

انواع میلگرد برای ساختمان‌سازی، براساس آنالیز و استانداردها به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • میلگرد S 240 (میلگرد ساده یاA1): این نوع میلگرد که به‌عنوان میلگرد ساده نیز شناخته می‌شود، بدون آج یا طرح خاصی بوده، انعطاف بالایی دارد و عمدتا برای استفاده در پروژه‌های ساده ساختمانی، انشعابات، ساخت‌وسازهای کوچک و نیازهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • میلگرد آج ۳۴۰ (میلگرد آجدار مارپیچ یاA2): این مدل دارای سطحی با نوار‌هایی مارپیچ است که از خوردگی و لغزش جلوگیری کرده و به‌عنوان مهاربند در ساختمان‌های مرتفع و سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • میلگرد آج ۴۰۰ (میلگرد آجدار جناقی یاA3): میلگرد‌های آجدار جناقی ترد و شکننده هستند و به‌هیچ‌وجه نباید در جوشکاری استفاده شود. این نوع میلگرد‌ها نیز مانند میلگرد‌های آجدار مارپیچ، در ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • میلگرد آج ۵۰۰ (میلگرد آجدار مرکب یا A4): میلگرد‌های آجدار مرکب دارای سطحی متشکل از آج‌های مارپیچی و جناقی هستند. این ترکیب باعث افزایش خصوصیات ضدلغزشی و مقاومت به خوردگی و همچنین سخت و شکننده‌شدن آن‌ها می‌شود.

بهترین میلگرد موجود در بازار

بهترین نوع میلگرد بسته به نیازها و موارد استفاده افراد، متفاوت خواهد بود؛ در بازار نیز انواع سایز میلگرد در کیفیت و مدل‌های متنوعی وجود دارد. در انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان‌سازی، می‌توانید گزینه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • میلگرد اپوکسیکاربرد میلگرد اپوکسی به‌طور عمده در پروژه‌هایی است که مقاومت به خوردگی و حفاظت از زنگ زدگی در آن‌ها مهم است. این میلگردها با یک لایه اپوکسی پوشش داده شده‌اند که از آن‌ها در برابر شرایط آب و هوایی مرطوب محافظت می‌کند.

  • میلگرد فولاد کربنی: این مدل یکی از انواع پایه‌ای میلگردهاست که از فولاد با کم‌ترین مقدار آلیاژ، تولید می‌شود و برای پروژه‌هایی که نیاز به مقاومت مکانیکی بالا و قابلیت انعطاف دارند، مناسب است.

  • میلگرد گالوانیزه: میلگرد گالوانیزه با یک لایه روی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و مقاومت به خوردگی پوشانده شده است و در پروژه‌هایی که در معرض آب، رطوبت و هوای خورنده قرار دارند مانند سازه‌های دریایی و مخازن، بسیار کارآمد است.

  • میلگرد استیل: میلگرد استیل از جنس فولاد استیل تولید می‌شود و به‌دلیل مقاومت بالا به تغییرات دمایی، در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود.

  • میلگرد فایبرگلاس: میلگردهای فایبرگلاس از الیاف شیشه‌ای تقویت‌شده تولید می‌شوند. این نوع میلگرد به‌دلیل وزن سبک و مقاومت مناسب به خوردگی در محیط‌های مرطوب و در پروژه‌هایی مانند پل‌ها و سازه‌های دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین کارخانه‌های تولیدکننده‌ میلگرد

تولید میلگرد در ایران توسط کارخانه‌هایی انجام می‌شود که دانش و تخصصی خوبی در صنایع فولاد دارند؛ برخی از پر فروش ‌ترین میلگردها عبارت‌اند از:

  • ذوب آهن اصفهان

  • کوثر اهواز

  • راد همدان

  • میانه

  • فایکو

این تولیدکنندگان با توجه به کیفیت محصولات، تجربه در صنعت فولاد، تولید در تعداد بالا و استفاده از مواد اولیه با استانداردهای جهانی، جزء پیشتازان بازار میلگرد در ایران به‌شمار می‌روند.

کدام‌یک از انواع میلگرد برای ساخت‌وساز مناسب‌اند؟

میلگرد به‌عنوان یکی از اصولی‌ترین عناصر در ساخت‌وساز، تاثیر چشم‌گیری در استحکام و پایداری سازه‌ها دارد. یکی از انواع پرکاربرد میلگرد برای ساختمان‌سازی، نوع فولادی آن است. این نوع میلگرد از فولاد ST37 تولید شده و در اشکال ساده و آجدار عرضه می‌شود. طراحی سطح آجدار آن باعث جلوگیری از لغزش و افزایش اتصال با بتن خواهد شد.

میلگرد فولادی در بازار به‌عنوان میلگرد سیاه نیز شناخته می‌شود و به‌دلیل ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی خوب و همچنین استحکام کششی بالا، ابزاری اساسی برای تقویت و استحکام سازه‌ها در پروژه‌های ساختمانی است.

در زمان خرید میلگرد باید به چه مواردی توجه کرد؟

در زمان خرید میلگرد، توجه به خصوصیات و ویژگی های میلگرد از اهمیت بالایی در انتخاب بهترین گزینه برای پروژه مد نظر، برخوردار است. در ادامه، به برخی از مواردی که باید در زمان خرید میلگرد برای ساختمان‌سازی به آن‌ها توجه کنید، اشاره خواهیم کرد:

  • کیفیت محصولمیلگرد باید با استانداردها و گواهی‌نامه‌های کیفیت متناسب بوده و توسط تولیدکننده‌ای با سابقه و معتبر تولید شده باشد.

  • خصوصیات مکانیکی: میلگردها باید دارای خصوصیات مکانیکی از جمله مقاومت به کشش، مقاومت به خمش و انعطاف پذیری مناسب باشند.

  • قیمت میلگرد: قیمت هر شاخه میلگرد با توجه به مواد خام اولیه و کیفیت تولیدی آن متغیر خواهد بود. توجه داشته باشید انتخاب محصول ارزان اما بی‌کیفیت، ممکن است در آینده به پرداخت هزینه‌های بیشتر منجر شود.

  • نوع پروژه: مطمئن شوید که میلگرد مورد نظر با سایز، ابعاد و نوع مورد نیاز برای پروژه شما تطابق دارد.

به‌طور کلی، تامین و خرید میلگرد برای ساختمان‌سازی باید با دقت و مشورت با متخصصان انجام شود تا بهترین کیفیت و عملکرد، در پروژه‌های ساخت‌وسازی قابل مشاهده باشد.

جمع‌بندی

انتخاب بهترین نوع میلگرد برای ساختمان‌سازی به عوامل گوناگون از جمله‌ نیازهای مکانیکی پروژه، نوع سازه، شرایط اقتصادی و همچنین توانایی تامین‌کنندگان بستگی دارد.

در انتخاب و خرید میلگرد مناسب، تعادل بین کیفیت، عملکرد و قیمت ضروری است تا سازه‌هایی با کیفیت و پایدار برای استفاده، ایجاد شده و عمر پروژه‌‌های ساختمانی بیشتر شود. در این بین کارخانه هایی هستند که توانسته اند با افزایس کیفیت میلگرد تولیدی خود، کیفیت نهایی محصول را به شدت افزایش دهند و به عنوان مناسب ترین میلگرد برای ساخت و ساز در منطقه شمالی کشور تبدیل شوند. میلگرد فایکو که به صورت شاخه آجدار و با آنالیز a3در سایزهای 10 الی 32 به بازار عرضه می گردد، با علامت اختصاری FAICO-TC شناخته می شود. در حال حاضر قیمت میلگرد فایکو امروز با احتساب ارزش افزوده از سمت کارخانه اعلام می شود و می توان با در نظر گرفتن این قیمت، و با توجه به نیاز سایز، سایز مناسب را خریداری نمود.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *