آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

معرفی آهن آلات مصرفی صنعتی در آهن آپ : استفاده از آهن آلات را می‌توان در بسیاری از صنایع و پروژه‌ها دید؛ از صنعت خودروسازی گرفته تا ریل راه‌آهن, ساختمان‌ ها و بسیاری از کاربردهای دیگر. آهن آلات شامل میلگرد, تیرآهن, ورق, نبشی, ناودانی و… هستند و معمولاً به دودسته آهن آلات ساختمانی و آهن آلات صنعتی تقسیم می‌شوند. هرکدام از این‌ها ویژگی‌, مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای کاربردهای مختلفی قابل‌استفاده هستند. در ادامه این متن همراه ما باشید تا در مورد معرفی آهن آلات مصرفی صنعتی صحبت کنیم و اطلاعاتی در مورد مشخصات فیزیکی و شیمیایی آهن داشته باشیم.

تولید آهن به روش مستقیم

قبل از اینکه در مورد آهن آلات صنعتی و ساختمانی در مقاله آهن آپ صحبت کنیم، بهتر است به بررسی این موضوع بپردازیم که آهن به چه روش‌هایی تولید می‌شود. یکی از روش‌ ها تولید آهن به روش مستقیم است. در نتیجه این روش، آهن خالص با عیار بالا تولید می‌شود و اکسید و ناخالصی‌ها با کمک فرایندهای شیمیایی از بین خواهند رفت. عیاری که برای آهن طی این روش تولید ایجاد می‌شود، بالای 90 درصد است و در نتیجه مقطع فولادی ساخته شده بالاترین کیفیت ممکن را خواهد داشت. مراحل احیای مستقیم فولاد به‌صورت زیر است:

  • گندله‌سازی
  • احیای مستقیم
  • کوره ذوب
  • ریخته‌گری مداوم

تولید آهن به روش احیای ذوبی

روش احیای ذوبی یکی دیگر از روش‌هایی است که برای تولید آهن مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش از کوره‌های بلند و مواد اولیه مانند کک، کلوخه و سینترین استفاده می‌شود. در روش احیای ذوبی, برخی از مراحل احیای مستقیم آهن را حذف کرده و مشکلات زیست‌محیطی کمتری ایجاد خواهد شد. باتوجه‌به نوع و ویژگی آهن، می‌توان از یکی از این روش‌ها استفاده کرد.

مشخصات فیزیکی و شیمیایی آهن

 

آهن چهارمین عنصر روی زمین است که در با اکسیژن و آب واکنش نشان می‌دهد. واکنش با آب و اکسیژن باعث تولید اکسید آهن می‌شود. آهن عنصری شیمیایی با نماد Fe (از واژه لاتین Ferrum) است که نقطه ذوب 1358 درجه سانتی‌گراد و نقطه جوش 2862 درجه سانتی‌گراد دارد. در بسیاری از موارد، این فلز با سایر فلزات دیگر اشتباه گرفته می‌شود، در حالی که مشخصات فیزیکی و شیمیایی خاصی دارد.

آهن خالص رنگ براق و نقره‌ای دارد و نسبت به انواع ناخالص آهن, نرم‌تر است. آهن خالص رسانای خوب حرارت و برق است. آهن خالص معمولاً ویژگی‌های زیر را دارد:

  • بهبود مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون
  • خواص مغناطیسی عالی
  • خلوص شیمیایی بالا و متالورژی
  • قابلیت تشکیل گرم و سرد بسیار خوب
  • مناسب‌بودن برای انواع جوشکاری

زنگ زدن آهن

زنگ زدن آهن یکی از مشکلاتی است که ما با آهن و فلزات داریم؛ به‌خصوص در مناطقی که رطوبت بالایی دارند! برخورد فلزات با محیط مرطوب، اکسیژن, محیط اسیدی و شور در نهایت باعث زنگ‌زدگی آهن خواهد شد که فرایند خوشایندی نیست. درست است که با نگهداری درست می‌توان عمر آهن آلات را بیشتر کرد, ولی اقدامات زنگ زدایی آهن هم باعث می‌شود تا محصول موردنظر دوام و عملکرد بهتری داشته باشد. به کمک روش‌های مختلفی می‌توان از زنگ زدگی آهن جلوگیری و عمر و دوام محصول موردنظر را بالا برد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

راه‌های جلوگیری از زنگ زدن آهن

خوشبختانه راه‌های مختلفی برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن وجود دارد. یکی از این روش‌ها, استفاده از ورق‌های فولادی آهن آپ و مرکز آهن است که انواع مختلفی دارند و در طیف گسترده‌ای از کاربردها قابل‌ استفاده هستند. آلومینیوم یک فلز سبک است که در مقابل خوردگی دوام بالایی دارد. این محصول از واکنشی که باعث اکسیدشدن آهن می‌شود, جلوگیری می‌کند.

ورق‌های گالوانیزه یک‌ لایه نازک بر سطح آهن موردنظر ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند که فلز در مقابل خوردگی دوام بالایی داشته باشد. ورق‌های فولادی ضدزنگ و ورق‌های فولادی گالوانیزه بهترین گزینه برای جلوگیری از زنگ زدن آهن هستند.

یک روش دیگر که برای این منظور استفاده می‌شود, روش محافظ کاتدی است. در این روش جریان الکتریسیته روی سطح فلز ایجاد می‌شود و مانع از زنگ زدگی فلز خواهد شد. حتی رنگ‌آمیزی باکیفیت هم یکی از روش‌هایی است که می‌توان روی سطح فلز به کار برد تا دوام و عمر طولانی‌تری داشته باشد و دچار زنگ‌زدگی نشود.

تفاوت آهن با سایر فلزات

آهن با سایر فلزات تفاوت‌های اساسی دارد. همان‌طور که گفته شد، آهن یکی از عناصر جدول تناوبی است که با نماد Fe شناخته می‌شود و یکی از رایج‌ترین عنصرها در زمین است. آهن خالص بر خلاف اسمی که دارد, نرم و انعطاف‌پذیر است و با اضافه‌کردن ناخالصی‌هایی مانند کربن، دوام و استحکام زیادی پیدا خواهد کرد. این فلز محصولی است که رسانایی الکتریکی, حرارتی و حتی قابلیت چکش‌خواری و جلادهی دارد. فلزات را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

  • فلزات پایه (مانند نیکل و روی)
  • فلزات مقاوم در برابر اکسیدشدن و خوردگی که به‌عنوان فلزهای نجیب شناخته می‌شوند. (مانند نقره و پلاتین)
  • فلزات دارای ترکیبات آهن (مانند خود آهن)
  • فلزات قیمتی (مانند طلا)

آلیاژهای آهن در آهن آپ و مرکز آهن

آلیاژهای آهن در آهن آپ و مرکز آهن از چند عنصر مختلف مانند منگنز, آلومینیم یا سیلیسیم تشکیل شده‌اند و در تولید انواع فولاد استفاده می‌شوند. این آلیاژها ویژگی‌های متمایزی دارند و هرکدام باتوجه‌به خواص و ویژگی‌های خود، برای کاربردهای مختلفی قابل‌استفاده هستند.

گریدهای آهن آلات

آهن آلات از گریدهای مختلفی تشکیل شده‌اند که هرکدام برای کاربردهای خاصی قابل‌استفاده هستند. گریدهای آهن آلات که محبوبیت بیشتری دارند، عبارت‌اند از:

فولادهای کربنی: A36، A529، A572، 1020، 1045 و 4130. فولادهای آلیاژی: 4140, 4150, 4340, 9310 و 52100.

فولادهای ضدزنگ: 304، 316، 410 و 420.

گریدهای فولادی

فولاد دارای گریدهای مختلفی است، اما گریدهایی که بیشترین کاربرد را دارند؛ عبارت‌اند از:

  • فولادهای کربنی: A36 ، A529، A572، 1020، 1045 و 4130
  • فولادهای آلیاژی: 4140، 4150، 4340، 9310 و 52100
  • فولادهای ضدزنگ: 304، 316، 410 و 420
  • فولادهای ابزار: D2، H13 و M2

گرید چدن

گرید چدن یکی از گریدهای فولادی است که طبق استاندارد آمریکایی ASTM تولید می‌شود. طبق این استاندارد، می‌توان برای چدن، کلاس شماره ۲۰, ۲۵, ۳۰, ۳۵, ۴۰, ۴۵, ۵۰, ۵۵ و ۶۰ را نام برد. نام‌گذاری اعداد ۲۰، ۲۵، … و ۶۰ به معنای حداقل استحکام کششی چدن بر حسب ksi است.

مزایا و معایب آهن آلات ساختمانی

آهن آلات ساختمانی همان‌طور که از اسم آن‌ها مشخص است، برای مصارف ساختمانی بیشترین کاربرد را دارند. این محصولات معمولاً تیرآهن, میلگرد, پروفیل, نبشی، ناودانی, لوله, ورق و… هستند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم در ساخت یک سازه کاربرد دارند. شما مشتریان عزیز میتوانید برای اطلاع از قیمت نبشی و قیمت لوله و قیمت میلگرد و … با شرکت آهن آپ و مرکز آهن تماس بگیرید. دقت داشته باشید که وزن کمتر این نوع آهن آلات نسبت به آهن آلات صنعتی را شاید بتوان یکی از ویژگی و مزایای این محصولات دانست. در نظر داشته باشید که وزن کمتر باعث می‌شود که بتوان از این محصولات در هر سازه‌ای باتوجه‌به نوع آن استفاده کرد. این در حالی است که این ویژگی در آهن آلات صنعتی به چشم نمی‌خورد.

این محصولات دوام و استحکام کمتری نسبت به آهن آلات صنعتی دارند. از انواع آهن آلات ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروفیل‌ های ساختمانی از نوع پروفیل باز و پروفیل بسته
  • میلگردهای آجدار
  • انواع تیرآهن برای ساخت ساختمان
  • نبشی و ناودانی
  • قوطی آهن
  • انواع لوله‌های داربستی
  • انواع ورق‌های فولادی
  • سیم مفتول
  • رابیتس
  • و…

مزایا و معایب آهن آلات صنعتی

همان‌طور که گفته شد, آهن آلات صنعتی با آهن آلات ساختمانی متفاوت هستند. میلگرد, تیرآهن, پروفیل و حتی ورق در دسته آهن آلات صنعتی و برای کاربردهای صنعتی قابل‌استفاده هستند. آهن آلات صنعتی باید دوام و استحکام بالاتری نسبت به آهن آلات ساختمانی داشته باشند. این محصولات برای ساخت ماشین، ماشین‌ آلات سنگین، سازه‌های فلزی، برج‌های بزرگ و… استفاده می‌شوند و باید بتوانند بارهای وارد شده بر سازه موردنظر را تحمل کنند تا سازه صنعتی موردنظر دوام و استحکام قابل‌توجهی داشته باشد.

استفاده از این محصولات, فقط به سازه‌های فلزی بزرگ محدود نمی‌شود, بلکه در ساخت تجهیزات الکترونیکی, ساخت لوازم خانگی, تجهیزات مکانیکی و… کاربرد دارند. آهن آلات صنعتی نسبت به آهن آلات ساختمانی دارای مزایای زیر هستند:

  • دوام و پایداری
  • هزینه تولید کم
  • قیمت مناسب
  • دردسترس‌بودن
  • و…

اصلی‌ترین مزیت این محصولات این است که دوام و استحکام قابل‌توجهی نسبت به آهن آلات ساختمانی دارند. وزن بیشتر این محصولات نسبت به آهن آلات ساختمانی باعث شده که بتوان این مورد را جزء معایب این نوع آهن آلات دانست. این عیب باعث می‌شود که مقاطع فولادی صنعتی برای هر کاربردی مناسب نباشند.

آهن آلات 

آهن آلات صنعتی و آهن آلات ساختمانی هرکدام باتوجه‌به ویژگی, مزایا و معایبی که دارند، برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. آهن آلات صنعتی, وزن, حتی دوام و استحکام بالایی دارند و برای ساخت تجهیزات صنعتی, ساخت خودرو, ساخت لوازم خانگی و… کاربرد دارند. درحالی‌که آهن آلات ساختمانی وزن کمتری دارند و برای مصارف ساختمانی استفاده می‌شوند. معمولاً هرکدام از این آهن آلات به روش مستقیم و روش احیای ذوبی تولید می‌شوند که در این متن به طور کامل مورد معرفی آهن آلات مصرفی صنعتی توضیح دادیم. در نظر داشته باشید که از آهن آلات چه از نوع صنعتی و چه نوع ساختمانی باید به بهترین شکل مراقبت کرد تا دچار زنگ زدگی نشوند. 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *