آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

چکیده : تشخیص مشاعات و مفروزات ساختمان در عملیات تفکیک آپارتمان (که برای گرفتن سند تک برگ انجام می شود)، اهمیت ویژه ای دارد. عموما تفکیک آپارتمان برای بهبود مدیریت مشترک در یک ساختمان چند واحدی و بهینه ‌سازی استفاده از منابع مشترک است.

تشخیص مشاعات و مفروزات ساختمان در عملیات تفکیک آپارتمان (که برای گرفتن سند تک برگ انجام می شود)، اهمیت ویژه ای دارد. عموما تفکیک آپارتمان برای بهبود مدیریت مشترک در یک ساختمان چند واحدی و بهینه ‌سازی استفاده از منابع مشترک است. تفکیک آپارتمان به مالکان این امکان را می ‌دهد تا به طور مستقل از واحد های مسکونی و به صورت مشترک از قسمت های مشاعی استفاده نمایند. اهمیتی که تشخیص مشاعات ساختمان دارد اینست که مشاعات در متراژ واحد ها محسوب نمی گردد. در این مقاله به معرفی قسمت های مختلف مشاعات ساختمان می پردازیم، پس با ما همراه شوید.

انواع مشاعات در ساختمان

مشاعات ساختمان به فضاها و اجزایی گفته می شود که مالکان و ساکنان یک ساختمان به صورت مشترک از آنها استفاده می ‌کنند. در واقع در مشاعات تمام مالکین سهم دارند و هیچ یک از مالکین را نمی‌ شود به صورت مجزا تعیین کرد. از جمله این فضاها می توان به راهرو ها، پله ‌ها، لابی ‌ها، در برخی موارد پارکینگ اشاره نمود.

در ادامه به معرفی برخی از انواع متداول مشاعات در ساختمان می پردازیم:

راهروها و آسانسور: معمولاً فضاهای عمومی داخل ساختمان هستند که دسترسی به واحدهای مختلف را فراهم می‌کنند.

پله‌ ها: پله‌ها نقاط اتصال بین طبقات مختلف ساختمان را فراهم می‌کنند. از آنها معمولاً برای عبور از یک طبقه به طبقه دیگر استفاده می ‌شوند.

لابی یا ورودی عمومی: لابی یا ورودی ساختمان در قسمت ورود و خروج افراد قرار دارد و معمولا به عنوان فضایی برای انتظار یا ملاقات ‌ها استفاده می ‌شود.

پارکینگ: از پارکینگ مشاعی برای پارک کردن خودروها استفاده می ‌شود و برای ساکنان ساختمان به صورت مشترک قابل استفاده است.

انباری ها: از انباری ها برای ذخیره سازی اجناس یا مواد ساختمانی استفاده می شود.

داکت ها: از این فضاها معمولاً در تاسیسات ساختمان مانند اتاق‌ های برق، تهویه مطبوع و سیستم‌ های مکانیکی استفاده می شود.

فضاهای سبز: برخی از ساختمان‌ها فضاهای سبزی مانند داخل حیاط‌ها یا روی سطح‌ها دارند که ساکنان به آنها دسترسی دارند.

لازم به ذکر است در هر ساختمان، مدیریت مشاعات اهمیت زیادی دارد تا اطمینان حاصل شود که همه ساکنان به طور مناسب و منطقی از این فضا ها استفاده می‌کنند.

مفروزات یا قسمتهای اختصاصی ساختمان

مفروزات ساختمان یا قسمت های اختصاصی به فضاهای داخلی آپارتمان‌ مانند اتاق خواب، آشپزخانه و بالکن گویند. این فضا ها مالک مشخصی دارند و از مشاعات ساختمان متمایز می باشند. در ملک مفروز، تصمیم گیری درباره ملک تنها بر عهده یک مالک است، در حالی که در ملک مشاع، تصمیم گیری درباره ملک بر عهده تمام مالکین است.

 

عوامل مؤثر در محاسبه متراژ ملک و مشاعات در ساختمان

عوامل مؤثر در محاسبه متراژ ملک شامل تعیین مفروزات و مشاعات، محاسبه مساحت زیربنا و تقسیم بندی فضا ها است.

  • مفروزات و مشاعات: حهت تعیین متراژ ساختمان، در اولین گام لازم است بخش های اختصاصی و مشاعات در یک ساختمان مشخص، مرزبندی و جدا شود.
  • زیربنا و مساحت: محاسبه متراژ ملک بر اساس زیربنا و مساحت فضاهای داخلی انجام می ‌شود. این شامل مفروزات مانند مساحت واحدها و مساحت مشاعات مانند راهرو ها و پارکینگ است.
  • تقسیم بندی فضاها: پس از جدا کردن مفروزات از مشاعات و تقسیم بندی فضاها، به گفته دفتر نقشه برداری آربن، محاسبه متراژ مفروزات و مشاعات توسط تجهیزات دقیق نقشه برداری و نرم افزارهای تخصصی انجام می شود و تمامی قسمت های موجود در ساختمان، با ذکر ابعاد و مساحت در صورتمجلس تفکیکی آپارتمان ذکر می گردد. بدینوسیله مالک می تواند سند تک برگ تفکیکی واحد خود را اخذ نماید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *