آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

در عالمی که کتاب‌ها پنجره‌ای به دنیاهای ناشناخته هستند، چیدمان کتابخانه‌تان تفاوت میان یک فضای خسته‌کننده و یک محیط الهام‌بخش را ایجاد می‌کند؛ اما چگونه می‌توان از میان راهروهای پر از کتاب، یک فضای جذاب و کاربردی خلق کرد؟ در اینجا به چهار روش کاربردی برای چیدمان کتابخانه می‌پردازیم که علاوه‌بر نظم و ترتیب، هر گوشه از آن دعوت‌نامه‌ای است برای کاوش و ماجراجویی. از سیستم دسته‌بندی رنگی گرفته تا رویکردهای موضوعی، هر کدام راهی برای زنده کردن فضای خانه شماست. حال، آماده‌اید تا کتابخانه خود را متحول کنید؟ ادامه متن را بخوانید و به دنیای جدیدی قدم بگذارید.

۱. کتاب‌های خود را بر اساس حروف الفبا مرتب کنید

در روش اول چیدمان کتابخانه منزل یا هر فضای دیگری ما به شما توصیه می‌کنیم که کتاب‌های خود را بر اساس نظم حروف الفبا در قفسه کتاب‌ها قرار دهید. به این سیستم کلاسیک، سیستم سازماندهی الفبایی گفته می‌شود. این روش به شما کمک می‌کند که به‌راحتی کتاب‌های خود را بر اساس حروف الفبا پیدا کنید و برای استفاده از آن‌ها دچار مشکل و سردرگمی نشوید. حتی شما می‌توانید بر اساس حروف الفبای نام یا نام‌خانوادگی نویسنده، چیدمان کتاب‌های خود را انجام دهید. ولی روش سنتی‌تر این است که کتاب‌های کتابخانه را با عناوین الفبایی آن‌ها در قفسه کتابخانه بچینید. این روش ساده و کاربردی است و حتی برای دسته‌بندی کتاب‌های کودکان و خردسالان هم مورد استفاده قرار می‎گیرد.  

۲. دسته‌بندی بر اساس موضوع؛ رایج‌ترین روش چیدمان کتابخانه

این روش هم یکی از روش‌های رایج برای چیدمان کتابخانه در منزل به حساب می‌آید که البته در کتابخانه‌های سنتی و سپس در کتابخانه‌های مدرن به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته است. به عبارتی شما موضوعات کتاب‌های خود را مشخص می‌کنید و هر دسته‌بندی در یک موضوع مشخص را در یک قفسه یا در قسمتی از یک قفسه قرار می‌دهید. حتی در این چیدمان می‌توانید وقتی موضوعات کتاب‌ها مشخص شد و حوزه قرار دادن آن‌ها را مشخص و تعیین کردید، بر اساس نام کتاب‌ها چیدمان حروف الفبایی را برای آن‌ها انتخاب کنید. روش ترکیبی چیدمان هم یکی از روش‎های پرطرفدار و به‌روز است. 

این کار به شما کمک می‌کند که هم دسترسی خود به حوزه کتاب‌های مشخص را شناسایی کرده و هم در آن حوزه به‌راحتی به کتاب موردنظر خود بر اساس نام کتاب و حروف الفبا، دسترسی داشته باشید. نکته جالبی که در این چیدمان وجود دارد این است که به شما اجازه می‌دهد به‌راحتی و به‌سرعت با دسته‌بندی کردن حتی رده‌های سنی مثل رده سنی کودکان، خردسالان، جوانان، نوجوانان و میانسالان بهترین نظم و ترتیب را به کتاب‌های خود بدهید.

۳. کتابخانه را بر اساس رنگ‌های مشابه بچینید

بدون شک شما هم در شبکه‌های اجتماعی با تصاویری از کتابخانه‌ها روبه‌رو شده‌اید که بر اساس طیف رنگی مرتب شده‌اند و چقدر این کار می‌تواند حتی در شکیل‌تر شدن و زیباتر به نظر رسیدن دکوراسیون فضای داخلی شما موثر باشد. در این کار فقط کافی است کتاب‌هایی را که همرنگ هستند یا از یک طیف رنگی بهره برده‌اند در کنار یکدیگر قرار داده و با استفاده از رنگ‌ها، آن‌ها را در کتابخانه مرتب کنید. 

این نحوه چیدمان کتابخانه خانگی خصوصا در خانه‌هایی که معماری مدرن و به‌روزی دارند، به‌شدت مورد استقبال قرار می‌گیرد. البته گاهی اوقات ممکن است که این روش شما را کمی دچار سردرگمی کند؛ اما در هر حال یکی از روش‌های چیدمان کتابخانه در فضاهای خصوصی و خانگی به حساب می‌آید که تاثیر زیادی هم در زیبایی کتابخانه و فضای اطراف آن دارد.

۴. کتاب‌ها را بر اساس زمان بچینید

تفاوتی نمی‌کند که شما در کنار کتابخانه خود میز تحریر هم داشته باشید یا خیر. در هر حال این روش چیدمان هم یکی از روش‌های جذابی است که می‌توانید آن را امتحان کنید. در این روش شما کتاب‌های خود را بر اساس یک جدول زمانی به لحاظ تاریخ یا ادبیات دسته‌بندی می‌کنید. حتی می‌توانید بر اساس تاریخ انتشار نیز، آن‌ها را دسته‌بندی کرده و چیدمانشان را انجام دهید. به عبارتی کتاب‌ها بر اساس زمان رویدادها و سایر نکات و ویژگی‌هایی که در آن‌ها منحصر‌به‌فرد است، قابلیت چیدمان و دسته‌بندی دارند.

البته ناگفته نماند که شما در این دسته‌بندی‌ هم می‌توانید چند نوع چیدمان را به‌خوبی با هم ترکیب کنید. برای مثال شما می‌توانید کتاب‌ها را بر اساس موضوع دسته‌بندی کرده، فضای مورد نیاز آن‌ها را مشخص کنید و سپس بر اساس تاریخ، آن‌ها را در مکان خود قرار دهید. یا بر اساس ارتفاعی که دارند چیدمان آن‌ها را در قفسه کتابخانه خود مرتب کنید. در هر حال این روش یک چیدمان کتابخانه خانگی است که می‌تواند با توجه به نظر و سلیقه شخصی شما به‌سرعت و به‌راحتی انجام شود. 

با چیدمان خلاقانه جذابیت کتابخانه را دوچندان کنید

در پایان، چیدمان کتابخانه به ما فراتر از نظم و ترتیب، دعوت‌نامه‌ای برای کشف و شور زندگی می‌دهد. با به کارگیری چهار روش کاربردی معرفی‌شده، نه تنها فضایی جذاب و منظم خلق می‌کنید بلکه محیطی را به وجود می‌آورید که هر بار وارد آن شدید، با دنیایی از دانش و داستان‌های جدید روبرو شوید. این رویکردها، پلی هستند میان واقعیت و خیال، که شما را به سفرهای بی‌پایان دعوت می‌کنند. پس، با یک برنامه‌ریزی خلاق و کمی تلاش، کتابخانه شما می‌تواند تبدیل به گنجینه‌ای از دانش و الهام شود که هر روز به آن افتخار می‌کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *