آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

نورپردازی سقف با ال ای دی

آیا می‌دانید که وجود نور مناسب تأثیر زیادی بر زیبایی دکوراسیون محیط داخلی ساختمان خواهد داشت؟ در حقیقت به همین منظور است که همواره توجه به نورپردازی سقف خانه توصیه می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که محیط داخلی ساختمان شما کوچک و یا بزرگ باشد زیرا در هر صورت نورپردازی سقف با LED به شیوه درست به شما کمک می‌کند که آن فضا روشنایی مطلوبی داشته باشد و البته دکوراسیون داخلی محیط شما زیباتر جلوه کند. اما پیش از تهیه تجهیزات روشنایی باید به نکات بسیار مهمی در مورد نورپردازی سقف با ال ای دی توجه کرد. در ادامه مروری بر این نکات خواهیم داشت.

ال ای دی چیست؟

ال ای دی LED یک منبع نور الکترونیکی است که در دستگاه‌های الکترونیکی، تجهیزات روشنایی صنعتی و خانگی و… استفاده می‌شود. از آنجا که این منبع نور مصرف انرژی بسیار کمی دارد و کیفیت نور بسیار عالی را ارائه می‌دهد، بسیاری از مصرف‌کنندگان به دنبال خرید این محصول برای نورپردازی سقف خانه یا شرکت خود هستند. لازم است بدانید که لامپ‌های ال ای دی دارای عمر طولانی نیز هستند و بهترین جایگزین برای لامپ‌های معمولی و لامپ‌های کم مصرف می‌باشند.

انواع LED

لامپ‌های LED از لحاظ تکنولوژی ساخت دارای انواع مختلفی مانند لامپ‌های DOB، لامپ‌های SMD و COB می‌باشد. هر کدام از این تکنولوژی‌ها در ال ای دی ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. به عنوان مثال محصولاتی که از تکنولوژی دی او بی بهره می‌برند، دوام بسیار بالایی دارند و در معرض خرابی کمتری قرار می‌گیرند. محصولات اس ام دی کارایی بالایی دارند و در اندازه‌های کوچک با رنگ‌های متنوع و زاویه دید بزرگتر تولید می‌شوند. در حالت کلی لامپ‌های ال ای دی در انواع مختلف با شکل‌های متفاوتی مانند شمعی، گل، حبابی، سوزنی، قارچی، اشکی و… تولید و عرضه خواهند شد. اطلاع در مورد این موضوعات مهم است اما موضوعی که در نورپردازی سقف با ال ای دی برای ما اهمیت دارد، نوع محصولات روشنایی و روش‌های نورپردازی سقف خانه هستند که حتماً باید رعایت شوند.

انواع محصولات روشنایی نورپردازی برای سقف

شما باید این را بدانید که در بازار تنوع بسیار زیادی برای محصولات روشنایی وجود دارد. محبوب‌ترین محصولات برای نورپردازی سقف و ال ای دی در محیط‌های مختلف شامل لوستر، پنل سقفی، نور مخفی، هالوژن، چراغ خطی آویز است.

لوستر

بدون شک یکی از متداول‌ترین و پرطرفدارترین محصولات روشنایی برای نورپردازی سقف، لوستر است که در انواع مختلف و شکل‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شود. لوستر یک وسیله برای نورپردازی است که به صورت سنتی، چوبی، مدرن، ال ای دی، کریستالی، حبابی، شمعی، فانتزی و… تولید می‌شود.

پنل سقفی

یکی از محصولات روشنایی که در نورپردازی سقف با ال ای دی به کار می‌رود، پنل سقفی است. پنل سقفی دارای کیفیت بالایی در روشنایی می‌باشد و می‌توان در مدت زمان طولانی از آن استفاده کرد. از دیگر مزایای استفاده از پنل سقفی می‌توان به قابلیت شستشو، مقاومت در برابر رطوبت و ضد زنگ بودن آن، کیفیت بالا و قیمت مناسب، مراحل نصب آسان و عایق انرژی و صدا بودن اشاره کرد. نکته بسیار مهم دیگری که در مورد پنل سقفی LED وجود دارد این است که این محصول مصرف انرژی بسیار کمی دارد و به مرور زمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. از پنل ال ای دی سقفی می‌توان در سالن‌های بزرگ مانند تالارهای عروسی یا سالن‌های ورزشی و باشگاه‌ها نیز استفاده کرد.

نور مخفی برای نورپردازی سقف

یکی از شیک‌ترین و متفاوت‌ترین تکنیک‌ها برای نورپردازی سقف استفاده از نور مخفی است. استفاده از نور مخفی برای سقف باعث می‌شود که افراد منبع نور را به صورت مستقیم مشاهده نکنند زیرا این منابع داخل پنل‌های سقف کاذب یا کناف قرار خواهند گرفت. استفاده از منبع مخفی باعث می‌شود که افراد نور بسیار ملایمی را دریافت کنند. بهترین لامپ برای نور مخفی، چراغ‌های ال ای دی توکار سقفی هستند که دارای ماژول‌های DOB می‌باشند. خرید دی او بی برای نورپردازی سقف، روشی ماندگار می‌باشد و دوام بالای این لامپ‌ها را در پی خواهد داشت‌.

هالوژن

در بسیاری از مکان‌های مدرن برای نورپردازی سقف از هالوژن استفاده می‌شود. لامپ هالوژن LED، نسل جدیدی از هالوژن‌ها است که قدرت روشنایی بالا و نور زیادی دارد و البته کم مصرف نیز می‌باشد. این محصول با حجم کم و به صورت فشرده تولید می‌شود. برای کار کردن این لامپ‌ها ابتدا باید جریان الکتریسیته توسط پریز به تنگستن وارد شده و با داغ شدن آن، نور سفید یا زرد تولید شود.

چراغ خطی آویز

یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین و البته خاص‌ترین محصول برای نورپردازی سقف، چراغ‌های خطی آویز هستند که برای سالن‌هایی که دارای سقف بلندی هستند، بسیار مناسب می‌باشند. چراغ خطی آویز هم به زیبایی دکوراسیون داخلی کمک خواهد کرد و هم در اماکن بزرگ باعث پخش نور بهتر خواهد شد. از مزایای این چراغ خطی می‌توان به دمای رنگی متفاوت، عملکرد عالی و طراحی متفاوت اشاره کرد.

روش‌های نورپردازی سقف با ال ای دی

ممکن است شما دوستان گرامی هنگامی که بحث روش‌های نورپردازی سقف می‌شود، ساده‌ترین و متداول‌ترین شکل آن را تصور کنید اما جالب است بدانید که می‌توان به راه‌ها و روش‌های مختلفی نورپردازی سقف یک محیط داخلی را اجرا کرد. هر کدام از این شیوه‌ها، زیبایی منحصر به فرد خودشان را دارند و می‌توانند بر ظاهر زیبای محیط مورد نظر تأثیر به سزایی داشته باشند. نورپردازی نقطه‌ای، دکوراتیو، تاکیدی، عمومی، محیطی، وظیفه‌ای و بدون کناف انواع مختلف نورپردازی سقف با ال ای دی محسوب می‌شوند.

نورپردازی نقطه‌ای

نورپردازی نقطه‌ای به فضای شما جلوه بسیار خاص و متفاوتی می‌دهد. این روش نورپردازی، سقف محیط شما را شبیه به مانند آسمانی پرستاره می‌کند. لامپ‌هایی که برای نورپردازی نقطه‌ای به کار می‌روند در قطرهای مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. این محصولات انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند و در اندازه‌ها و شدت روشنایی متفاوتی ساخته می‌شوند.

نورپردازی دکوراتیو

از نام نورپردازی دکوراتیو مشخص است که جنبه تزیینی دارد و برای دکوراسیون خاص و زیبای محیط‌های بسته کاربردی است. در این شیوه از نورپردازی سقف ال ای دی معمولاً در آشپزخانه، محیط‌هایی که تابلوها و مجسمه‌های هنری در آنها قرار دارند، اتاق‌های آینه کاری شده و… استفاده می‌شود. این‌گونه نورپردازی برای سقف بسیار زیبا و خاص خواهد بود و محیط شما را زیباتر از آنچه هست نشان خواهد داد.

نورپردازی تاکیدی

در نورپردازی به روش تاکیدی چراغ‌ها به صورت تکی با فاصله از یکدیگر روی سقف نصب خواهند شد. جالب است بدانید که شما برای اجرای این روش نورپردازی هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌ها پرداخت خواهید کرد اما فضای شما بسیار زیبا می‌شود.

نورپردازی عمومی

در این روش از نورپردازی، میزان نور محیط در همه قسمت‌های سقف یک اندازه می‌باشد. با روش نورپردازی عمومی در هیچ کدام از نقاط سقف، فضای تاریک وجود نخواهد داشت بنابراین این شیوه نورپردازی برای مکان‌هایی مناسب است که نیاز به نور زیاد دارند. شما می‌توانید برای محیط‌هایی مانند سالن‌های بزرگ، تالارها، اتاق‌های نشیمن وسیع در منازل و… از نورپردازی سقف با ال ای دی به شیوه عمومی بهره برید.‌

نورپردازی محیطی

این شیوه نورپردازی محیطی شبیه به شیوه عمومی است اما در این روش برای اینکه فضا زیبایی‌تر و رویایی‌تر نشان داده شود، لامپ‌ها را در معرض دید نصب نمی‌کنند. از آنجا که این شیوه نورپردازی افزایش نور زیادی را در پی دارد، محیط مورد نظر شما بزرگتر مشاهده می‌شود. اگر فضای مورد نظر شما محیطی بدون پنجره است، این شیوه نورپردازی می‌تواند محیطی آرام و زیبا را برای شما به وجود بیاورد.

نورپردازی وظیفه‌ای

در شیوه نورپردازی وظیفه‌ای، نور تنها بر یک نقطه متمرکز است. در این شیوه ممکن است از لوستر و انواع چراغ‌های LED برای روشنایی یک نقطه خاص در اتاق کار، اتاق نشیمن، کانتر آشپزخانه و… استفاده شود. بسیاری از افراد هنگام مطالعه یا انجام کار از روش نورپردازی وظیفه‌ای یعنی روشنایی یک نقطه خاص برای داشتن دید بهتر استفاده می‌کنند.

نورپردازی سقف بدون کناف

نورپردازی سقف بدون کناف یکی از رایج‌ترین روش‌های نورپردازی محسوب می‌شود. هنگامی که افراد اقدام به نصب کناف می‌کنند، باید یکی از تجهیزات نوری را انتخاب نمایند تا باعث روشنایی محل آنها شود اما سقف‌های بدون کناف هم بستری مناسب برای ایده‌های مختلف و نورپردازی سقف با ال ای دی می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از چراغ‌های خطی سقف محل مورد نظر خود را جذاب‌تر کنید. ایده دیگری که در مکان‌های تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایجاد طرح‌های هندسی زیبا با لامپ‌های ال ای دی می‌باشد.

سایر نکات نورپردازی سقف با LED

شما دوستان گرامی باید به خاطر بسپارید که نورپردازی سقف با ال ای دی اهمیت بسیاری زیادی دارد و برای این کار باید از متخصصان این زمینه کمک بخواهید. در نورپردازی سقف با ال ای دی حتماً باید به اندازه‌گیری شار نوری دقت کنید. شار نوری مقدار نوری است که در یک ثانیه از یک منبع نور پخش می‌شود. از نکات دیگر می‌توان به نیاز یا عدم نیاز به نصب سقف کاذب، نوع کاربری فضای داخلی، ارتفاع سقف تا زمین، نحوه چیدمان وسایل اشاره کرد.

در حالت کلی چراغ‌های سقفی به انواع توکار، روکار و آویز تقسیم‌بندی می‌شوند. به خاطر بسپارید شما برای اینکه بتوانید نورپردازی سقف با LED را در بهترین و زیباترین حالت ممکن اجرا کنید، نیاز به راهنمایی متخصصانی در این زمینه دارید. شما کدام شیوه نورپردازی را برای محیط خود می‌پسندید؟

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *