5/5 امتیاز از (1 رای )

معماری پایدار نوع خاصی از معماری است که در آن به جنبه های مختلفی از جمله جنبه های محیط زیستی و مصرف انرژی در حین طراحی بنا توجه ویژه ای می شود. استفاده از معماری پایدار مزایای فراوانی دارد. امروزه معماری پایدار به یک جنبه حیاتی در صنعت ساخت و ساز تبدیل شده است که بر زیبایی شناسی، مسئولیت های محیط زیستی و بازدهی ساختمان تاثیر مثبت می گذارد. در این مقاله قصد داریم در مورد این که طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار باید چگونه باشد، توضیح دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هنر معماری می توانید به سایت خانه معمار مراجعه کنید.

معماری پایدار چیست؟

معماری پایدار یک فسلفه طراحی نوآورانه در صنعت سخت و ساز است. هدف از این نوع معماری ساخت سازه هایی است که نه تنها از نرظر زیبایی شناسی جذاب است، بلکه از نظر زیست محیطی نیز کمترین آسیب را به محیط اطراف خود می رساند. ساختمانی که بر مبنای معماری پایدار طراحی شده باشد، در مصرف از منابع انرژی بسیار بهینه عمل می کند و در رفاه ساکنان خود نیز بهترین گزینه محسوب می شود. معماری پایدار در طول ساخت ساز کاهش اثرات منفی بر محیط زیست را در اولویت قرار می دهد تا بتواند کیفیت زندگی افرادی را که در این ساختمان ها زندگی و کار می کنند، ارتقا دهد.

اصول کلیدی معماری پایدار

طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار

در طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار چند اصل کلی وجود دارد. برخی از این اصول عبارت اند از:

  • بهره وری انرژی

اولویت اول شما در طراحی ساختمان با سبک پایدار این است که مصرف انرژی ساختمان بهینه باشد تا میزان مصرف آن به حداقل برسد. همچنین در صورت امکان طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار باید به نحوی باشد که امکان نصب تجهیزات منابع انرژی تجدید پذیر در آن فراهم شود. برای بهره وری انرژی در طراحی ساختمان می توانید از طراحی های غیر فعال، سیستم های کارآمد انرژی و فناوری هایی که مصرف انرژی ساختمان را بهینه می کنند، استفاده کنید.

  • حفاظت از منابع

معماری پایدار بر استفاده مسئولانه از منابع طبیعی مانند آب، مصالح و زمین نیز تاکید دارد. به همین دلیل در حین ساخت و ساز باید برنامه ریزی کارآمدی داشته باشید تا تولید زباله به حداقل برسد.

  • مصالح سازگار با محیط زیست

نکته بعدی که در طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار باید به آن توجه داشت، انواع مصالح مختلفی است که در ساخت ساختمان استفاده می شود. مجتمعی که بر اساس معماری پایدار طراحی می شود، باید با استفاده از مصالحی ساخته شود که کمترین تاثیر منفی را روی محیط زیست می گذارند. بهترین مصالح، مصالح ساختمانی تجدید پذیر و غیر سمی هستند که از منابع محلی تهیه می شوند.

مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار

  • سلامت و رفاه ساکنین

یک ساختمان با الگو طراحی پایدار علاوه بر محیط زیست به سلامت و رفاه ساکنین خودش نیز توجه دارد. ارتفا کیفیت زندگی ساکنان ساختمان باید اولویت بعدی یک معمار در طراحی ساختمان باشد. برای این کار می توان به سیستم تهویه ساختمان، دسترسی به نور طبیعی و عایق صوتی بودن ساختمان نظر ویژه داشت. توجه داشتن به چنین مواردی می تواند کیفیت کار در مجتمع را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

  • سازگاری و انعطاف پذیری

یکی دیگر از مسائل مهم در طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار ، سازگاری و انعطاف پذیر بودن ساختمان است. ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که انعطاف پذیر و سازگار باشد تا بتواند به نیاز ها و شرایط متغیر ساکنان خود در طول زمان پاسخ دهد. برای مثال چرخه عمر ساختمان و میزان توانایی مقاومت ساختمان در برابر حوادث شدید آب و هوایی جزو این عوامل محسوب می شود. توجه به همین موارد ساده اما مهم می تواند به طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار کمک شایانی کند.

مزایای طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار برای محیط زیست

طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار4

معماری پایدار به عنوان راه حلی حیاتی برای چالش های شدید محیطی زمین محسوب می شود. با طراحی معماری می توان سرعت تغییرات شدید آب و هوایی، کاهش منابع طبیعی و از دست دادن تنوع زیستی را کاهش داد. همچنین برخی از مزایای دیگر طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار عبارت اند از:

  • کاهش مصرف منابع تجدید پذیر، ترویج مواد تجدید پذیر و بازیافتی
  • کاهش انتشار گاز های گلخانه ای با به حداقل رساندن مصرف انرژی و استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر
  • حفظ و ارتقای تنوع زیستی از طریق ساخت ساختمان در مکان های مناسب، محوطه سازی و استفاده از گیاهان بومی در داخل و اطراف ساختمان

مزایای اقتصادی طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار

علاوه بر مزایای محیط زیستی، معماری به سبک پایدار دارای مزایای اقتصادی نیز می باشد که باعث می شود این سبک از معماری، به سبکی محبوب برای صاحبان ساختمان، سرمایه گذاران و مستاجران تبدیل شود. این مزایای اقتصادی عبارت اند از:

  • صرفه جویی در هزینه های بلند مدت مجتمع به دلیل کاهش مصرف انرژی و به خصوص آب که باعث کاهش قبوض آب و برق می شود.
  • کاهش هزینه های نگهداری و افزایش طول عمر مفید ساختمان، زیرا طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار به نحوی است که بیشترین عمر را داشته باشد و نیاز کمتری به تعمیر و تعویض داشته باشد.

مزایای رفاهی و اجتماعی طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار

مزایای رفاهی معماری به سبک پایدار را نیز نباید نادیده گرفت؛ زیرا به افزایش رضایت ساکنان ساختمان کمک می کند. برخی از مزایای رفاهی معماری به سبک پایدار عبارت اند از:

  • محیط های داخلی سالم و بهبود کیفیت هوا مجتمع، دسترسی بیشتر به نور طبیعی و آکوستیک بهتر، بهبود سلامت، راه و بهره وری بیشتر ساکنان از مزایای رفاهی معماری به سبک پایدار است.
  • استفاده از این نوع سبک معماری دیگر معماران را نیز تشویق به استفاده از این سبک می کند که می تواند برای فرصتی عالی برای بهبود شرایط محیط زیستی باشد.

جمع بندی

معماری سبک های مختلفی دارد و می تواند به شیوه های مختلفی اجرا شود. یکی از سبک های معماری که امروزه بسیار محبوب شده است، معماری به شیوه پایدار است. معماری به شیوه پایدار مزایای بسیار زیادی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و از همه مهم تر محیط زیستی دارد که باعث شده است این سبک به سبکی محبوب بین معماران تبدیل شود. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با این سبک معماری در مورد طراحی مجتمع تجاری با رویکرد معماری پایدار توضیح دادیم.