لطفا امتیاز بدهید

هر ساختمانی با توجه به نوع کاربری خود، دارای طراحی متفاوتی است. یکی از ساختمان های رایج از لحاظ نوع کاربری، ساختمان تجاری است. طراحی پلان ساختمان های تجاری یک فرایند متشکل از طرح ها، پروتکل های پیچیده و چند وجهی است که باید با دقت تمام انجام شود. یک پلان تجاری باید در عین زیبا بودن، کاربردی نیز طراحی شده باشد. برای این که بتوانید یک پلان تجاری طراحی کنید، باید به یک سری نکات مهم توجه کنید. در این مقاله قصد داریم درمورد نکات مرتبط با طراحی پلان تجاری کوچک توضیح دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه نقشه ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه کنید.

آینده نگرانه بودن ساختمان تجاری کوچک

طراحی پلان های تجاری کوچک، در واقع نوعی هدف آینده نگرانه است. همان طور که می دانید هر ساله تعداد افرادی که به شهر نقل مکان می کنند بیشتر می شود؛ به همین دلیل است که شهر ها در حال شلوغ تر شدن هستند. در این زمان اهمیت طراحی ساختمان های هوشمند، کوچک، مدرن و تجاری خودش را نشان می دهد.

برای این که سازه کاربردی و زیبایی داشته باشید لازم است که حتما برای طراحی پلان تجاری کوچک از یک تیم طراحی معماری خوب کمک بگیرید که در زمینه طراحی و ساخت ساختمان های مقاوم، زیبا و کوچک تجربه داشته باشند.

طراحی ساختمان تجاری کوچک با کیفیت بالا

پلان تجاری کوچک

طراحی ساختمان تجاری کوچک با کیفیت بالا

طراحی ساختمان های تجاری باید با دقت زیادی انجام شود؛ به ویژه اگر فضای موجود برای ساخت سازه کمتر از حد معمول باشد. برای ساخت یک سازه تجاری در یک فضای کوچک باید تلاش کرد تا استفاده موثر از فضا به حداکثر برسد. بدون اینکه مورد مهمی در طراحی سازه قربانی شود. برای مثال اگر فضا کم است، نباید برای داشتن همه امکانات، ساختمان بیش از حد شلوغ به نظر برسد. زیرا هیچ کس نمی تواند در فضای تنگ کار کند و احساس راحتی داشته باشد.

دلیل محبوبیت ساختمان های تجاری کوچک

دلیل محبوبیت ساختمان های تجاری کوچک

دلیل محبوبیت ساختمان های تجاری کوچک

دلیل محبوبیت زیاد پلان تجاری کوچک به افزایش جمعیت باز می گردد. همچنین روند ساخت خانه های کوچک نیز تاثیر زیادی در اقتصاد جهانی گذاشت که باعث شد بسیاری از افراد تمایل بیشتری به ساخت خانه و سازه های تجاری کوچک داشته باشند. به غیر از این موارد، از دلایل ساخت سازه های کوچک می توانیم به هدر ندادن فضا در شهر ها اشاره کنیم.

همچنین یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است مردم به طراحی پلان تجاری کوچک روی بیاورند کوچک تر شدن کسب و کار ها است. هر روزه کسب و کار های کوچک بسیار زیادی راه اندازی می شوند؛ طبیعتا اگر کسب و کار کوچک باشد به فضای کوچک تری نیز نیاز خواهد داشت. سازه های تجاری بزرگ تنها زمانی نیاز هستند که صاحبان مشاغل کوچک به دلیل نوع خاص کسب و کار خود، به فضا های سفارشی سازی شده ای احتیاج داشته باشند.

نکات مهم در طراحی پلان تجاری کوچک

برای طراحی پلان تجاری کوچک، بهتر است که به یک سری نکات توجه داشته باشید. دقت کردن به این نکات به شما کمک می کند تا یک سازه تجاری را هم از نظر عملکرد و هم از نظر زیبایی شناختی بهتر طراحی کنید. برخی از مهم ترین نکات برای طراحی این دست از سازه ها عبارت اند از:

  • درک اندازه، شکل و ابعاد ملک تجاری

اولین مرحله در طراحی یک سازه تجاری فارغ از بزرگ یا کوچک بودن آن، درک اندازه، شکل و ابعاد سازه ای است که می خواهید داشته باشید. قبل از این که چیدمان قسمت های مختلف یک سازه تجاری را رسم کنید، بهتر است که یک نگاه ساده بالا به پایین به آن داشته باشید. فردی که وظیفه طراحی پلان تجاری کوچک را به عهده می گیرد، باید تجربه و مهارت زیادی در زمینه طراحی سازه در زمین های کوچک داشته باشد.

علاوه بر این، عوامل مهمی مانند اندازه، شکل و ابعاد تاثیر مهمی در تعیین محل قرار گیری اتاق ها و نقاط مختلف نسبت به یکدیگر خواهند داشت. اگر می خواهید که حداکثر بهره را از فضای موجود ببرید، باید به بهترین نحو قسمت های مختلف ساختمان را طراحی کنید.

  • استفاده نکردن از قسمت های بدون کاربرد

مهم ترین چالشی که در طراحی پلان تجاری کوچک با آن رو به رو هستید کمبود فضا است. یکی از مهم ترین عواملی که موجب کمبود فضا می شود قسمت های بدون کاربرد یا کم کاربرد در طراحی است. در اکثر اوقات داشتن دو یا سه قسمت که هر دو یک عملکرد مشابه را دارند در طراحی اشتباه است.

 پلان تجاری کوچک

نکات مهم در طراحی پلان تجاری کوچک

  • به حداقل رساندن فضای ذخیره سازی

هر کسب و کاری نیاز به یک مقدار فضای ذخیره سازی دارد. اما اگر قصد طراحی پلان تجاری کوچک را دارید باید بدانید که فضا های ذخیره سازی، جای زیادی را در طراحی از شما می گیرند. از آن جایی که کسب و کار های کوچک احتمالا نیاز خیلی زیادی به فضای ذخیره سازی نخواهند داشت بهتر است که فضای ارائه شده برای ذخیره سازی به حداقل برسد.

در صورتی که کسب و کار به فضای ذخیره سازی خیلی نیاز دارد، سعی کنید یک مکان مخصوص را برای ذخیره سازی مشخص کنید تا بتوانید روی طراحی دیگر بخش ها تمرکز کامل داشته باشید.

  • چند منظوره کردن فضا ها

یکی از مواردی که می تواند در طراحی پلان تجاری به استفاده کردن بهینه از فضا به شما کمک کند، استفاده چند منظوره از قسمت های مختلف سازه است. استفاده چند منظوره از قسمت های مختلف تا حد زیادی به خلاقیت شما و نوع کسب و کار باز می گردد؛ برای مثال خرده فروشی ها می توانند به جای این که از یک فضای مشخص برای قرار دادن تنها یک دسته از محصولات استفاده کنند آن را برای قرار دادن چندین محصول به کار ببرند.

جمع بندی

با افزایش جمعیت و مهاجرت مردم به شهر ها، ساخت ساختمان های تجاری و ساختمان های مسکونی کوچک اما کاربردی افزایش یافته است. برای طراحی ساختمان های تجاری کوچک، لازم است که به نکات مهمی مانند استفاده چند منظوره از فضا یا درست قرار دادن محل ذخیره سازی توجه شود. برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد برخی از مهم ترین نکاتی که در طراحی پلان تجاری کوچک باید به آن ها توجه داشته باشید را معرفی کردیم.