3.5/5 امتیاز از (2 رای )

در معماری اصطلاحات بسیار زیادی هست که هر کدام در یکی از قسمت های ساخت سازه کاربرد دارند. اگر کمی درمورد معماری تحقیق کرده باشید، احتمالا یکی از اصطلاحات رایجی که شنیده اید، سایت پلان است. در واقع هیچ معماری نمی تواند کار خود را بدون برنامه ریزی و سایت پلان انجام دهد. در نتیجه اگر معمار هستید، حداقل تا الان یک سایت پلان طراحی کرده اید. برای آشنایی بیشتر با سایت پلان، در این مقاله قصد داریم درمورد این که سایت پلان در معماری چیست توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه معماری و نقشه ساختمان می توانید وارد سایت خانه معمار شوید. در این مجموعه معماران کارآزموده و ماهر شما را راهنمایی خواهند کردو

سایت پلان در معماری چیست؟

سایت پلان یکی از مهم ترین مراحل طراحی و معماری یک سازه است. سایت پلان معمولا اطلاعاتی را مانند ساختمان های موجود و پیشنهادی، میزان دسترسی به مصالح مختلف، محوطه سازی، مرز های سایت و مواردی از این دست، در خود جای داده است. در حوزه معماری، به علت تنوع سازه و اهمیت بالای سایت پلان، مدل های مختلفی از آن یافت می شود.

سایت پلان در معماری چه کاربردی دارد؟

سایت پلان در معماری

سایت پلان در معماری

برای پاسخ به این سوال که سایت پلان در معماری چیست و چه کاربردی دارد باید گفت که سایت پلان را می توان به عنوان بخشی از مرحله برنامه ریزی برای ساخت و محل قرار گیری خانه و جزئیات آن در نظر گرفت. همچنین در یک سایت پلان مرز ساختمان های پیشنهادی و زمین های مجاور نیز در نظر گرفته می شوند.

پس از برنامه ریزی برای طراحی سایت پلان، نقشه سایت پلان به مرور تکمیل می شود و اطلاعات دقیق تری که در حین ساخت و ساز به آن ها رجوع می شود، در آن قرار می گیرند. در واقع برای پاسخ به این سوال که سایت پلان در معماری چیست ، باید اشاره کنیم که سایت پلان برای ساخت یک سازه با طراحی دقیق کاربرد دارد.

علاوه بر این هنگامی که برای مجوز برنامه ریزی و ساخت و ساز به شهرداری درخواست می دهید، مقامات شهرداری از شما می خواهند که یک سری استاندارد های ضروری را در سایت پلان رعایت کنید. اما اگر یک برنامه ریزی و نقشه نسبتا ساده داشته باشید، به احتمال زیاد نیازی به تغییرات خاصی نخواهید داشت.

سایت پلان معمولا با مقیاس 1:1250 بر یک تکه کاغذ A4 طراحی می شود. درمورد این که سایت پلان در معماری چیست باید اشاره کرد که سایت پلان می تواند مکان پیشنهادی را به ساخت سازه نیز نشان دهد. همچنین در سایت پلان نقطه شمالی، ساختمان های مجاور و دیگر جاده های مرتبط با آن نمایش داده می شوند تا مکان پیشنهادی برای ساخت سازه مشخص شود.

البته یکی دیگر از نقشه هایی که در معماری ممکن است با سایت پلان اشتباه گرفته شود، پلان بلاک است. این پلان در واقع همان پلان سایت است؛ اما کمی اطلاعات بیشتری را در خود جای داده است. مقیاس در پلان بلاک معمولا 1:1500 است. در این پلان نیز نقطه شمالی و ساختمان های موجود در اطراف نمایش داده می شود. همچنین اطلاعاتی مانند مرز ساختمان های موجود، حق تقدم، موقعیت درختان، مناطق سخت و وجود هرگونه حصار یا دیوار در آن نشان داده شده است. سایت پلان ممکن است تا مقیاس 1:200 بسته به نوع سازه طراحی شود و اطلاعات و جزئیات بیشتری را نشان دهد.

در طراحی سایت پلان چه مواردی در نظر گرفته می شوند؟

موارد مهم در سایت پلان

در سایت پلان مواردی مثل عنوان پروژه، سایت و سایر جزئیات مرتبط در نظر گرفته می شود.

این که چه مواردی در حین طراحی سایت پلان باید در نقشه قرار بگیرند، بستگی به قوانین شهرداری و نوع سازه ای دارد که شما قصد ساخت آن را دارید. با این حال پس از اینکه بررسی کردیم سایت پلان در معماری چیست ، بهتر است بیان کنیم که چه مواردی در آن از اهمیت بیشتری برخوردارند، این موارد عبارت اند از:

  • عنوان پروژه، سایت و سایر جزئیات مرتبط
  • نقطه شمالی
  • مقیاس طراحی
  • مرز سایت (که با خط قرمز نمایش داده می شود.)
  • ابعاد کلیدی
  • سطوح
  • هر گونه موارد مرتبط با نقشه
  • محوطه سازی و محل قرارگیری درختان
  • جاده و دسترسی به سایت
  • مسیر های پیاده و حق تقدم
  • توقفگاه خودرو
  • هر ساختمانی که باید به هر دلیلی تخریب و یا حذف شود.
  • هر گونه محوطه سازی از جمله کشیدن حصار یا دیوار های بلند اطراف سازه
  • امکاناتی مانند زهکشی، آب، برق، گاز و… که در مرحله ساخت اضافه می شوند.
  • هر گونه نیاز به نور خارجی
  • درب و نرده ها
  • نقطه دسترسی آتش نشانی

احتمالا تا این جا متوجه شدید که سایت پلان در معماری چیست . همه مواردی که نام برده شدند، حتما لازم نیست که در یک سایت پلان قرار بگیرند. اما می توانند به عنوان یک چک لیست برای طراحی سایت پلان شما عمل کنند.

نکته بعدی این است که برای ساخت سازه های عظیم ممکن است به چندین سایت پلان برای بخش های مختلف پروژه نیاز داشته باشید. برای مثال اگر موارد مربوط به زهکشی و امکانات پروژه پیچیده باشند، خود نیاز به یک پلان جداگانه دارند.

چه عواملی می توانند بر طراحی سایت پلان تاثیر بگذارند؟

طراحی سایت پلان

عوامل طبیعی و زمین شناسی در طراحی سایت پلان موثر اند.

درمورد این که سایت پلان در معماری چیست و چه عواملی می توانند بر طراحی آن تاثیر گذار باشند، می توان به این موارد اشاره کرد:

  • عوامل طبیعی

عوامل طبیعی تنها شامل درختان و محیط سبز نمی شود، بلکه عوامل طبیعی منطقه را از میزان حشرات تا شرایط آب و هوایی ناحیه نیز شامل می شود.

  • زمین شناسی

آیا زمینی که قصد ساخت ملک را در آن دارید زمینی صخره ای محسوب می شود و یا این که نرم و یک زمین مناسب ساخت و ساز است؟ پاسخ به چنین سوالاتی می تواند به شما کمک کند تا سایت پلان خود را با توجه به نوع زمین، بهتر طراحی کنید.

جمع بندی

در حوزه ساخت سازه و معماری مراحل و اصطلاحات بسیاری هست که هر یک به نوبه خود در ساخت یک ساختمان تاثیر خواهند گذاشت. یکی از این موارد سایت پلان است. سایت پلان در واقع نقشه ای است که در آن اطلاعات مختلفی از جمله مرز های ساخت و ساز و عوامل محیطی نمایش داده شده اند تا ساخت سازه با دقت بیشتری انجام شود. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد این که سایت پلان در معماری چیست و چه کاربردی دارد، مطالبی ارائه کردیم.