لطفا امتیاز بدهید

طراحی ساختمان در موقعیت ها و سایت های مختلف می تواند چالش ها و نکات مثبت و منفی مربوط به خودش را داشته باشد. مثلا طراحی نقشه ساختمان دو نبش شمالی غربی به دلیل مسائلی مثل نمای دو نبشه و دسترسی های بیشتر می تواند چالش برانگیز تر از طراحی یک ساختمان معمولی باشد. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب این نوع ساختمان ها می پردازیم. شما می توانید برای مشاهده ایده های بیشتر در زمینه طراحی نقشه شمالی به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

وجه تمایز یک ساختمان دو نبش در چیست؟

برخی از ویژگی های بلوک دو نبش به معمار کمک می کند که بتواند طراحی خلاقانه تری داشته باشد؛ البته این موضوع چالش هایی نیز برای او ایجاد خواهد کرد. برخی از این ویژگی ها عبارت اند از:

  • نمای بیرونی از دو جهت: در یک سایت معمولی شما فقط ملزم به طراحی یک نمای بیرونی هستید؛ اما وقتی در حال طراحی نقشه ساختمان دو نبش شمالی غربی هستید، باید دو نما طراحی کنید. این به شما این امکان را می دهد که خلاقانه تر عمل کنید و مسائل مربوط به نمای ساختمان را به صورت موثر تری کنترل کنید.
  • بیش از یک دسترسی: موقعیت قرار گیری ساختمان دو نبش به صورتی است که امکان ایجاد بیش از یک دسترسی را برای طراح فراهم می کند. این یعنی شما می توانید در طراحی خود بیش از یک ورودی، گاراژ و حتی راهروی اصلی بگنجانید. این موضوع علاوه بر جذابیت های نقشه ای روی قیمت ساختمان نیز اثر می گذارد. داشتن بیش از یک دسترسی به افراد کمک می کند تا عبور و مرور راحت تری داشته باشند و بتوانند در صورت نیاز به صورت تفکیک شده از آن ها استفاده کنند.
  • نور طبیعی کافی: در طراحی نقشه ساختمان دو نبش شمالی غربی دست شما برای ایجاد نور گیر باز است. این موضوع باعث می شود که نور طبیعی ساختمان بیشتر از میزان نور یک ساختمان مشابه غیر دو نبش باشد.

چه چالش های برای ساخت ساختمان دو نبش وجود دارد؟

نقشه ساختمان دو نبش شمالی غربی

با وجود مزایای زیاد یک ساختمان دو نبش این مدل ساختمان ممکن است برخی چالش ها هم ایجاد کند. یکی از مهم ترین چاش های آن بحث عقب نشینی ساختمان است. هدف از عقب نشینی این است که اطمینان حاصل شود که یک سازه از احقاق حق سازه دیگر برای تهویه مناسب و کافی، دسترسی ها، فضای سبز و میزان بهره مندی از نور جلوگیری نکند. این موضوعی است که حتما باید رعات شود؛ اما حدود آن بستگی به  مقررات محلی و تصویبات شورا ها دارد. همان که گفته شد عقب نشینی برای همه ساختمان ها لحاظ می شود؛ اما ساختمان های دو نبش به دلیل شکل خاص و معمولا نامنظمشان ممکن است بیشتر تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرند.

طراحی نقشه ساختمان دو نبش شمالی غربی چه مزایای دارد؟

نقشه ساختمان دو نبش شمالی غربی

وقتی به دنبال طراحی یک ساختمان ایده آل هستید، احتمالا با سایت های دو نبش مواجه خواهید شد. ساختمان های دو نبش در واقع در محل تلاقی دو خیابان واقع می شوند و چند مزیت کلیدی دارند. از جمله:

  • فضای بیشتر برای محوطه سازی: گفتیم که ساختمان دو نبش دو نما دارد. این موضوع باعث می شود تا فضای بیشتری برای محوطه سازی در اختیار شما قرار بگیرد. محوطه سازی خوب علاوه بر افزودن بر زیبایی بصری ساختمان، قیمت آن را نیز بالا می برد. فرقی نمی کند که تصمیم دارید یک محوطه سبز کوچک طراحی کنید یا جزییات بیشتری قرار است به این فضا افزوده شود، مهم این است که از تمام فضای ممکن بهره ببرید.
  • پارکینگ مناسب: با گسترش رو افزون تعداد ماشین ها در سطح شهر، تامین پارکینگ مناسب برای ساختمان به یکی از موضوعات اصلی بدل شده است. ساختمان دو نبش به جز امکان تعریف یک پارکینگ داخلی از فضای پارک مناسب بیرونی بهره مند است؛ چرا که محوطه رو به روی آن به دلیل داشتن دو نما وسیع تر است.
  • انعطاف پذیری طراحی: ساختمان دو نبش دقیقا در انتهای خیابان قرار می گیرد. این موضوع دست سازنده را برای انتخاب ارتفاع و اندازه ساختمان باز تر می کند. البته همچنان مقررات شورا های محلی بسیار تاثیر گذارند؛ اما معمولا امکان ساخت ساختمان بزرگ تر با ارتفاعی نزدیک به خط مرزی فراهم است.

بهترین جهت قرار گیری یک ساختمان دو نبش چیست؟

به طور کلی بهتر است جهت گیری ساختمان به سمت شمال باشد؛ زیرا در این صورت نور مناسبی دریافت می کند و از گرما و نور شدید شرق در امان خواهد ماند.

معایب طراحی نقشه ساختمان دو نبش شمالی غربی

معایب نقشه ساختمان دو نبش

  • عملکرد چالش برانگیز حیاط: امکان طراحی حیاط در خانه های دو نبش یک مزیت است؛ اما در برخی موارد طراحی مناسب حیاط برای این خانه ها می تواند چالش برانگیز باشد.
  • هزینه های نگهداری محوطه: گفتیم که در طراحی نقشه ساختمان دو نبش شمالی غربی شما فضای بیشتری برای محوطه سازی خواهید داشت؛ اما این موضوع می تواند با بالابردن هزینه های نگهداری از حیاط باعث بالا رفتن هزینه های کلی شود .
  • هر که بامش بیش، برفش بیشتر: بیشتر بودن محوطه رو به روی ساختمان این مشکل را ایجاد می کند که محوطه بیرونی ای که باید به آن رسیدگی شود، بیشتر از حالت عادی خواهد بود. این موضوع باعث افزایش هزینه های شست و شو، برف روبی و مسائلی از این دست می شود.
  • سر و صدا ناشی از ترافیک: محل قرار گیری یک ساختمان دو نبش به صورتی است که ترافیک بیشتری در اطراف آن ایجاد خواهد شد؛ زیرا دقیقا در قسمتی واقع می شود که دو خیابان به هم می پیوندند. ترافیک بیشتر می تواند منجر به شلوغی و سر و صدای بیشتر شود. البته با عایق کردن پنجره ها و برخی اقدامات این چنینی می توان این مشکل را به خوبی مدیریت کرد.

جمع بندی

وقتی قرار است یک سایت مناسب برای ساختن خانه انتخاب کنید، گزینه های بسیار زیاد پیش روی شما است. یکی از گزینه های وسوسه کننده ساختن خانه در نبش خیابان است. طراحی نقشه ساختمان دو نبش شمالی شرقی مزایای زیادی دارد. نور مناسب، دسترسی خوب و امکان طراحی خلاقانه تر نما برخی از این موارد اند. در این مقاله با بررسی مزایا و معایب این نوع ساختمان تلاش کردیم تا به شما در انتخاب کمک کنیم.