پس از شنیدن نام روستا در ذهن بسیاری از افراد تصویری متشکل از زمین های کشاورزی، خانه های کاهگلی، پرورش دام، باغ، تپه ها و دشت ها تداعی می شود. به طور کلی زندگی در روستا از جهات مختلف آرامش بخش تر از زندگی در شهر است. بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای آرامش بیشتر و سرمایه گذاری در روستا نیز خانه بسازند. طراحی نقشه این خانه یکی از مهم ترین و در عین حال پیچیده ترین فرایند هایی است که باید پشت سر گذاشته شود. برای طراحی نقشه خانه باید به عوامل مختلفی که بر طراحی نقشه خانه تاثیر می گذارند، توجه داشت. از جنبه های کاربردی فضا گرفته تا عناصر زیباسازی مانند رنگ و مواد لازم برای ساخت خانه، می توانند در طراحی نقشه تاثیر بگذارند. در این نوشته قصد داریم با نام بردن چند نکته مهم، شما را در طراحی نقشه خانه دو خوابه 120 متری روستایی راهنمایی کنیم. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده انواع نقشه از جمله نقشه دو خواب، وارد سایت خانه معمار شوید و از نقشه های متفاوت، خلاقانه و جذاب این مجموعه بهره ببرید.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

نکات مهم در طراحی نقشه خانه دو خوابه 120 متری

نقشه خانه روستایی

نقشه خانه روستایی دو خواب

نیاز های فردی ساکنین

اولین نکته و در عین مهم ترین آن، این است که بدانید نیاز های فردی ساکنین خانه چیست. ساکنین خانه می توانند خود نیاز هایشان را درمورد خانه جدید با طراح در میان بگذارند تا نقشه خانه بر اساس نیاز های آن ها طراحی شود. اما برای طراحی هر چه بهتر لازم است که یک سری سوالات از صاحب ملک پرسیده شود. برخی از بهترین سوالاتی که می توانید پیش از طراحی نقشه خانه دو خوابه 120 متری روستایی از ساکنین خانه بپرسید، عبارت اند از:

  • هدف شما از ساخت یا بازسازی خانه چیست؟
  • چه انتظاراتی از خانه جدید خود دارید؟
  • چند نفر قرار است که در خانه زندگی کنند؟
  • آیا در بین اعضای خانواده، عضو سالمندی هست که محدودیت جسمی حرکتی داشته باشد؟
  • چه سبکی از طراحی و چیدمان را در خانه ترجیح می دهید؟
  • آیا قصد اقامت دائمی را در خانه دارید؟

یافتن پاسخ چنین پرسش هایی به طراح کمک می کند تا نقشه خانه روستایی را به بهترین نحو با توجه به نیاز های ساکنین خانه طراحی کند.

محل ساخت خانه

عامل مهم بعدی که در طراحی نقشه خانه تاثیر خواهد گذاشت، محل ساخت خانه است. برای مثال محل ساخت خانه می تواند ارتباط مستقیمی با طراحی خانه پایدار و مصرف انرژی به صورت کارآمد بگذارد تا اثرات زیست محیطی ساخت خانه به حداقل برسد. بهترین حالت برای ساخت خانه این است که سازه سازگار با محیطی که در آن قرار گرفته است، ساخته شود. این کار نه تنها جذابیت ظاهری خانه را افزایش خواهد داد، بلکه کیفیت ساکنان خانه را نیز بهبود می بخشد.

برای مثال نقشه خانه دو خوابه 120 متری روستایی را با توجه به مکان ساخت خانه می توان طوری طراحی کرد که سازه همیشه بیشترین نورپردازی طبیعی و هوای تازه را دریافت کند. علاوه بر این موارد، در نظر گرفتن محیط ساخت خانه حین طراحی به شما کمک می کند تا سازه ای بسازید که در برابر خطرات احتمالی مانند سیل، فرسایش خاک و رانش زمین مقاوم باشد تا ایمنی خانه افزایش یابد.

نمای خانه روستایی

نمای خانه روستایی دو خواب

برآورد بودجه و هزینه های احتمالی

بودجه و برآورد هزینه ها از مهم ترین عواملی است که برای طراحی نقشه خانه دو خوابه 120 متری روستایی باید در نظر بگیرید. توجه به این عوامل در زمینه برآورد بودجه و هزینه ها به شما کمک می کند تا نقشه بهتری را طراحی کنید:

  • اول از همه میزان بودجه در دسترس را برای ساخت خانه در نظر بگیرید. بودجه ای که مشخص می شود در طول ساخت نباید کم شود. تعیین کردن میزان بودجه ساخت خانه کمک می کنند تا مشخص شود خانه را می توان با چه سبکی طراحی کرد. برای مثال اگر بودجه برای ساخت خانه کم است، استفاده از مواد گران قیمت و ویژگی های طراحی پیچیده که هزینه ها را افزایش می دهند، به حداقل می رسد.
  • زمانی که بودجه برای ساخت خانه مشخص می شود، احتمال برخورد با مشکلات در حین ساخت و ساز کمتر است. همچنین مشخص شدن میزان دقیق بودجه کمک می کند تا از اتلاف وقت جلوگیری شود.
  • برآورد هزینه ها کمک می کند تا بودجه به طور موثر به هر بخش اختصاص داده شود. این کار می تواند به بهینه سازی طراحی و اطمینان از صرف بودجه در مکان های مناسب خانه کمک کند. برای مثال می توان ویژگی های خانه را اولویت بندی کرد تا بودجه با توجه به آن ها برای ساخت خانه تقسیم شود.

طراحی کاربردی خانه

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در طراحی نقشه خانه دو خوابه 120 متری روستایی باید به آن توجه کنید، کاربردی بودن طراحی خانه است. خانه باید به نحوی طراحی شده باشد که پاسخگوی نیاز های خاص صاحبان خانه باشد و بتواند راحتی و آسایش را برای آن ها به ارمغان بیاورد. برای مثال آشپزخانه باید به اندازه کافی فضای ذخیره سازی داشته باشد و پیشخوان نیز در بهترین جا قرار گرفته باشد. یک حمام کاربردی باید طوری طراحی شده باشد که امکان حفظ حریم خصوصی، راحتی و استفاده کارآمد از منابع آب و انرژی را نیز فراهم کند.

طراحی داخلی روستایی

طراحی داخلی خانه روستایی

پایداری

در طراحی نقشه خانه دو خوابه 120 متری روستایی حتما باید مورد را نیز در نظر بگیرید. در سال های اخیر ویژگی پایداری بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. خانه ای که به صورت پایدار طراحی شده باشد، می تواند اثرات زیست محیطی ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و مزایای بلند مدتی را نیز برای ساکنان آن فراهم کند. خانه های پایدار علاوه بر این که برای محیط زیست مفید هستند و ردپای کربن را به حداقل می رسانند، می توانند در صرفه جویی هزینه های خانواده نیز در دراز مدت موثر عمل کنند. زیرا با کاهش مصرف انرژی به کمک طراحی پایدار، هزینه های آب و برق کاهش می یابد.

جمع بندی

ساخت خانه در روستا مورد توجه افرادی قرار گرفته است که مدت ها است در شهر زندگی می کنند؛ اما تمایل دارند در محل تولد خود نیز خانه ای داشته باشند. ساخت و بازسازی خانه مورد توجه روستاییان نیز قرار گرفته است. به طور کلی از مهم ترین مراحل ساخت یک خانه، طراحی نقشه آن است. در طراحی نقشه باید عوامل بسیار زیادی را در نظر گرفت تا بتوان یک خانه کاربردی و در عین حال زیبا ساخت. برخی از مهم ترین عواملی که می توانند در طراحی نقشه خانه تاثیر بگذارند، شامل بودجه، پایداری خانه، نحوه طراحی خانه برای کاربردی بودن و موارد مشابه می شود. در این مقاله برای آشنایی بیشتر برخی از نکاتی که برای طراحی نقشه خانه دو خوابه 120 متری روستایی باید در نظر بگیرید را نام بردیم.