لطفا امتیاز بدهید

مصالحی که برای نما ساختمان به کار برده می شوند، در طول زمان تکامل می یابند و ویژگی های جدیدی را در بر می گیرند. همچنین در این بین عناصر زیبایی شناسی مختلفی به آن ها اضافه می شود که باید با تمامی آن ها آشنایی کامل داشته باشید؛ زیرا بدون آشنایی با چنین مواردی نمی توانید مصالح مناسب نما را انتخاب کنید. در ادامه برخی از معیار های انتخاب مصالح مناسب نما را نام خواهیم برد و درمورد آن ها توضیح خواهیم داد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی نمای ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

چگونه مصالح مناسب نما را انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه بخواهید نوع پوشش نمای ساختمان خود را مشخص کنید، باید معیار هایی را که برای نیاز های شما مناسب هستند، درک کنید تا بتوانید عمر مفید سازه را افزایش دهید و ساختمانی متناسب با آن چه می خواهید، بسازید. در حوزه گسترده تر، پوشش نمای ساختمان باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • حفاظت

مواد و مصالح مختلفی وجود دارند که از آن ها می توان در نمای ساختمان استفاده کرد؛ اما مهم ترین ویژگی ای که باید مصالح برای استفاده در نما ساختمان داشته باشند، قابلیت حفاظت از ساختمان است. مصالحی که انتخاب می کنید باید بتوانند ساختمان را در برابر آب و هوایی نامساعد مانند طوفان، باران، گرما شدید، رطوبت و خوردگی حفظ کنند. درمورد نحوه انتخاب مواد و مصالح مناسب نما باید گفت که مواد مختلفی برای استفاده وجود دارند که هر کدام ویژگی های متفاوتی ارائه می دهند. انتخاب شما باید بر اساس نیاز هایتان باشد.

  • بودجه

حتما قبل از انتخاب مصالح نما بودجه خود را مشخص کنید. شما باید مصالحی را انتخاب کنید که با بودجه شما همخوانی داشته باشند. دو اولویت اول شما در انتخاب مصالح باید زیبایی شناسی و کیفیت بالا باشد اما بودجه نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می کند؛ زیرا اگر بودجه خود را افزایش دهید حق انتخاب های بسیار بیشتری خواهید داشت و می توانید گزینه های بهتری را نیز انتخاب کنید.

مصالح مناسب برای نما

  • ایمنی و سالم بودن

برای انتخاب مصالح مناسب نما باید به ایمن و سالم بودن آن ها نیز توجه داشته باشید. ساختمان ها بیش از آنچه که فکر می کنید روی سلامت شما تاثیر می گذارند. استفاده از مصالحی که دارای سموم، فلزات سنگین هستند یا در ساخت خود از مواد شیمیایی مضر استفاده می کنند، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی شما در دراز مدت شود. برخی از مشکلات می تواند شامل سردرد های مکرر و آسم باشد. به همین دلیل قبل از انتخاب مصالح مناسب نما حتما درمورد سالم و ایمن بودن آن ها تحقیق کنید.

  • زیبایی شناسی

در انتخاب مصالح نما در حوزه زیبایی شناسی باید دقت بسیار زیادی داشت. زیبایی بیشتر بستگی به متریال موادی که استفاده می کنید دارد. سعی کنید مصالحی را انتخاب کنید متریال آن ها با زیبایی شناسی کلی ساختمان و بافت آن ها سازگاری داشته باشد. این که کدام متریال می تواند برای ساختمان شما مناسب تر باشد بستگی به موقعیت و طراحی ساختمان شما دارد. برای مثال روکش های چوبی حال و هوای گرمی ایجاد می کنند و بیشتر ظاهر کلاسیک دارند. در حالی که روکش های فلزی آینده نگری را نشان می دهند و به عنوان نمای مدرن به حساب می آیند.

زیبایی شناسی

  • دسترسی به مواد

برای انتخاب مصالح مناسب نما باید به در دسترس بودن آن ها نیز دقت داشته باشید. اگر موادی که انتخاب می کنید به راحتی در دسترس نباشند، ممکن است که بعداً برای تعمیر یا ایجاد تغییر خاصی به مشکل برخورد کنید.

  • پایداری

پایداری یکی از مهم ترین عواملی است که در انتخاب مصالح نما باید به آن دقت داشته باشید. امروزه اکثر مصالح ساختمان با ماندگاری بالا ساخته می شوند. ساختمان ها حدوداً 40 درصد از کربن دی اکسید کره زمین را منتشر می کنند. به همین دلیل ماده ای که انتخاب می کنید باید پایداری بالایی داشته باشد تا مدت زمانی طولانی نیاز به تعویض آن ها نداشته باشید. با این کار مصالح کمتری مصرف می شود و در نتیجه کربن دی اکسید کمتری آزاد خواهد شد.

  • نگهداری

برای انتخاب مصالح مناسب نما تنها نباید به موقع نصب آن ها فکر کنید مصالح ساختمانی که انتخاب می کنید باید بدون پیچیدگی خاصی باشند. همچنین میزان دوام آن ها باید بالا باشد تا در دراز مدت به تعمیر و نگهداری آن ها نیاز نداشته باشید.

نگهداری

  • عایق بودن

عایق بودن یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که مصالح ساختمانی باید داشته باشند. برای انتخاب مصالح مناسب نما باید مصالحی را انتخاب کنید که بتوانند داخل ساختمان را از سرما یا گرما شدید و همچنین سر و صدا یا نور شدید محافظت کنند و اجازه ورود آن ها را ندهند. مصالح نمای مختلف بسته به چگالی، جرم حرارتی، کدورت و برخی از عوامل دیگر خواص عایق مختلفی را ارائه می دهند.

  • ماندگاری

دوام و ماندگاری یک ماده بیانگر مقاومت ماده در برابر گذر زمان و آسیب های احتمالی است. برای انتخاب مصالح مناسب نما باید مصالحی را انتخاب کنید که ماندگاری بالایی داشته باشند تا از نظر اقتصادی نیز برای شما به صرفه باشند. مصالح نما مناسب نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند و کمتر پیش می آید که به تعویض آن ها نیاز داشته باشید. اگر در مکانی با تغییرات آب و هوایی شدید زندگی می کنید، باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید.

برای مثال روکش نما آجری یکی از سنتی ترین و در عین حال مقاوم ترین نما ها محسوب می شود. این نما با این که ظاهر نسبتاً قدیمی دارد؛ اما تمامی معیار های یک نما خوب را دارد. بسیار مقاوم است و از ساختمان در برابر آتش و شرایط آب و هوایی نامساعد محافظت می کند. نیاز به نگهداری کمی دارد، غیر سمی است و کاملاً عایق صوتی است. علاوه بر این موارد نما ها آجری پایدار هستند و می توان آن ها را بازیافت کرد.

جمع بندی

نما ساختمان یکی از مهم ترین بخش هایی است که در حین طراحی ساختمان باید به آن توجه داشته باشید. نکته مهم تر مصالحی است که برای نما ساختمان استفاده می کنید؛ زیرا مصالح مختلف بسته به متریال خود ویژگی های بسیار متفاوتی را ارائه می دهند. در این مقاله برخی از مهم ترین ویژگی هایی که برای انتخاب مصالح مناسب نما باید را برسی کردیم.