لطفا امتیاز بدهید

سقف ساختمان ها انواع مختلفی دارند؛ برای مثال سقف های سخت و نرم، سقف هایی با پوشش های مختلف، سقف های مسطح و شیروانی و خیلی از مدل های دیگر که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. در این مقاله قصد داریم درمورد دو مدل رایج سقف یعنی مدل های شیروانی و مسطح صحبت کنیم. برای این که دریابید سقف شیروانی یا مسطح برای ساختمان شما بهتر خواهد بود، این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله درمورد این دو نوع سقف توضیحاتی دادیم و مزایا و معایب هر یک را بیان نمودیم. شما می توانید برای مشاهده و تکمیل اطلاعاتتان درمورد انواع سقف زیبا و مدرن وارد سایت خانه معمار شوید. در این سایت مطالب مفید و مهمی درباره انواع گوناگون سقف ذکر شده است.

سقف های مسطح

سقف شیروانی یا مسطح

سقف های تخت رایج ترین و محبوب ترین نوع سقف هستند که در ساخت ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی از آن ها بهره می برند. سقف های تخت همان طور که از نامشان پیداست دارای یک سطح با طراحی خاص زهکشی هستند. از قابلیت های آن ها می توانیم به ضد حرارت بودن اشاره کنیم. طراحی و ساخت سقف های تخت آسان و مقرون به صرفه است. همچنین دوام بالا و کارایی بسیار دارند.

شما باید با توجه به نوع ساختمان سقف شیروانی یا مسطح را انتخاب کنید. به طور کلی سقف های تخت برای تحمل بار اضافی و بیش از حد ساخته می شوند. از آن ها بیشتر در ساخت ساختمان یا مکان هایی مانند تراس، پارکینگ، محوطه و فضای سبز، رستوران و زمین ورزشی استفاده می کنند.

مزایای سقف های مسطح

اولین و مهم ترین مزیت سقف تخت این است که مساحت کوچکی دارد؛ یعنی به مواد کمتری برای ساخت نیاز دارد و به همین دلیل ساخت آن بسیار سریع تر و ارزان تر از سایر سقف ها است. در صورتی که از انواع مصالح ساختمانی مدرن و باکیفیت در ساخت سقف های مسطح استفاده شود، مقاومت بالایی در برابر آب از خود نشان می دهند. به همین دلیل اگر بین سقف شیروانی و مسطح به دنبال سقفی هستید که عمر بیشتری داشته باشد، مدل های مسطح را انتخاب کنید.

از میان انواع سقف ساختمان سقف های مسطح می توان به طور هوشمندانه برای فضای سبز خانه، پارکینگ یا منطقه استراحت استفاده کرد. مدل های مسطح به تعمیرات کمتری نیاز دارند و در صورتی که به تعمیر نیاز داشته باشند، به آسانی تعمیر می شوند. این سقف ها در برابر باد های طولانی و به طور کلی آب و هوای نامساعد تغییر شکل نمی دهند و ظاهر خود را حفظ می کنند.

معایب سقف های مسطح

معایب سقف های مسطح

در صورتی که سقف مسطح به خوبی طراحی نشود یا در ساخت آن مصالح باکیفیتی را به کار نبرند، کارایی خود را از دست می دهد. اولین و مهم ترین مشکل این است که سقف مسطح با زهکشی نامناسب ضد آب نیست؛ زیرا رواناب به صورت طبیعی روی آن شکل نمی گیرد. در نتیجه تعمیر و نگهداری از این سقف مشکل دائمی شما خواهد بود. همچنین به دلیل نداشتن زهکشی مناسب دائما باید نگران نشتی سقف که به سازه های داخلی ساختمان آسیب جدی وارد می کند، باشید.

یکی دیگر از مشکلات مهمی که با آن رو به رو خواهید شد، در طول فصول زمستان و تابستان خود را نشان می دهد. در تابستان سقف های مسطح نور خورشید را جذب می کنند که باعث می شود هزینه های شما برای استفاده از سیستم های سرمایشی افزایش یابد. در طول زمستان نیز سقف های مسطح نمی توانند به اندازه سقف های شیروانی نور خورشید را جذب کنند و خانه را گرم نگه دارند.

سقف های شیروانی

سقف های شیروانی بیشتر برای ساختمان های کم ارتفاق با کاربرد های توریستی یا مسکونی خاص استفاده می شوند. برای مثال در ساختمان هایی که در تفرجگاه های کوهستانی قرار گرفته اند، سقف های شیروانی به فراوانی به چشم می خورد. زیرا در این مناطق معمولا برف زیادی می بارد.

شیب دار بودن سقف های شیروانی بسته به موقعیتی که در آن قرار گرفته اید می تواند مزیت بالقوه یا نقطه ضعف مهم به شمار رود. البته این موضوع به کیفیت سقف و موادی که در آن به کار رفته است نیز بستگی دارد. برای ساخت سقف های شیروانی در مقایسه با سقف های مسطح به مصالح بیشتری نیاز است و ساخت آن ها زمان بیشتری طول می کشد. همچنین پس از ساخت نیز به طور مرتب به تعمیر و نگهداری آن ها نیاز خواهید داشت. این تعمیرات طبیعتا هزینه های شما را افزایش می دهند.

مزایای سقف های شیروانی

مزایای سقف های شیروانی

برخی از مهم ترین مزایای سقف های شیروانی را در مواردی مجزا دسته بندی کرده ایم که عبارت اند از:

  • تخلیه آسان و طبیعی رطوبت آب باران و برف
  • به دلیل شیب دار بودن احتمال استفاده از مواد مختلف با بازه های قیمتی متفاوت بیشتر می شود.
  • فضای بافر بین سقف شیب دار می تواند به عنوان انبار یا فضای داخل سقف استفاده شود.
  • بین سقف شیروانی و مسطح احتمال نشتی سقف های شیروانی تقریبا ناچیز است.
  • سقف های شیروانی از لحاظ تهویه و عایق بودن بهتر از انواع مسطح عمل می کنند.

معایب سقف های شیروانی

مهم ترین و اصلی ترین مشکل سقف های شیروانی این است که در برابر باد مقاومت خوبی ندارند. از این رو لازم است پیش از انتخاب سقف شیروانی حتما آب و هوای منطقه خود را بررسی کنید. اگر در منطقه ای با باد های شدید زندگی می کنید، ممکن است کاشی های سقف های شل شوند و برای شما مشکل ایجاد کنند.

جمع بندی

سقف ها دارای دسته بندی های بسیار مختلفی هستند که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. دو مدل محبوب بین بیشتر مهندسان و معماران سقف های شیروانی و مسطح هستند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. این مزایا و معایب ممکن است عواملی تلقی شوند که بر تصمیم گیری شما اثر می گذارند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد سقف شیروانی یا مسطح توضیح دادیم و ویژگی ها، مزایا و معایب هر کدام را نام بردیم.