5/5 امتیاز از (1 رای )

با تماشای یک نمای مدرن و مقایسه آن با نمای کلاسیک به آسانی متوجه تفاوت های ظاهری شان خواهید شد. اما نه تنها سبک و ظاهر، بلکه روش ساخت، رویکرد طراحی و مواد اولیه ای که در ساختمان به کار می رود و هر کدام با دیگری متفاوت است، باعث می شود که هر فردی برای ساختمان نمای خاص را انتخاب کند. برای آشنایی بیشتر سعی داریم در این مقاله درمورد تفاوت نمای مدرن و کلاسیک توضیح دهیم و هر کدام را با جزئیات بررسی کنیم. انواع طراحی نمای ساختمان اعم از کلاسیک و مدرن در سایت خانه معمار قابل مشاهده هستند. شما می توانید وارد این سایت شوید و از ایده های خلاقانه، دقیق و حرفه ای آن بهره ببرید.

مقایسه نمای مدرن و کلاسیک

تفاوت نمای مدرن و کلاسیک

برای مقایسه نمای مدرن و کلاسیک می توان به عوامل متعددی اشاره کرد. اما اولین و مهم ترین عاملی که باید به آن توجه داشت، تفاوت در روش ساخت و مواد اولیه ای است که در ساخت آن ها به کار گرفته می شود. برای مثال شیشه و فولاد دو ماده ای هستند که معمولا در نما های مدرن مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما در نما های سنتی بیشتر از سنگ، آجر و چوب بهره می برند. همچنین استفاده از ورق های پانل آلومینیومی یا ورق های ACP برای روکش خارجی و طراحی نما در نما های مدرن به فراوانی دیده می شود و تفاوت نمای مدرن و کلاسیک را بهتر نمایان می کند.

امروزه با توجه به تغییر روند صنعت ساخت و ساز، معماران و مهندسان بیشتر فضا های تجاری و خانه ها را به گونه ای طراحی که نور بیشتری به داخل جذب شود و هر مهندسی برای انجام این کار از روش های خاص خود استفاده می کند.

در حال حاضر هیچ ساختمانی کاملا مدرن یا کاملا سنتی نیست و هنر معماری معاصر از ترکیب ویژگی های این دو سبک در طراحی ساختمان ها مشاهده می شوند. با این حال برخی از افراد ترجیح می دهند سازه های کاملا کلاسیک یا کاملا مدرن و مینیمال را انتخاب کنند. در ادامه عوامل ایجاد تفاوت نمای مدرن و کلاسیک را نام می بریم و هر یک را توضیح می دهیم.

نمای مدرن و کلاسیک

  • نمای کلاسیک

فرایند طراحی یا دکوراسیون خانه می تواند بسیار خلاقانه باشد. این که سبک سنتی برای شما بهتر خواهد بود یا سبک مدرن کاملا بستگی به حس زیبایی شناختی و سبک زندگی تان دارد. اگر طرفدار نمای کلاسیک هستید، نصب نما های ACP می تواند انتخاب خوبی باشد.

سبک کلاسیک بیشتر از معماری و طراحی های قدیمی مانند سبک دکوراسیون ایرانی، رومی یا یونانی باستان الهام می گیرد. همچنین سازه های با نمای کلاسیک بیشتر با رنگ های نئوکلاسیک طراحی می شوند. در واقع نمای کلاسیک ترکیبی از چند عنصر هنری گوناگون است تا نمایی باشکوه و زیبا را در شهر به نمایش بگذارد. تفاوت نمای مدرن و کلاسیک در عناصر زیبایی شناسی از جمله الگو ها، سایه ها و شکل ها به خوبی نشان داده می شود.

اگر قصد دارید نمای سنتی و کلاسیکی داشته باشید، استفاده از چوب های تیره، سنگ مرمر و رنگ های غنی انتخاب ایده آلی هستند. همچنین استفاده از الگو هایی مانند گل و طرح های راه راه در سبک سنتی بسیار مشاهده می شوند. البته این مورد به سلیقه شما و خلاقیت معمار نیز بستگی دارد. نکته مهمی که در طراحی نمای سنتی باید به آن توجه کرد این است که باید طراحی متقارنی داشته باشد. همچنین استفاده از نورگیر ها در نما های سنتی بسیار معمول است.

  • نمای مدرن

تفاوت نمای مدرن و کلاسیک

اصلی ترین عامل تفاوت نمای مدرن و کلاسیک متقارن نبودن طراحی مدرن است. در نمای مدرن طراحی ها نباید لزوما متقارن باشند. این نما ها در قسمت های مختلف با یکدیگر تداخل دارند و طرح های انتزاعی زیادی در آن ها به چشم می خورد. نمای مدرن لزوما از نمای کلاسیک بهتر و زیبا تر نیست و زمانی که این دو با یکدیگر ترکیب می شوند، نمای سبک معاصر شکل می گیرد.

در نمای مدرن یک سری ویژگی های منحصر به فرد دیده می شود.؛ برای مثال برای روکش ساختمان عمدتا از روکش های فلزی استفاده می کنند. در حال حاضر برای روکش نما های مدرن با توجه به سبک معماری و میزان مقبولیت در بازار هیچ ماده ای بهتر از ACP یافت نمی شود.

طراحی و نما های مدرن بیشتر به فضای داخلی تمیز، بدون هیچ پیچیدگی و مینیمال گرایش دارند. نما های مدرن را می توان به راحتی سفارشی سازی کرد و در مقایسه با نمای کلاسیک منعطف تر است.

نمای کلاسیک یا مدرن؛ کدام یک بهتر است؟

نمای مدرن و کلاسیک4

تا کنون به طور جداگانه درمورد نمای کلاسیک و مدرن توضیح دادیم. این که کدام یک برای شما بهتر است، کاملا به سلیقه تان بستگی دارد. اگر می خواهید طبق سبک کلاسیک پیش بروید، مطمئن باشید که سبک سنتی و کلاسیک هیچگاه از مد نمی افتند و همیشه زیبایی خود را حفظ می کنند.

اما هنگامی که صحبت از مواد به کار رفته می شود، برتری قطعی با نما های مدرن است. ورق های ACP که در این نما ها به کار برده می شوند، بسیار باکیفیت هستند. پانل های کامپوزیت آلومینیمی نیز ویژگی های مثبت زیادی از جمله دوام بالا و مقرون به صرفه بودن دارند. علاوه بر این ورق های ACP در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بسیار بالایی دارند و به نوعی می توانیم آن ها را عایق حرارت و سرما بدانیم.

جمع بندی

نمای کلاسیک و مدرن تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. نما های کلاسیک بیشتر بر تقارن تمرکز دارند؛ در حالی که نمای مدرن بیشتر بر طرح های انتزاعی، سادگی و تقارن نداشتن متمرکز است. علاوه بر تفاوت ظاهری، این دو تفاوت هایی از نظر مواد به کار رفته با یکدیگر دارند. برای مثال ورقه های ACP به کار رفته در طراحی های مدرن مقاومت آن ها را در برابر سرما و گرما به خوبی تضمین می کنند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با تفاوت نمای مدرن و کلاسیک هر کدام از آن ها را از منظر های مختلف مورد بررسی قرار دادیم.