لطفا امتیاز بدهید

مطمئنا شما هم مانند بسیاری از افراد که تصمیم دارند خانه جدیدی بسازند، از خود می پرسید هزینه نهایی این کار در هر متر مربع دقیقا چقدر است و برای این کار به چه میزان سرمایه نیاز است. پاسخ به این سوال اصلا راحت نیست؛ زیرا برای رسیدن به یک تخمین هزینه درست باید عوامل و مراحل زیادی را در نظر بگیرید. بنابراین بهتر است این فرآیند را به بخش های مختلف تقسیم کنید و برای هر مرحله به صورت جداگانه هزینه ها را تخمین بزنید. این کار در ابتدا کمی سخت به نظر می رسد، اما نگران نباشید ما اینجا هستیم  تا به شما کمک کنیم چارچوب مشخصی برای تخمین هزینه ساخت خانه جدید خود داشته باشید.

نحوه تخمین هزینه ساخت خانه جدید

همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفت شد، برای رسیدن به یک جواب درست و منطقی باید هزینه ساخت خانه را مرحله به مرحله بررسی کنید تا بتوانید به یک جواب نسبتا دقیق برسید. در ادامه به شما خواهیم گفت چطور می توانید باتوجه به بودجه خود یک خانه جدید بسازید.

  • مشخص کردن نقشه یا پلان ساختمان

اولین قدم برای تعیین هزینه های جاری ساخت و ساز مشخص کردن متراژ و نقشه ساختمان است. برای این کار می توانید از یک معمار کمک بگیرید و ایده های خود را با او درمیان بگذارید. خوشبختانه امروزه بسیاری از سازندگان نقشه های متعددی در اختیار دارند که شما می توانید از آن ها نیز برای رسیدن به طرح نهایی خود استفاده کنید. بعد از مشخص شدن نقشه ساختمان باید یک سازنده متناسب با نوع خانه خود پیدا کنید که بتواند هزینه تقریبی ساخت هر متر مربع را تخمین بزند.

هزینه ساخت خانه

  • تعیین هزینه با توجه به ایده های انتخاب شده

ایده های نهایی که برای منزل خود در نظر می گیرید می تواند روی هزینه ساخت خانه جدید شما تاثیر مستقیم داشته باشد. البته برای مدیریت هزینه های خود می توانید با یک معمار باتجربه کار کنید تا دقیقاً متناسب با بودجه و خواسته های شما مراحل ساخت را پیش ببرد. شما می توانید با تعیین اولویت های خود تمام ایده های در نظر گرفته شده را به خوبی اجرا کنید. خاطرتان باشد هر یک از انتخاب های شما بر قیمت کلی تأثیر می گذارد. پس سعی کنید از بین ویژگی های زیادی که هنگام طراحی و تعیین هزینه ساخت خانه در نظر گرفته می شود، باتوجه به بودجه خود مناسب ترین و اقتصادی ترین گزینه های موجود را انتخاب کنید.

  • پیدا کردن سازنده مناسب

استخدام یک پیمانکار باتجربه می تواند هزینه های اضافی شما را کاهش دهد. بنابراین این نکته را به خاطر بسپارید که برای پایین آمدن هزینه ساخت خانه جدید خود حتما سازنده مناسبی انتخاب کنید که در ساخت خانه مورد نظر شما مهارت داشته باشد. پیدا کردن یک سازنده خوب در پروژه های ساختمانی به شما در حفظ کیفیت ساخت، جدول زمانبندی و به ویژه استفاده درست از بودجه کمک بسیاری می کند.

پیدا کردن سازنده مناسب

  • تعیین هزینه با توجه به سبک ساختمان و کیفیت مصالح مصرفی

هزینه ساخت خانه جدید شما فقط با توجه به  اندازه و متراژ آن تعیین نمی شود؛ بلکه هنگام تعیین هزینه های ساخت و ساز باید سبک معماری و کیفیت مصالح مصرفی را نیز در نظر بگیرید. درواقع سبک یا معماری خانه جدید یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده هزینه نهایی ساخت و ساز است. به عنوان مثال ساختن یک منزل در زمین مربع یا مستطیل هزینه کمتری نسبت به زمین های نامتوازن دارد. همچنین هزینه ساخت خانه دو یا چند طبقه نسبت به ساختمان های یک طبقه بیشتر است. علاوه براین انتخاب کیفیت مصالح و مواد مصرفی در زمان ساخت نیز تاثیر بسزایی در تخمین هزینه های نهایی دارد. خوشبختانه امروزه تنوع مواد و مصالح ساختمانی به گونه ای است که می توانید به راحتی و با توجه به بودجه خود گزینه های مناسبی را انتخاب کنید.

هرچه مواد باکیفیت تری انتخاب کنید، هزینه ساخت شما بالاتر می رود؛ اما در عوض کیفیت و عمر ساختمان شما بیشتر می شود. پیشنهاد می کنیم قبل از گرفتن تصمیم نهایی و خرید مصالح، گزینه های مختلف را با کمک سازنده خود بررسی کنید. البته اضافه کردن ویژگی ‌ها خاص مانند انواع سقف خاص مثل سقف های طاق دار، پله های منحنی و … نیز موجب افزایش هزینه ساخت خانه در هر متر مربع می شود.

سبک ساختمان

  • در نظر گرفتن هزینه های اضافی

برای رسیدن به یک تخمین درست فراموش نکنید که هزینه های اضافی و رایج را نیز در نظر بگیرید؛ که مهم ترین آن ها عبارتند از:

آماده سازی زمین و محوطه: برای ساخت یک منزل شما به هرحال مجبور هستید مقداری خاک از زمین مورد نظر خارج کنید. در این بین اگر مجبور باشید یک ساختمان قدیمی را تخریب کنید یا نخاله های ساختمان قبلی را پاکسازی کنید، هزینه شما افزایش پیدا می کند.

هزینه های مجوز: همان طور که می دانید برای ساخت یک ساختمان، نیاز به مجوزهای خاصی از اداره های مختلف مانند شهرداری، آب و فاضلاب، برق، گاز و … دارید. هر یک از این مجوز ها هزینه مشخصی دارد که باید آن ها را نیز در تخمین هزینه نهایی مد نظر قرار دهید.

هزینه های اضافی

  • انتخاب زمان مناسب

آیا می دانستید زمان شروع کار بر هزینه ساخت خانه جدید تاثیر می گذارد؟

جالب است بدانید که شما می توانید با یک برنامه زمانی درست هزینه های ساخت و ساز خود را کاهش دهید. برای این منظور می توانید ساختمان خود را زمانی شروع کنید که نیرو های ساختمانی در فصل بیکاری خود قرار دارند؛ زیرا همان طور که گفته شد هزینه استخدام پیمانکار و کارگر ساده نیز در هزینه نهایی ساخت و ساز شما تاثیر دارد. معمولا در طول بهار و تابستان که بازار ساخت و ساز پر رونق است هزینه نیروی کار نیز زیاد است؛ در حالی که اکثر نیروهای ساختمانی در طول زمستان تقریبا بیکار هستند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم هزینه ساخت خانه جدید را بررسی کنیم و عوامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی را بیشتر بشناسیم. همان طور که گفته شد برای رسیدن به یک رقم دقیق باید مواد و مصالح، نیروی کار، مجوزها، آماده سازی زمین، سبک معماری و بسیاری عوامل دیگر که در طول مقاله به آن ها اشاره کردیم را در نظر داشته باشید. در پایان، پیشنهاد می کنیم همیشه 10 درصد بیشتر از هزینه تعیین شده برای تغییرات احتمالی بازار یا سایر اتفاقات غیر منتظره، بودجه در نظر بگیرید و خاطرتان باشد هزینه ساخت خانه جدید چیزی فراتر از خرید زمین و مصالح است.