لطفا امتیاز بدهید

در ساختمان سازی بعضی از مهندس ها از اسکلت های فلزی و برخی نیز از اسکلت های بتنی استفاده می کنند. هر کدام از این دو ویژگی های خاص خود را دارند که باعث می شود هر یک برای استفاده در یک سازه مناسب باشد. در این مقاله قصد داریم درمورد این اسکلت ها و اسکلت های فلزی نکاتی را بیان کنیم. اگر می خواهید با تفاوت اسکلت بتن و اسکلت فلزی بهتر آشنا شوید، این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. مجموعه خانه معمار با بیش از 10 سال سابقه در زمینه معماری مطالب مهم، معتبر و کارآمدی را درمورد اسکلت ساختمان با سازه بتنی و انواع سازه های فلزی در اختیار علاقه مندان و متخصصان این حوزه قرار می دهد. شما نیز می توانید با مراجعه به سایت این مجموعه اطلاعات خود را در این زمینه ها تکمیل نمایید.

اسکلت های فلزی در برابر اسکلت های بتنی

تفاوت اسکلت بتن و اسکلت فلزی

این که ساختمان با کدام یک از اسکلت ها ساخته شود، چهار عامل بستگی دارد:

  • منطقه جغرافیایی محل ساخت پروژه
  • مقاومت مورد نیاز برای پروژه
  • زمان مورد نیاز برای تحویل پروژه
  • بودجه مورد نیاز برای پروژه

در ادامه درمورد این چهار عامل مهم توضیح خواهیم داد.

  1. محل جغرافیایی ساخت پروژه

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند روی انتخاب اسکلت ساختمان تاثیر بگذارد، محلی است که قرار است ساختمان را در آن بنا کنید. اولین تفاوت اسکلت بتن و اسکلت فلزی در این جا خود را نشان می دهد.

اگر می خواهید ساختمان خود را در مکانی با شرایط آب و هوایی مرطوب و در معرض باران های مکرر بنا کنید، سازه فلزی انتخاب خوبی نخواهد بود. زیرا در معرض زنگ زدگی و خوردگی قرار می گیرد. به همین دلیل در این ناحیه ها بهتر است که مدل های بتنی را انتخاب کنید.

اما در مناطقی که یون سولفات بیشتری هست، استفاده از اسکلت های بتنی منطقی به نظر نمی رسد؛ زیرا بتن به سرعت تحت تاثیر یون های سولفات قرار می گیرد و از بین می رود.

عامل بعدی که باعث تفاوت اسکلت بتن و اسکلت فلزی می شود، میزان زلزله خیز بودن آن ناحیه مخصوص است. این که کدام یک می توانند با توجه به وضعیت گسل های منطقه برای ساختمان مناسب تر باشند، به مهندس ساختمان بستگی دارد.

همچنین دور یا نزدیک بودن ساختمان به محل تامین انواع مصالح را باید در نظر بگیرید. برای مثال اگر محل سازه به محل تامین بتن نزدیک تر باشد، انتخاب آن به دلیل کاهش هزینه حمل و نقل از نظر اقتصادی به صرفه تر  خواهد بود.

اسکلت بتن و اسکلت فلزی

  1. مقاومت مورد نیاز برای پروژه

درمورد تفاوت اسکلت بتن و اسکلت فلزی و این که کدام یک مقاوم تر است نمی توان به طور دقیق صحبت کرد. اگر سازه به درستی طراحی شده باشد، هم اسکلت فلزی و هم بتنی مقاومت مناسبی خواهند داشت و می توانند وزن ساختمان را تحمل کنند.

اما درمورد زلزله باید گفت که مهم ترین عاملی که باعث کم یا زیاد بودن مقاومت ساختمان می شود، وزن آن است. اگر از سازه های بتنی استفاده شده باشد، وزن ساختمان به شدت بالا می رود و طبیعتا نیروی بیشتری به آن وارد می شود. از این رو برای مقاوم سازی ساختمان در مقابل زلزله اسکلت فلزی انتخاب بهتری خواهد بود.

برای درک تفاوت اسکلت بتن و اسکلت فلزی باید بدانید که یکی از آن ها حین وزش باد شدید نیز خود را نشان می دهد. ساکنان سازه ای که با اسکلت بتنی ساخته شده باشد، به خصوص در طبقات بالاتر، کمتر متوجه تکان های ساختمان خواهند شد.

به طور کلی مقاومت فلز نسبت به وزن آن در مقایسه با بتن بیشتر است. همچنین فلز در برابر نیرو های کششی، فشاری و برشی با بتن تقریبا یکسان است و می تواند آن ها را تحمل کند. اسکلت بتنی در برابر نیرو های فشاری دوام بیشتری نسبت به فلز دارد؛ بنابراین اگر با میلگرد تقویت نشده باشد در برابر نیرو های کششی و برشی به آسانی ترک می خورد.

علاوه بر تمام این موارد با گذشت زمان عمر مفید ساختمان با سازه فلزی کاهش نمی یابد؛ اما بتن به مرور زمان دچار خزش و ترک می شود و مقاومت ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین تعمیر و ایجاد تغییرات در سازه های فلزی راحت تر است.

تفاوت اسکلت بتن و اسکلت فلزی در مقابل آتش سوزی مشخص می شود. به طور کلی دوام سازه های بتنی در برابر آتش بسیار بیشتر است. سازه های با اسکلت فلزی با دمای بالاتر از 600 درجه سانتی گراد معمولا فرو می ریزند؛ این در حالی است که حداقل دما برای فرو ریختن یک سازه بتنی 1000 درجه سانتی گراد در مدت 1 تا 6 ساعت بسته به نوع طراحی ساختمان است.

اسکلت بتن و اسکلت فلزی2

  1. زمان مورد نیاز برای اتمام پروژه

در صورتی که برای اتمام پروژه زمان زیادی ندارید، انتخاب اسکلت فلزی بهتر است؛ زیرا اسکلت های بتنی باید طبقه به طبقه ساخته شوند. همچنین باید تراکم اولیه و شمع بتن در نظر گرفته شود. اما در سازه های با اسکلت فلزی می توان تمام طبقات را به صورت همزمان با هم به اجرا درآورد.

  1. بودجه

آخرین عامل در ایجاد تفاوت اسکلت بتن و اسکلت فلزی بحث بودجه است. به طور کلی اسکلت بتنی بسیار ارزان تر است از اسکلت فلزی. به این دلیل که برای ساخت یک اسکلت فلزی به میزان زیادی فلز نیاز خواهید داشت؛ در حالی که اسکلت بتن همان طور که از نامش پیداست تماما از بتن ساخته می شود و هزینه ها را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

بحث بعدی درمورد هزینه های نگهداری آن ها است. بتن تا پایان عمر مفید خود نیازی به هزینه های نگهدرای ندارد؛ اما یک ساختمان با اسکلت فلزی این گونه نیست. هر چند وقت یک بار باید وضعیت فلز ها چک شوند و این کار هزینه های خاص خود را به دنبال دارد.

نتیجه گیری

اسکلت فلزی و اسکلت بتن با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند و از هر کدام برای یک سازه با توجه به نیاز ها استفاده می شود. اسکلت های بتنی ارزان تر اند و در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارند. اما اسکلت های فلزی به خصوص در برابر زلزله با دوام تر اند. در این مقاله برای آشنایی بهتر با تفاوت اسکلت بتن و اسکلت فلزی مطالبی را بیان کردیم.