5/5 امتیاز از (1 رای )

یکی از اصطلاحات رایجی که در ساختمان سازی احتمالا شنیده اید، سازه بنایی مسلح است. این مدل از سازه ها با بتن مسلح ساخته می شوند. بتن مسلح در واقع یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساختمان سازی است. این نوع بتن ترکیبی از آرماتور های بتن و فولاد محسوب می شود. ترکیب این دو ماده باعث ایجاد ماده ای محکم تر، بادوام تر و پرکاربرد تر شده است که می تواند دوام ساحتمان را بالا ببرد. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر درمورد سازه بنایی مسلح، بتن مسلح و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید، توضیح دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع مصالح ساختمانی و بررسی نیازمندی های ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه کنید.

بتن مسلح چیست؟

بتن مسلح یکی از مصالح ساختمانی است که ترکیب بتن و آرماتور فولادی به دست می آید. آرماتور های فولادی درون بتن قرار می گیرند تا استحکام و پایداری بیشتری را به سازه ببخشند. استفاده از بتن مسلح در ساخت، ساختمان را در برابر عوامل مانند تنش مقاوم تر خواهد کرد. همچنین این بتن در مقایسه با بتن معمولی مقاومت و عملکرد بسیار بهتری در برابر ترک خوردگی و سایر عواملی که باعث ایجاد آسیب به سازه می شوند، دارد و می تواند در مقام سازی سازه در برابر زلزله موثر باشد.

کاربرد های بتن مسلح

سازه بنایی مسلح

بتن مسلح که برای ساخت سازه بنایی مسلح به کار برده می شود، کاربرد های زیادی دارد. برخی از کاربرد های رایج آن عبارتند از:

  • سازه های ساختمانی: از بتن مسلح برای ساخت ساختمان های مسکونی تجاری، به خصوص سازه های بلند و چند طبقه استفاده می شود.
  • پل ها: از این بتن برای اتصال دو دهانه پل استفاده می کنند تا امکان تردد اتومبیل و قطار و دیگر اجسام سنگین روی پل وجود داشته باشد.
  • سد ها: بتن مسلح برای ساخت سازه های بنایی مسلح مانند سد ها به کار می رود تا سد مقاومت کافی برای ذخیره آب، تولید برق آبی و کنترل سیل را داشته باشد.
  • سازه های صنعتی: این بتن در ساخت سازه های صنعتی مثل سیلو ها، مخازن و دودکش ها نیز کاربرد دارد.
  • دیوار های حائل: برای ساخت دیوار حائل نیز می توان از بتن مسلح استفاده کرد. دیوار های حائل برای نگه داشتن خاک یا آب استفاده می شوند. کاربرد این دیوار ها برای جلوگیری از رانش زمین، حمایت از جاده ها و پل ها و ایجاد مناظر پلکانی است.
  • پارکینگ ها: پارکینگ از جمله سازه هایی است که بهتر است به شکل سازه بنایی مسلح ساخته شود. به همین دلیل در بسیاری از موارد این نوع بتن در ساخت پارکینگ در طبقه های مختلف ساختمان ها به کار می رود.
  • سازه های دریایی: برای ساخت سازه های دریایی که همیشه با آب در ارتباط هستند باید متریال مقاومی به کار برود، برای همین معمولا  در ساخت آن از بتن مسلح استفاده می کنند.

مزایای ساخت سازه بنایی مسلح

مزایای ساخت سازه بنایی مسلح

ساخت سازه بنایی مسلح دارای چندین مزیت است. برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • دوام بالا: قطعا مهم ترین ویژگی بتن مسلح که باعث می شود استفاده از آن ها تا این حد رایج باشد، دوام بسیار بالای آن ها است. این بتن عمر مفید بالایی دارد؛ چرا که می تواند در برابر عوامل بسیار مختلفی از جمله آتش، هوا و سایر عوامل محیطی مقاومت کند. همچنین بتن مسلح در برابر عوامل شیمیایی و بیولوژیکی نیز مقاوم است.
  • استحکام :استحکام این سازه ها بسیار بالا است؛ چرا که از ترکیب بتن و آرماتور یا میلگرد فولادی ماده ای بسیار مستحکم به دست می آید که می تواند سختی های بالا و بار های بسیار سنگین را تحمل کند. همچنین یک سازه بنایی مسلح که با بتن مسلح ساخته شده باشد در برابر ترک خوردن نیز مقاوم است.
  • ضد آتش: یکی از عواملی که باعث می شود ساختمان در برابر آتش مقاوم باشد، بتن مسلح است. سازه های مسلح مقاومت بسیار خوبی در برابر آتش دارند.
  • مقرون به صرفه بودن: بتن مسلح در کنار تمام مزایایی که ارائه می دهد، مقرون به صرفه هم است. این بتن در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی مانند فولاد قیمت بسیار کمتری دارد.
  • تطبیق پذیری بالا: برای ساخت یک سازه بنایی مسلح می توان بتن مسلح را در اشکال و اندازه های مختلف برای پاسخ گویی به نیاز های مختلف ساخت و قالب گیری کرد.
  • پایداری: یکی از موادی که در ساختمان سازی با اصول پایدار مورد استفاده قرار می گیرد، بتن مسلح است؛ زیرا بتن مسلح را می توان در پایان عمر مفید آن بازیافت کرد و دوباره از آن برای ساخت مصالح ساختمانی استفاده کرد. به همین دلیل این بتن یکی از مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست محسوب می شود.
  • ساخت سریع: برای ساخت یک سازه بنایی مسلح لازم نیست که زمان خیلی زیادی را صرف کنید؛ به این دلیل که بتن مسلح در زمان بسیار کوتاهی ساخته می شود. این ویژگی زمان مورد نیاز ساخت و ساز پروژه را کاهش می دهد و به اتمام سریع تر پروژه ها کمک زیادی خواهد کرد.

سوالات رایج

سوالات رایج

  • بتن مسلح چیست؟

بتن مسلح یکی از مصالح ساختمانی است که دوام بسیار بیشتری نسبت به بتن معمولی دارد. این موضوع باعث می شود استفاده از آن در ساخت بسیاری از سازه ها رایج باشد.

  • بتن مسلح چگونه ساخته می شود؟

بتن مسلح را با ریختن بتن در قالب می سازند. بعد از ریختن در قالب با میله های فولادی یا مش آن را تقویت می کنند. آرماتور های فولادی از قبل در قالب قرار می گیرند و با سخت شدن بتن در قالب دو ماده به یکدیگر می چسبند.

جمع بندی

سازه های بنایی مسلح در واقع سازه های تقویت شده ای هستند که از بتن مسلح در ساخت آن ها استفاده می شود. بتن مسلح در واقع نوعی از بتن است که از بتن و آرماتور های فولادی ساخته می شود. ساخت سازه ها با این بتن مزایای بسیار زیادی از جمله دوام بالا و ضد آتش بودن دارد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با سازه بنایی مسلح در مورد این سازه ها و بتن مسلح توضیح دادیم.