لطفا امتیاز بدهید

برای ساخت یک سازه به نکات بسیاری باید دقت کرد. یکی از مهم ترین نکاتی که در زمان ساخت سازه باید به آن دقت کنید و اندازه آن مشخص باشد، فوندانسیون است. فوندانسیون که به آن پی یا فونداسیون ساختمان نیز گفته می شود، عملکرد مهمی در ساختمان دارد. برای مثال دور نگه داشتن رطوبت و آب های زیر زمینی تنها بخشی از عملکرد های پی ساختمان است. ساختمان ها بسته به نوع طراحی خود دارای عمق های مختلف هستند. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر قصد داریم درمورد این که عمق پی ساختمان های مختلف باید چقدر باشد، مطالبی ارائه دهیم.

پی ساختمان چیست؟

عمق پی ساختمان

یکی از مهم ترین اجزای ساختمان فندانسیون آن است.

پی ساختمان که به آن فوندانسیون نیز گفته می شود، یکی از مهم ترین اجزای ساختمان است که عملکرد های مختلفی از جمله دور نگه داشتن رطوبت و توزیع یکنواخت وزن بین دیوار های دارد. شما نیز در ساخت هر سازه ای باید به پی آن توجه ویژه ای داشته باشید. زیرا در صورتی که پی ساختمان به درستی طراحی نشده باشد، ساختمان غیر قابل اعتماد و خطرناک خواهد بود.

برای این که عمق پی ساختمان را مشخص کرد، باید به عوامل مختلفی توجه داشت. برخی از عوامل مانند نوع ساختمان، توپوگرافی و خاک محل ساخت و ساز می توانند بر میزان عمقی که برای پی ساختمان باید اختصاص داده شود، تاثیر بگذارند. پی ساختمان به طور کلی در دو دسته پی کم عمق و عمیق قرار می گیرد:

  • پی کم عمق: پی کم عمق پی سازه ای است که سبک باشد؛ یعنی باری که سازه نسبت به ظرفیت تحمل خاک دارد، نسبتا کم باشد.
  • پی عمیق: پی ساختمان زمانی عمیق محسوب می شود که ظرفیت باربری خاک سطحی برای تحمل بار های سازه کافی نباشد. پی عمیق باعث می شود تا بار سازه به لایه های عمیق تری از خاک منتقل شود تا ساخت سازه های بزرگ حتی روی خاک های نامناسب نیز امکان پذیر شود.

نحوه تعیین عمق پی

فنداسیون

نکات زیادی در تعیین عمق پی تاثیر گذار است.

برای تعیین پی ساختمان باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. اما برخی از مهم ترین عواملی که روی عمق پی ساختمان تاثیر می گذارند، عبارتند از:

  • میزان باری که از سوی ساختمان به پی وارد می شود.
  • میزان ظرفیت باربری خاک
  • عمق سطح آب در زیر سطح زمین
  • نوع خاک و عمق لایه های مختلف آن
  • عمق پی ساختمان های مجاور

اولین کاری که باید انجام دهید این است که عمق پی ساختمان را مشخص کنید تا مطمئن شوید سازه حداقل از نظر ظرفیت باربری ایمن است. البته برای ایمنی بیشتر حتما باید خاک نیز مورد بررسی قرار گیرد. برای بررسی خاک باید عوامل مختلفی را مانند ساختار خاک، خصوصیات آن، عمق سطح ایستابی و برخی از متغیر ها، در نظر بگیرید.

علاوه بر مواردی که نام بردیم برای مشخص کردن عمق پی ساختمان باید به تغییراتی که خاک در اثر تغییرات فصلی دارد نیز توجه کنید. همچنین عمق سطح آب های زیر زمینی می توانند در نشست خاک تاثیر داشته باشند.

چه عواملی روی میزان عمق پی ساختمان تاثیر می گذارند؟

عوامل موثر

یکی از مهم ترین قسمت های یک سازه چه در زمان ساخت و چه بعد از زمان ساخت، پی آن است.

عوامل زیادی هستند که مشخص می کنند شما باید تا چه عمق پی یک ساختمان را حفاری کنید. برخی از مهم ترین عوامل عبارتند از:

بار های وارده

مهم ترین عاملی که مشخص می کند شما باید چقدر عمق پی ساختمان را حفاری کنید، بار های وارده به زمین از سوی ساختمان است. به طور کلی بار های وارده از ساختمان به زمین ترکیبی از بار های مرده و بار های تحمیلی است. البته بار های دیگری نیز مانند بار باد، بار زلزله، بار برف و عوامل دیگر نیز هستند که با توجه به موقعیت مکانی محل ساخت سازه باید در نظر گرفته شوند.

این که ساختمان شما قرار است چقدر بار وارده داشته باشد، بستگی به تعداد طبقات ساختمان و انواع مصالح ساختمانی که قرار است به کار ببرید، دارد. برای مثال با افزایش تعداد طبقات هم بار وارده و هم بار تحمیلی افزایش پیدا می کند. علاوه بر این موارد استفاده از متریال های سنگینی مانند فولاد می تواند بار بیشتری را ایجاد کند که حفاری بیشتر عمق پی ساختمان را ضروری می سازد.

همچنین در این مرحله لازم است حتما کیفیت موادی مانند شن، سیمان، فولاد، آجر، میله و… را برسی کنید. زیرا در صورت استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت بد با مشکلات مختلفی مواجه خواهید شد.

نوع خاک

دومین عامل مهم تاثیر گذار برای میزان عمق پی ساختمان نوع خاک است. خاک همان طور که می دانید ترکیبی از ذرات جامد، رطوبت و هوا است. خاکی که زیر سازه شما قرار دارد می تواند خاک مخلوط، خاک شنی، خاک سست یا هر مدل دیگری باشد.

برای این که مشخص شود چه میزان باید برای پی ساختمان حفاری شود، لازم است که بررسی های لازم درمورد خاک صورت بگیرد. مواردی مانند سطح ایستابی، نوع خاک، عمق لایه های مختلف خاک و مشخص کردن ظرفیت باربری خاک در سطح مختلف برخی از عواملی هستند که مشخص می کنند شما باید تا چه میزان عمق پی را در نظر بگیرید.

ساختمان های همجوار

ساختمان های همجوار شما نیز قطعا دارای پی مشخصی هستند. پی این ساختمان ها مشخص می کند که شما باید چقدر عمق پی ساختمان خود را در نظر بگیرید. در صورتی که ساختمان شما قرار است مشابه ساختمان های همجوار ساخته شود، باید پی مشابه با عمق نزدیک به آن ها برای ساختمان خود در نظر بگیرید.

جمع بندی

یکی از مهم ترین قسمت های یک سازه چه در زمان ساخت و چه بعد از زمان ساخت، پی آن است. پی یا فوندانسیون مانع نفوذ رطوبت به ساختمان می شود و وزن و بار ساختمان را به صورت متعادل انتقال می دهد. ساختمان با توجه به طراحی های مختلف دارای پی ساختمان با عمق های متفاوت هستند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد نحوه مشخص کردن عمق پی ساختمان توضیح دادیم.