2.9/5 امتیاز از (8 رای )

یکی از مراحل بسیار مهم در ساخت خانه دو طبقه، طراحی و اجرای نمای آن است. برای طراحی و اجرای نما، باید زمان زیادی بگذارید تا نمایی که انتخاب می کنید با طراحی خانه سازگاری داشته باشد. یک نمای خوب، ارزش خانه شما را به شدت بالا  می برد؛ زیرا اولین چیزی از خانه که توجه فرد را به خود جلب خواهد کرد، نمای آن است. برای طراحی نمای سازه های مختلف، باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. در این مقاله قصد داریم برخی از مهم ترین نکاتی را که در طراحی نمای دو طبقه باید به آن ها توجه داشت، نام ببریم.

متریال های مختلف در ساخت نمای دو طبقه

نمای دو طبقه

گزینه های زیادی برای انتخاب متریال نما پیش روی شما است.

برای این که بتوانید نمای یک خانه را بسازید، انتخاب های بی شماری از نظر رنگ و مصالح برای اجرا خواهید داشت. این که چه نوع متریالی برای طراحی نمای خانه دو طبقه شما بهتر خواهد بود، بستگی به بودجه، سبک طراحی خانه و در نهایت سلیقه شخصی شما دارد. برخی از بهترین موادی که می توان برای ساخت و  طراحی نمای دو طبقه از آن ها استفاده کرد عبارت اند از:

  • آجر

آجر یکی از رایج ترین مصالحی است که برای ساخت نما به کار برده می شود. آجر ها دارای رنگ های مختلفی از جمله زرد، قهوه ای یا قرمز هستند و به نمای خانه عمق و بافت را اضافه می کنند. در صورتی که علاقه داشته باشید، می توانید از رنگ های مدرن تر آجر مانند آجر های خاکستری استفاده کنید.

  • سنگ

یکی دیگر از انواع مصالح ساختمانی بسیار محبوب برای ساخت نما، سنگ است. سنگ به نمای خانه شما ظاهری زیبا و در عین حال متمایز می بخشد. این متریال همچنین به عنوان یک عایق عالی برای طراحی نمای دو طبقه نیز عمل می کند.

  • بتن

در صورتی که به سایه های مختلف خاکستری و سفید علاقه دارید، می توانید بتن و سیمان را برای ساخت نمای دو طبقه استفاده کنید. بتن از مقاوم ترین موادی است که می توان برای ساخت نما از آن استفاده کرد؛ زیرا عوامل محیطی تاثیری روی آن نمی گذارند. در ضمن بتن در بین مصالح ساختمانی مختلف حداقل نیاز را به نگهداری و مراقبت دارد.

  • شیشه

اگر می خواهید که خانه با نمای مدرن داشته باشید، می توانید از شیشه استفاده کنید. شیشه یک ماده محبوب برای ساخت نمای خانه است. این متریال نه تنها بسیار زیبا است، بلکه نور طبیعی زیادی را وارد ساختمان خواهد کرد؛ اما نکته ای که باید بدانید این است که شیشه ها به تمیز کاری و مراقبت مداوم نیاز دارند.

  • چوب

چوب یکی از مصالح بسیار خوبی است که نمای خانه دو طبقه شما را از یک نمای معمولی به یک نمای بسیار زیبا با هزینه نه چندان زیاد تغییر می دهد. تخته های ضخیم چوبی جلوه بسیار زیبایی دارند. همچنین در صورتی که علاقه داشته باشید می توانید در طراحی نمای دو طبقه و ساخت آن، از تکه های کوچک تر چوب استفاده کنید تا یک نما ظریف و زیبا تر داشته باشید.

  • فولاد

اگر فکر می کنید که یک خانه با نمای مدرن ممکن است برای شما مناسب باشد، بهتر است که از متریال های رایج در نما های مدرن مانند فولاد استفاده کنید. فولاد یکی از انواع مصالحی است که معمولا در خانه هایی با طراحی مدرن به کار برده می شود.

نکات مهم در طراحی نما

طراحی نما

نورپردازی و سازگاری نمای خاجی و داخلی از نکات مهم در طراحی نما است.

  • نورپردازی

نورپردازی یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که در ساخت نما باید به آن توجه داشت. البته نوع نورپردازی خانه باید بر اساس طرح و متریال خانه شما انتخاب شود. نورپردازی در صورتی که به درستی در طراحی نمای خانه دو طبقه اجرا شود، جلوه فوق العاده ای به نمای خانه شما به خصوص در شب اضافه خواهد کرد.

در واقع نورپردازی خانه شما را از دیگر خانه ها متمایز می کند. فرقی ندارد که از چه نوع نوری می خواهید استفاده کنید. اگر می خواهید که نمای زیبا تر و متفاوت تری داشته باشید، مطمئن باشید که خرید سیستم های نورپردازی ارزش هزینه بیشتر را دارد.

  • سازگاری نمای بیرونی با داخلی

یکی از نکات بسیار مهمی که در طراحی نمای دو طبقه نادیده گرفته می شود، سازگاری نمای بیرونی با طراحی داخلی است. نمایی که برای قسمت بیرونی ساختمان خود طراحی می کنید، باید با دکوراسیون و نمای داخل سازگاری داشته باشد. هر چه هماهنگی بین این دو بیشتر شود، شما ساختمانی زیبا تر خواهید داشت.

ایده های جذاب برای طراحی نمای دو طبقه

ایده های جذاب

دیوار بتنی، سنگی، استفاده از بالکن و… برخی از راه های طراحی نما هستند.

برای این که نمای دو طبقه خانه خود را طراحی کنید، می توانید از ایده های زیر الهام بگیرید:

  • دیوار سنگی

دیوار های سنگی همیشه زیبا بوده اند. در صورتی که می خواهید یک نمای زیبا داشته باشید، فارغ از سنگی که انتخاب می کنید، می توانید از دیوار سنگی در کنار در ورودی خود استفاده کنید.

  • در ورودی بزرگ

یکی از راه ها برای نمای دو طبقه جذاب، استفاده از در های بزرگ است. در ورودی بزرگی که برای خانه خود انتخاب می کنید، می تواند از میله های فلزی و به اندازه دلخواه شما ساخته شده باشد. در های بزرگ نه تنها به نمای خانه شما زیبایی می بخشند، بلکه حس عظمت را به خانه شما منتقل می کنند.

  • دیوار بتنی

اگر به دنبال یک نمای ساده و در عین حال زیبا می گردید، دیوار های بتنی انتخاب خوبی هستند. دیوار های بتنی به راحتی با محیط اطراف خود هماهنگ می شوند.

  • نرده بالکن

یکی از راه های ساده و در عین حال مهم برای زیبا سازی نمای خود، استفاده از نرده های خاص برای بالکن است. نرده ها به نمای خانه شما جزئیات اضافه می کنند و آن را زیبا تر نشان می دهند.

جمع بندی

یکی از مهم ترین قسمت ها در مراحل ساخت خانه، طراحی نمای آن است؛ زیرا اولین چیزی توجه افراد را به ساختمان شما جلب خواهد کرد، نمای ساختمان شما است. هر چه خانه شما نمای زیبا تری داشته باشد، نظر افراد نیز در مورد خانه شما مثبت تر خواهد بود. برای این که بتوانید یک نمای زیبا طراحی کنید، باید به نوع سازه خود توجه داشته باشید. در این مقاله برخی از نکات مفیدی را که به شما در طراحی نمای دو طبقه کمک می کنند، نام بردیم.